medel mot mugg/rasp..?

Vita_N_6520

Trådstartare
Någon som vet om det finns ngt bra medel mot mugg/rasp på h**ks..?
Det börjar bli lite smått panik med all rasp o skit som pållen har..
Ska köpa helosan mot det, det brukar fungera, men om det finns ngt bättre medel får ni gärna ge förslag på det..
:bump:

Sv: medel mot mugg/rasp..?

Helosan kan torka ut.
däremot finns det en mycket bra salva, tror den heter Celeston (nu blir jag mördad om jag blandade ihop två saker ;) )
Den är receptbilagd men veterinärer brukar skriva ut den mot just mugg.

Hade en mycket känslig häst som fick lymfangit av sin mugg.. testade allt!!, men denna celeston funkade super.

Mjupp...
Men helosan har fungerat bra på henne förrut..
Brukar försvinna rätt fort då..

Om man vill ha ngt från veterinär, är det bara att ringa o så då..?
eller måste man ta dit den.?
Harlite ont om pengar just för tillfället :( =/

vetrinären sa till pappa: det finns över två hundra sorters mugg och bara för att ett medel funkar bra på en häst så e de inte säkert de gör de på nästa. vi har kört med honung och muggen e borta. helosan har vi oxå använt, fungerade så där. sedan har vi Aloevera spray på en annan...så testa dig fram

'''''''''''''''''''

Senast ändrad av en moderator:

Tvätta lite försiktigt med grönsåpa. Man ska dock inte tvätta med något allt för ofta. Risken är då att man "överarbetar". Min häst åkte på lymfangit för att jag var för noga och tvättade ofta. Men grönsåpa är alltså ett hett tips!

Hibiscrub finns att köpa på apoteket. Fungerar kanonbra! Är en tvållösning som man tvättar muggen med ordentligt och är stark bakteriedödande. Kanonbra! Har provat på många hästar och det har fungerat på alla! Lycka till!

På Hööks köper du 4S tjärsalva, och i en vanlig butik köper du såpa.

Tvätta med såpan och torka noga, smörj sedan med tjärsalvan. Upprepa varje-varannan dag tills muggen är borta.

Celeston valerat comp heter salvan som är kanonbra men denne är receptbelagd. Ha det gott

Jodopax... funkar ganska bra! Yes diskmedel torkar ute det snabbt men är inget alternativ om muggen kommit lite längre. Dock super om man märker det vid dom första "plitorna".
Har hört att spillolja tar väck det men är inte att rekommendera då pälsen bränns av och benen blir lyktstolpar... fast det har ALDRIG mer kommit tillbaks på den hästen... hade det alltid förr...
Tjära funkar för en del. BAkteriedödande och håller flugor borta...Bra på små sår på kroppen också...

har en liten vit/gul burk som heter Racidin(?) karledsalva som e super :) köpt på Eko

mvh Arabizar

Nu i höst/vinter när det har varit så blött ute, har nordisen haft riktigt äcklig rasp på baksidan av bägge frambenen, från knät ner till sporren :cry: Först NU har det börjat läka ut på riktigt och är nästan borta.

Så här har vi gjort, en mix av goda råd från veterinär, duktiga bekanta mfl:

För det första klippte/rakade vi rent noggrant runt de drabbade områdena.
Sedan tvättade vi försiktigt med såpvatten (Grumme grönsåpa) ca varannan dag (bara duttade och skvalpade på såpvatten med en svamp så att skorvorna och krustorna mjuknade och lostnar från huden), sedan la vi en handduk runt benet och skrubbade torrt (då får man även med de lösa skorvorna utan att riskera sprickbildningar och sår) och hade till sist på rikligt med Helosan eller Idomin (varierade lite mellan de bägge beroende på vad som fanns hemma).
Det är det enda som funkar på hennes rasp.

OBS - när man torkar torrt med handduk efter tvätten ska man bara skrubba med lätt tryck. Tar man för hårt/intensivt kan det rivas upp sår och det vill man ju inte ha.. :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 830
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 179
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?