Medel mot fästingen!

Fragile

Trådstartare
Jaha, nu ska vi hundmänniskor börja tänka på det!
Hittade första fästingen i helgen på min setter :(
Han kommer att få ha lopphalsbandet från förra sommaren på sig, men med lillan vet jag ej hur jag ska göra? :confused:
Förra sommaren va hon ju så ung så då hade hon inget men denna sommar måste hon ha.
Har hittat ett naturligt halsband med vitlök och citronlukter i.. billigt och funkar på vissa hundar. (min e ju korthårig så då kanske det funkar)
Ska prova det först iaf......

Så, vad ska ni ha till era vovvar??

//Mimmi
 
Sv: Medel mot fästingen!

ja du. någon form av örthalsband blir det nog. ena hunden är känslig, dne andra allergisk mot en mass å ska få vaccin. vet inte om de är så bra att hälla massa starka medel på då. dessutom är jag gravid och enligt apoteket så finns det inga tester som visar att dessa medel är ofaliga.

Vilket halsband det blir vet jag inte. är inte så hajj på de=)
 
Sv: Medel mot fästingen!

Scalibor, finns ju receptfritt numer. Jag beställde på apotekets hemsida, fraktfritt och smidigt:)
 
Sv: Medel mot fästingen!

Försök med rosmarin, har skrivit om detta förut.
 
Sv: Medel mot fästingen!

Okej! Rosmarin, vart hittar man det då?

Kanelbulle: Ja, det är det jag har kvar sen förra sommaren, de e ju ganska starka så de brukar jag nästan använda 3 sommrar i rad. Förvars i en plastpåse!
 
Sv: Medel mot fästingen!

Jaha, nu ska vi hundmänniskor börja tänka på det!
Hittade första fästingen i helgen på min setter :(
Han kommer att få ha lopphalsbandet från förra sommaren på sig, men med lillan vet jag ej hur jag ska göra? :confused:
Förra sommaren va hon ju så ung så då hade hon inget men denna sommar måste hon ha.
Har hittat ett naturligt halsband med vitlök och citronlukter i.. billigt och funkar på vissa hundar. (min e ju korthårig så då kanske det funkar)
Ska prova det först iaf......

Så, vad ska ni ha till era vovvar??

//Mimmi
Dessa små vidriga djur.....
Vad fyller de för funktion egentligen:confused:
 
Sv: Medel mot fästingen!

Tillägg:

På långhåren använde vi expot, nöjd med det också, scalibor funkade inte på henne.


Föredrar ett verkningsfullt medel framför att hunden får fästingburna sjukdomar, vilket jag sett alltför många gånger.


Om det är vanlig rosmarin, finns det i mataffären bland färska kryddor(färsk, antar jag att det skulle vara), blomsterhandlar och framför allt inom trädgårdshandeln. Åk till Plantagen eller liknande, om du inte vill använda Scalibor el. expot.
 
Sv: Medel mot fästingen!

mm dom e ganska otrevliga.

Vad jag hört så är det de enda levande som inte har någon funktion i världen. skulle vara att sprida sjukdommar då...
 
Sv: Medel mot fästingen!

Rosmarin finns i alla butiker som säljer kryddor. Koka upp rosmarinen i ca 1 liter vatten. sila, låt det kallna. Häll det i en blomsterspruta. Sen sprejar du på hunden/katten vid tassar, nacken, öronen. I stort sett hela djuret. Använd det själv också på ben och fötter, så slipper du också de äckliga, vidriga krypen. Absolut ofarligt, luktar inte hemskt, men fästingen skyr det. Fick detta tips av en veterinär i Norrköping för nåt år sen. Använde det själv till min schäfer, EN enda fästing fick han och den satt INNE i örat, där hade jag inte sprejat givetvis. Ett billigt alternativ till Frontline mm. Kryddburken kostar väl en 10-15 kronor, så blir det ju en hel liter, det räcker länge.
 
Sv: Medel mot fästingen!

Jag tänkte testa Scalibor i år. Testade örthalsbandet förra året men det fungerade inte alls, dessutom fick jag själv konstant huvudvärk av halsbandets citrondoft.
Hoppas att scalibor fungerar bättre på min spaniel.
 
Sv: Medel mot fästingen!

har din hund haft mycket fästingar annars?

Låter ju som ett bra allternativ, billigt om inte annat=)
 
Sv: Medel mot fästingen!

mm dom e ganska otrevliga.

Vad jag hört så är det de enda levande som inte har någon funktion i världen. skulle vara att sprida sjukdommar då...

Vad jag har hört så är de till för att hålla antalet gnagare (och andra smådjur) nere...

Finns det något äckligare än en fullmatad såndär grå..!? :crazy:
 
Sv: Medel mot fästingen!

okej. men de finns de ju andra djur som åxå gör...

Så jag tycker att vi utrotar alla fästingar=)
 
Sv: Medel mot fästingen!

Ja.... vindrigt!

En kompis lillebror hade stoppat en sån stor full i munnen för ahn trodde det va en vindruva! *spysmiley*
 
Sv: Medel mot fästingen!

Ja, jag gillar ju Scalibor men det är ju så starkt.
Morsan köpte det idag till sin, kosta bara 153kr för det lilla.
Jag tror det blir det... settern har aldrig reagerat på det.

Måste ta av det när de badar dock..
 
Sv: Medel mot fästingen!

Jag har köpt scalibor för första gången till min vovve i år. När ska man sätta på det tycker ni? Hur är det om vovven är i sängen, soffan mm med halsbandet, kan det vara farligt för människor? Ska ju tydligen vara ganska starkt ...:crazy:
 
Sv: Medel mot fästingen!

Av de medel som finns på apoteket tycker jag bäst om scalibor av en enkel anledning: Dosen utsöndras kontinuerligt, inte X antal doser som appliceras på en gång...

Som tur är har jag inte behövt något fästingmedel än på min whippet - de syns ganska bra och så är hon rejält korthårig. Brukar plocka max 10 som sitter fast per säsong och några fler som kryper i pälsen. Som jag förtsått har många långhåriga hundar betydligt fler trots att de behandlats med expot eller frontline.
 
Sv: Medel mot fästingen!

Jo, men det är just det här snacket om att det är så starkt man är rädd för. Jag menar, jag vet ju redan att Malte tål det, men det finns ju hundar som reagerat på det.

Men det är ju värre med sjukdommarna som kommer med fästingarna..
Agnes e ju också korthårig, plocka nog bara en förra året... men jag avaktar lite.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 068
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Använder ni fästingmedicin på era hundar? Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av...
2
Svar
35
· Visningar
2 547
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 063
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp