Medel för att träna upp respekt och kontakt?

M

Marvlan

Min häst kommer att ha en paus från tävlingar nu över sommaren, tänkte då passa på att jobba med den från marken för att få bättre samspel.
Jag upplever att den himlar lite med ögonen, suckar och säger "Jaja matte, gör som du vill, jag gör det jag vill så blir vi nöjda..." när jag försöker få kontakt ;)
Brukar löslongera rätt mycket, då brukar den fatta att matte är faktist högst i rang och följer mig (rätt långsamt) samt flyttar sig för mig.
Men jag skulle vilja att den var mer alert på mig "hela tiden", alltså ser mig som en tydlig ledare hela tiden. Och gärna så att man kan göra lite roliga konster :angel:

Hursomhelst behöver jag tips. Vad kan jag göra mer än löslongering för att bygga upp samspelet mellan oss?

Sv: Medel för att träna upp respekt och kontakt?

Jobba med din egen kroppskontroll är ju alltid en bra början.
Fundera över vilka signaler du faktiskt ger hästen och hur den svarar. Kan du göra annorlunda - bli tydligare och mer konsekvent?
Det tror jag är 100 gånger viktigare än alla övningar i världen.

Sv: Medel för att träna upp respekt och kontakt?

Nja, alltså jag är ju konsekvent och så.
Tror mycket av min hästs nonchalans är kvar från tidigare ägare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 797
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 828
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve