Medel/färg/grejjs mot gnagning på staket

D

dolphinsmile

I nästa vecka ska jag börja bygga nya trästaket i hagen. vet dock inte ännu vad jag ska ja för färg. Därför slog tanken mig om de finns något som håller hästarna borta och samtidigt är snyggt att måla med? Någon slags tjära kanske?

Kom med förslag! vad har ni för erfarenheter av det? Vad är snyggast? osv..

Sv: Medel/färg/grejjs mot gnagning på staket

Min erfarenhet säger att det inte finns sådan färg, utan att metall är det enda som håller miina gnagare i schack. Vi har tjära, och det går utmärkt att snaska på.

Måla med vanlig färg, men "dutta" på lite anti-gnag medel på utsatta ställen.

Immer

Antignag - medel?

har jag inte hört talas om.. vart får man tag på det? Fungerar det?

Egentligen hade jag hoppats på att de inte skulle bli några utsatta ställen.. Har tänkt sätta el-tråd så de inte ska komma åt att gnaga på brädorna.. så man kanske ska ha sånt på stolparna då kanske :idea:

Har lermark så ska gräva ner och möjligtvis gjuta fast stolparna så det är dom som är viktigast att skydda.. brädor kan man alltid byta ut

Tja, jag minns inte riktigt vad det heter :o
Cribhalt eller No Bite är ett tips :idea:

Immer

Tack Immer!

KL

Någon som har några erfarenheter? Märkt någon otrolig skillnad sedan ni börjat använt de medlet osv.. eller ingen skillnad alls..
Erfarenheter är mkt bättre än att läsa på företags hemsidor har jag lärt mig :angel:

Tjära fungerar både för att konservera och bevara trät och avskräckande på hästarna. Blandar ut den med linolja så kan själv få till väldigt vackra färger. Kallas ibland för saker som Roslags mahogny för att trät kan få den färgen av blandningen.

Ja jag har funderat på tjära just av den anledningen.. tack för tipset om linoljan!

Men fungerar de verkligen? Har hört lite olika om det.. vet att de luktar väldigt.. så kan tänka mig att de är väldigt avskräckande för hästarna som de är.. men om man späder ut de kanske de inte blir nå bra alls.. Nån som har erfarenhet?

Jag har det i stallet och om jag "målar" om kanske vart tredje år så har jag inget gnag på trät. Det lucktar inte heller så mycket när det torkat in. Ren tjära luktar mer för den torkar aldrig in i trät utan den mjuknar varje gång den blir uppvärmd t ex av solen och börja lukta igen.

Cribhalt fungerar hur bra som helst! Mina har alltid varit lite gnagare, men tvärslutade när jag smetat på detta! Det varken luktar eller syns så hästarna vet inte var de kan gnaga eller inte.

Jag håller med om att Crib halt fungerar riktigt bra. Det smakar verkligen vidrigt. :devil:

haha har du smakat? :P

Det har jag, det är verkligen superäckligt! Och det funkar ett tag, man får förnya ibland. Ibland tror jag att vi har bävrar i hagen...

En instruktör i hundlydnad sa att man kan stryka tabasco på grejer som hundar gärna gnager på, men hästar kanske gillar det? Dyrt också....

Mina gillar inte tabasco.:devil:
No Bite, Crib Halt osv. är däremot smaskens.

Jag tror inte alls på idén att kleta på saker på träet. För det första lär det bli dyrt, för det andra lär du behöva göra det relativt ofta för att hålla det fräscht, och för det tredje vet du inte vad dina hästar gillar eller inte.

Jag skulle sätta eltråd en bra bit innanför alternativt nära träet, för att göra så att de håller sig borta.

Diesel o "sletolja" ...
blandas ihop 1 del diesel 2 delar olja.

De ska jag.. sätta eltråd alltså.. planerar att sätta ungefär 5 cm ovanför varje planka.. men jag ska ändå måla staketet så varför inte ta något som hästarna tycker smakar blä! :idea:

Är väl mest stolparna som ska smetas in eftersom dom ska grävas ner pga. den porösa lermark vi har.. inge kul om dom käkar upp dom då..

vi brukar köra motorolja (tror jag de är) inne i boxarna på utsatta ställen.. då låter de bli.. men det känns liite för miljöfarligt för att jag skulle vilja göra de ute också..

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25