Med/Utan täcke?

YaHilweh

Trådstartare
Vi har hela helgen haft strålande sol och 5-10 plusgrader. Så hästarna har fått gå ute utan täcke på dagarna för att lufta pälsen lite.

Dom har verkligen älskat det, har tagit in två lerhögar om eftermiddagarna :p

Har en tjej som sa till mig att det är alldeles för kallt att ha hästarna utan täcke nu och jag såg ut sådan här :crazy: när hon sa det. Menar det är strålande sol och hästarna klagade inte en sekund över att gå utan täcke. Snarare tvärt om. Hästarna har förtusan päls, hade jag sett att dom frusit hade jag självklart lagt på dom ett täcke.

Men vad tycker ni?
Är det för kallt att låta dom gå utan täcke över dagen? (Ut runt åtta in runt fyra)

Sv: Med/Utan täcke?

Vid 5-10 plusgrader är det absolut ok att ha dem nakna. det låter på dig som att dom inte är helt nyklippta och att hästarna faktiskt njuter av "värmen" och att vara täckeslösa :)

Hästarna i vårat stall är utan täcke ner till -10 grader, så länge det inte snöar eller blåser storm! Så det är ingen fara för dina hästar, plusgrader och sol är ju rena rama sommarvädret :p

Nej, min klippta pålle (pälsen växt ut lite grann) går utan täcke när det är mellan -5 grader och varmare. Han fryser inte, utan tycker det är skönt att vara "naken" och rulla sig i snön :D Så länge dom inte fryser så tycker jag det är okej att dom är utan täcken.

Jag tkr att det är OK att ha hästarna ute utan täcke vid den temperaturen. Hästarna i "vårat" stall är inte klippta men har ändå haft täcke nästan hela vintern hela vintern, iaf min pålle har det för att inte få alldeles för mkt päls. Vi brukar släppa ut dom utan täcke då och då när det är några minus och fint väder ( sol och uppehåll ). När det är några plusgrader har dom dock täcke för att inte bli blöta och kalla.

Jag skulle ha dem utan täcke i ditt fall, såvida de inte står och skakar förstås!
Min dam har nog haft täcke på sig 1-2 ggr den här vintern, i alla väder.
hon är visserligen inte klippt men har inte så mycket päls ändå. är det riktigt kallt ger jag extra mat istället, samt att det finns skog som ger lä i hagen.

Jag har en halvklippt häst (som vuxit ut till stor del) och hon gick ute och solade en timme på dagen igår då det var riktigt varmt o solen men kanske bara 4 plus. Hon tyckte det var superhärligt och frös inte alls!
Däremot skulle jag inte ha henne otäckt hela dagarna än då det blir kallt när solen går ner och på mornarna är det fortf minusgrader...

Jag hade nog oxå haft dom nakna man ser ju om de fryser.. man känner på örona om de e kalla oxå

Jag har min häst naken när det är sånt väder. Annars har hon vintertäcke m foder. Hon är klippt i december men har som ett täcke kvar med lång päls.

Min häst går för det mesta utan täcke. Om det är ihållande regn, snö, eller kraftiga vindar så åker täcke på.

Hästar är känsliga för väta, inte kyla. Fast varierar ju också självklart från individ till individ. Vissa hästar är mer känsliga, andra mindre.

Sen så beror det ju på ifall man vill att hästen ska sätta tjock vinterpäls eller inte. Vill man att hästen ska vara snygg inför den tidiga tävlingssäsongen, är ju det bäst att täcka.

Glöm inte att hästarna bildar D-vit. av solljuset. Klart dom ska gå utan täcke om det är bra väder.

Hästarna i vårat stall är utan täcke ner till -10 grader, så länge det inte snöar eller blåser storm! Så det är ingen fara för dina hästar, plusgrader och sol är ju rena rama sommarvädret :p

Känns som att du och jag har lite samma syn på det här med täcke.
Hästarna jag har hand om är inte mina hästar utan jag hjälper till nu när ägaren är bortrest.
Men mina hästar har alltid gått utan täcke så länge det inte har snöat/regnat eller blåst massor.

För den andra tjejen ficknästan panik när jag släppte dom utan ttäcke. Visst dte var kanske -2 på morgonen när jag släppte ut dom. Men efter en timme var det 2 plus och sedan blev det bara varmare. Vi har barmark och ja hästarna har börjat plocka i stråna som finns på marken.

Det är en travare som inte hade täcke på sig innan hon kom till just detta stället. Sedan ett halvblod som har vilat i tre veckor vilket annars har inniburit att han har täcket på sig 24/7 så jag tyckte synd om dom att ha täcke. Speciellt då täcket ska hålla kyla ner till -15 grader :crazy:
Travaren har dock bara hafte tt regn täcke, vilket jag tycker är lagom, det håller regn/snö och vind borta.
Dock står den andra tjejens hästar inne dygnet runt just nu (då den ena är skadad och den andra står som sällskap) dom har täcke på sig som ska hålla -25 grader dessa har de även på sig innomhus.

Men jisses, det är ju inte så att hästarna dör precis :D

Min häst har gått utan täcke hela vintern, förutom när det har snöat väldigt kraftigt. Han ogillar dessutom täcken väldigt mycket, så jag tycker inte att man ska "plåga" dem i onödan.
Jag menar, tänk dig själv att du har massa varm päls på din egen kropp, och sen drar på en dunjacka eller så utanpå det, hur varm skulle inte du bli då ifall det var milt i luften och solen kikade fram? ;)

Precis, Och en häst är inte en människa. En häst är en häst och så ska det förbli i mitt tycke :)

Så länge de inte är klippta så är det väl lugnt! Jag tror bara de tycker att det är skönt! :D

härregud. e dom oklippta e de INGEN fara alls.. kan jag lova helt garanterat... de älskade ju det skrev du sj. min häst har knappt haft täcke nån gång denna vintern, har går iofs på lösdrigt men går aldrig in i den iaf..

Det är väldigt sällan det är själva temperaturen som gör att hästarna fryser, blåst och/eller väta är värre.

Alltså bör en normal häst klara sig utan täcke vid 10 minusgrader om det är en fin dag, medan det är ganska normalt att de behöver ett regntäcke vid 2 plusgrader och regn/snö.

Och du (och även den andra människan) hade väl märkt om hästarna inte mådde bra utan täcke, eller hur? ;)

Jag tror att folk glömmer bort att det även mitt i vintern kan komma vårvarma dagar. På våren skulle man knappast sätta på ett tjockt vintertäcke, men när samma temperatur kommer på vintern är det plötsligt helt ok att låta hästen stå med samma täcke som den har årets kallaste dag.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar