Sv: (med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!
Har också försökt med ett shoppingkonto. Och vissa månader har jag faktiskt upp till 5000 över. Men varför ska man köpa grejer man knappt behöver bara för att man har pengar över?
Har nu gjort en lista över vad jag verkligen behöver. Den var inte lång.
Och nu ska jag lägga ut allt jag inte använder på tradera...
Okej så då är det egentliga problemet att du shoppar mer än du vill?
För har man råd och vill så finns väl inte problemet..
Att sälja saker är jättebra! Det gjorde jag i somras och fick in ett par hundra på saker som bara låg och skräpade i förrådet..
Kom på ett tips, när du sa at du vissa månader har väldigt mycket över..
Så fort du har pengar över så sätt in dem på ett sparkonto! Gör det redan den 25e när du går igenom ekonomin för kommande månad! Då försvinner pengarna från kontoutdraget..
Och det som inte syns finns inte
Jag har ett sparkonto där jag kan komma åt pengarna om jag behöver men det är lite bökigt.. Jag måste ringa ett visst nummer och be om en överföring och det tar några dagar innan pengarna ramlar in på köpkontot..
På det sättet kan du istället börja spara ihop till saker som du
verkligen vill ha! Det kan vara en resa, en ny sadel, det där snordyra kandaret, ett par stövlar eller vad som helst!
Om man sparar länge för att ha råd med något så köper man oftast inte något onödigt.. Man hinner liksom fundera ett par gånger under sparandets gång..
När jag var yngre hade jag en lista där jag skrev upp vad jag ville ha och sparade ihop till en sak i taget.
Om det tex stod ridhjälm överst på listan så sparade jag tills jag hade råd med hjälmen.. Sen började jag spara inför nästa pryl..
Också ett sätt för att ta bort onödiga köp..
Men jag tror att det viktigaste för att "min" modell ska funka är att man skapar flera konton som är till för olika saker.
Budgeten är väldigt viktig för den talar om hur mycket pengar som ska finnas på varje konto.
Till räkningskontot för man varje månad över pengar för aktuella räkningar men även en del av sådana räkningar som kommer mer sällan, tex el eller hemförsäkring.. Även hovslagare är uppdelat..
Sen kollar man i budgeten hur mycket man beräknar förbruka på mat, träningar, nöje osv. Det som blir över förs genast över till sparkontot.
För mig funkar det här väldigt bra, men alla är ju olika.
Jag har iallafall slutat shoppa onödigt och oövervägt