(med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!

Sv: (med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!

(bla sålde jag pannbandet med blommor eftersom jag inte var helt nöjd med det.)

en del tror att jag är värsta shoppoholicen men det är inte så farligt faktiskt.:D
Det som var så fint :cry:

Kom ihåg att ett stadie i beroende är förnekelse :angel::rofl:

fast så tänker inte jag. jag fortsätter vara glad över mina saker så länge dom håller sig snygga.:)

Har också försökt med ett shoppingkonto. Och vissa månader har jag faktiskt upp till 5000 över. Men varför ska man köpa grejer man knappt behöver bara för att man har pengar över?

Har nu gjort en lista över vad jag verkligen behöver. Den var inte lång.

Och nu ska jag lägga ut allt jag inte använder på tradera...

Okej så då är det egentliga problemet att du shoppar mer än du vill?
För har man råd och vill så finns väl inte problemet..

Att sälja saker är jättebra! Det gjorde jag i somras och fick in ett par hundra på saker som bara låg och skräpade i förrådet..

Kom på ett tips, när du sa at du vissa månader har väldigt mycket över..
Så fort du har pengar över så sätt in dem på ett sparkonto! Gör det redan den 25e när du går igenom ekonomin för kommande månad! Då försvinner pengarna från kontoutdraget.. Och det som inte syns finns inte :D

Jag har ett sparkonto där jag kan komma åt pengarna om jag behöver men det är lite bökigt.. Jag måste ringa ett visst nummer och be om en överföring och det tar några dagar innan pengarna ramlar in på köpkontot..

På det sättet kan du istället börja spara ihop till saker som du verkligen vill ha! Det kan vara en resa, en ny sadel, det där snordyra kandaret, ett par stövlar eller vad som helst!
Om man sparar länge för att ha råd med något så köper man oftast inte något onödigt.. Man hinner liksom fundera ett par gånger under sparandets gång..

När jag var yngre hade jag en lista där jag skrev upp vad jag ville ha och sparade ihop till en sak i taget.
Om det tex stod ridhjälm överst på listan så sparade jag tills jag hade råd med hjälmen.. Sen började jag spara inför nästa pryl..
Också ett sätt för att ta bort onödiga köp..

Men jag tror att det viktigaste för att "min" modell ska funka är att man skapar flera konton som är till för olika saker.
Budgeten är väldigt viktig för den talar om hur mycket pengar som ska finnas på varje konto.
Till räkningskontot för man varje månad över pengar för aktuella räkningar men även en del av sådana räkningar som kommer mer sällan, tex el eller hemförsäkring.. Även hovslagare är uppdelat..
Sen kollar man i budgeten hur mycket man beräknar förbruka på mat, träningar, nöje osv. Det som blir över förs genast över till sparkontot.

För mig funkar det här väldigt bra, men alla är ju olika.
Jag har iallafall slutat shoppa onödigt och oövervägt :)

Senast ändrad:

Jag har en liten personlig regel som hjälper mig att avstå från shopping, eller i alla fall håller nere antal prylar.
Säg att jag vill köpa ett nytt schabrak, då måste jag sälja minst 2 schabrak eller 1 täcke eller något annat som jag inte använder. Då behöver jag dels inte ta så mycket av pengarna på kontot och dels så håller jag prylnivån nere. I övrigt försöker jag handla så mycket begagnat som möjligt, då kan man få fina kvalitétssaker till bra priser :)

kanske inte så bra tips om man vill sluta shoppa helt och hållet, men för mig funkar det bra.

Oj,
efter att ha läst igenom den här tråden, så inser jag att jag inte är själv med att shoppa som en tok.

Jag är dock inte prylgalen, och fruktansvärt snål, så jag borde ju faktiskt inte köpa så mycket. Meen.. Jag köpte då min första häst i Januari. Vilket betyder att man har inte så mycket saker.. Eller, jag hade. Jag hade allt utom en sadel, och i otaliga uppsättningar.
Men det är så mycket man "behöver".. Som här senast, jag insåg att jag inte har några skydd(det här var nog någongång mitt i sommaren). Jag har alltså inga vanliga "rid"skydd. Så jag bestämmer mig då för att söka rätt på dessa, så billigt som möjligt - jag är ju snål. Väntar och väntar.. För två veckor sedan beställde jag skydd, skulle ändå ha nya "hag"boots, eftersom det är en förbrukningsvara i mitt fall!

Istället för att då vänta lite, till globen-shoppingen, så beställer jag en uppsättning. Nu kommer jag ju förmodligen hitta mycket finare, som jag vill ha. Och vardagsskydd, ja, det var ju precis vad dom här skulle bli. Fin-skydd, det tror jag inte på. Då kan man lika gärna linda.

Annars är täcken och lindor något som jag köper som en galning. För att jag inbillar mig att jag måste ha, för att kunna variera täckena mer i hagen - ha ett som är optimalt för varje dags olika väder.

Jag inser nu, efter det här inlägget, att det jag gör är galet. Tror jag ska börja föra lista över vad jag verkligen behöver!! Inte vad jag för stunden tror! och genast ska jag börja kika igenom vad jag har.. Det vet jag nämligen inte heller!

Det här blev lite jobbigt att erkänna.. Typiskt!:o

Det är väldigt roligt att folk engagerar sig så! Och jag har inte blivit stenad än!!! Line_n vinner för bästa spartipsen!

Tror dock att jag kanske utryckt mig lite överdrivet, jag klarar mig bra på min inkomst och jag har inga skulder men jag har insett att jag kanske skulle kunnat ha köpt en halv unghäst för pengarna jag lagt ner på en hel del onödig utrustning senaste åren.

Jag (och några med mig kanske ;) ) har nog bara insett att meingslös konsumtion är en dålig sak- oavsett vad man handlar- och att man kan spara väldigt mycket pengar på att inte handla en massa saker för att vara snyggare än boxgrannen.

Ni kan alla få flytta till mitt stall där ingen bryr sig ett dyft om vad boxgrannen har :p Vi jublar snarare över våra reafynd och berömmer våra saker som håller år efter år.

Jag är smålänning (snålänning), det stoppar shoppingen! ;)

Delvis knapplån.

Då kanske man kan få lite stöd i den tråden för att hejda sitt shopping-beroende. Jag handlar alldeles för mycket, jag har allt man kan tänkas behöva och skulle det mot förmodan fattas något så köper jag det snart. Jag har en inkomst på ungefär existensminimum och ändå tycker inte jag att pengar är något problem :angel:.

Nu ska det i alla fall bli stopp, nästa köp är en hoppsadel så då behöver jag hålla igen tills dess (som tur är har jag en uppsjö sadelgjordar, martingalar och schabrak så det behöver jag inte köpa nytt....). Sen blir det ett kandar men det får vänta ett halvår eller så.

Igår gick ett par Pikeur ridbyxor sönder, jag trodde jag skulle börja gråta. Efter mycket övervägande kom jag fram till att önska mig ett par nya i julklapp och tills dess klara mig med de andra ridbyxorna jag har. Jag behöver iof ett par nya stallkängor, men det sponsrar min far med. På fredag ska jag åka och hämta mina nya stövlar... fast de är också sponsrade.

Sen är det stopp!

Vi kanske kan hjälpas åt och peppa varann att inte handla helt enkelt!!!

(Blir svårt på globen i helgen, har lovat mig själv att jag får shoppa lite, om det är fynd, och grejer jag behöver. Det är ju ändå globen...)

Vi kanske kan hjälpas åt och peppa varann att inte handla helt enkelt!!!

(Blir svårt på globen i helgen, har lovat mig själv att jag får shoppa lite, om det är fynd, och grejer jag behöver. Det är ju ändå globen...)

Jag är himla glad att bo i fel landsände. Behöver inte bli lockad. Det räcker så gott med Göteborg Horse Show en gång om året med Eurohorsemässan....

*kl*

Det är så otroligt roligt att köpa hästsaker ju! Nu råkar jag vara en av den snåla/fattiga typen. Jag köper det jag verkligen behöver, men kan lägga en liten peng extra för just DEN grejen jag vill ha. Köpte ex ett täcke för någon vecka sedan, la hellre någon hundring extra för att få ett Amigo istället för ett från ex Börjes. Men, efter ihopsläpp med andra hästar, står jag nu här med ett söndrigt täcke. Men tackar ändå täcket som skyddade min häst bra från alla bett och sparkar.

Köpte hästen för någon månad sedan, och skillnaden är att han(jag) behöver verkligen utöka hans garderob. Men jag har svårt att bestämma mig för vad som behövs mest och vilken grej jag ska köpa först!

Men det är nog viktigt att ställa sig frågan "BEHÖVER jag verkligen...". Och som många andra tipsar om, ha fler konton och lägg undan pengarna, så de inte "syns".

Sen kan man ju skapa ett "shopping-konto". Sälj grejer, och för de pengar du får in, sätter du in på kontot och för de FÅR du köpa något nytt.
Sjäv satte jag ut två Blocket-annonser och sålde 2 av 3 grejer väldigt snabbt, och det blev jag jättesporrad av och vill bara sälja mer och mer. Och det är nog bättre att få in pengar än att göra sig av med dem! (fast det kanske kan gå så långt att man säljer saker man behöver:angel:). Men ska verkligen fortsätta med att sälja grejer, så kanske jag kan ha en lite tjockare plånbok till Göteborg Horse Show :laugh:.

Jag är helt hysterisk med mitt shopande också.. Nu skulle jag tävla idag och fick för mig att jag inte ville ha marinblått längre så jag gick o köpte en ny kavaj :grin: och då blev det ju inte snyggt med cremefärgade ridbyxor längre (och viiiisst sitter dom gamla inte såå bra längre? :angel: ) så då fick det bli ett par nya ridbyxor också.. sen när jag kom till stallet insåg jag att mina "vita" schabrak inte är så vita längre, och den nya (svindyra) tävlingschabraket är ju cremefärgat :eek: så då fick det bli ett nytt schabrak också *suck*

Till saken hör att jag har en fullt funktionsduglig kavaj i samma färg, men den nya var ju snyggare..
Så nu sitter jag här med två par dyra tävlingsbyxor och tre dyra kavajer.. och jag tävlar kanske 3 ggr om året :grin: :D

Kan nån starta upp ett rehabiliteringscenter för shoppaholics? :idea:

Senast ändrad:

Oj. det var lite illa :o
Jag är alldeles för snål för att köpa nya vita ridbyxor. Speciellt dyra sådana. hur länge är dom vita lixom :cool: ?
Kavajen har jag dessutom växt i på senare år.

Det är precis sån jag är! Läskigt! Jag är iofs botad nu.

Vet ni hur mkt jag handlade för i globen = en kaffe för 20 kr... Trängsel + lite urplockat sortiment = shoppinglusten försvann!

Samma här!:D

Jag hatar den trängseln och blev trött bara av att försöka gå runt och leta. :crazy: När jag hjälpt en kompis hitta en fårskinnspad var köplusten helt bortblåst....:o I gångarna var det illa nog men i alla små shopar där det kunde finnas något som helst av intresse gick det inte att komma fram ens, man satt fast som i en sardinburk, kunde inte ens hålla upp en jacka tex för att kolla på den:eek: ännu mindre prova:cool:
Man ska gå mitt under de stora evenemangen när alla sitter på sina platser och glor på föreställningen, men då hade jag annat för mej..

Hittade i alla fall axel i trängseln:banana:

Själv förvirrade jag mig in i den dyrare montern tre gånger...:angel: men har man en prinsessa så måste man klä henne efter det också...:D
En utlösande faktor var faktiskt Albert och hans ryttare...de blingade så vackert och uppvisningen var så mjuk och harmonisk.:love:

Jag älskade att hennes frack hade bling på kragen :love: en sån ska jag ha när jag ska tävla med frack :angel:

Ja det var faktiskt skitsnyggt! När jag börjar tävla i frack kanske...;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Borstning av tänder
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka