(med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!

Sv: (med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!

Vad beträffar bukeekipage är jag inte säker på att det är de mest välmatchade som är de mest välridande, det finns ju inget automatiskt samband där i alla fall....Om det vore så skulle jag gärna satsa på dyra märken:rofl:

Håller med. Men... När jag har matchat mig och hästen så känner jag att jag måste skärpa till mig och sitta bättre. Det är en mental grej för mig. Likadant när jag klär upp mig. Då sträcker jag mer på ryggen, går snyggare och swingar höfterna snyggare. I vanliga myskläder skiter jag högaktningsfullt i hur jag rör mig.

Läste ett citat någonstans på engelska. Fritt översatt:

Ordna din utrustning som du vill ha den därefter glömmer du den och fokuserar på ridningen.

Och det tycker jag stämmer. Jag stör mig på om jag har omatchat när jag tränar men har jag matchat så kan jag fokusera på ridningen. Men jag hivar inte ut pengar på dyra nosgrimmor och pannband. Där drar jag gränsen. Jag köper billigt och sköter grejerna bra.

Dyrsate sadeln jag köpt har kostat mig 5000. oftast har jag köpt sadlar betydligt billigare än så och ändå har det varit bra kvalitet. Inte amerigo eller jaguar men ändå bra kvalitet, d.v.s. ligger bra på hästen och sätter mig bra.

Det är det behovet som man spelar på, så att säga.

Inte behovet. Ha begäret. Två helt skilda saker.

Jag köper av princip inte saker som har stor blaffig logga på sig. Skall jag göra reklam för produkten vill jag ha betalt. Jag tänker inte betala för att göra företagest reklam.

Men så jobbar jag med marknadsföring så det är väl därför jag resonerar så.

Kan tillägga också att jag själv just nu är inne i en shoppingperiod (av hästsaker). Men det är för att jag överlag har lite långtråkigt. :D Jag vet att det går över igen. Och jag håller rätt så hårt i min plånbok ändå fast begäret finns där.

Men jag hade en period då jag var deppad på riktigt och försökte bota ångesten med shopping (av kläder och skor). Vilket till en början gav lindring. Men sedan en dag försvann "lyckoruset" i samma sekund som jag lämnade affären och först då insåg jag att jag att jag hade problem (men jag shoppade inte över min budget så det var inte så allvarligt, det var mest fenomenet att jag trodde att det gick att handla sig till lycka). Men efter botande av deppen så försvann också shoppingbegäret (eftersom att det hade gått så klart upp för mig då att det var en form av tröstande). Men idag så vet jag nu att när begäret väcks så innebär det att jag inte är helt nöjd med livet. Och då vet jag att det är dags att ta tag i de grundläggande problemen istället eftersom att det är en signal på att allt inte står rätt till (och mitt shoppingbegär till häst just nu är just för att rastlös i övergången från plugg i väntan på arbete). Så jag vet att det onaturliga begäret kommer att försvinna när jag kommer ut på arbete i december. Fram tills dess gäller det att blunda så mkt det går när man ser alla fina saker.;)

Jag har väldigt svårt för att hålla mig ifrån shopping överhuvudtaget.. OM jag vet att jag har pengar på kontot. Sen kan det ju vara så att jag egentligen måste spara pengarna för en kommande räkning eller liknande men vet jag att det finns en massa tusingar på kontot - ja då tycker jag att jag kan unna mig.

Jag har löst problemet genom att dela upp ekonomin till flera olika konton (ett för räkningar, ett för spara och ett för köptransaktioner) och göra en ordentlig och hållbar budget.
Nu vet jag alltid att de pengarna som finns på köpkontot är de som ska räcka hela månaden. Tack vare budgeten vet jag hur mycket jag bör spendera på mat, träningar osv. Lätt att veta hur mycket pengar som finns över - och eftersom att jag aldrig har pengar över så blir det ingen shopping.:idea:

Handlar ditt problem om just hästsaker eller shoppar du annat "onödigt" också?

Jag har faktiskt lyckats begränsa mitt "onödiga" shoppande till drömmar ;)

Inte behovet. Ha begäret. Två helt skilda saker.

Nej. Det är behov hos människor man spelar på. Ha-begäret kommer av de behoven.
Ska man psykologisera handlar det om att ju mer trygg i din egen person du är , desto sämre måltavla för reklam är du....

Den här osäkerheten som är en viktig grund för all marknadsföring finns hos oss alla men mer eller mindre, mycket hos de flesta av oss. Habegäret är känslan av att det blir bättre med den där prylen, min självkänsla större, jag mår bättre osv.

Jag har inget emot bra kvalitet, bra funktion osv, det handlar inte om det, men det måste ha rimliga proportioner, det är ett faktum att märkeshysteri är anledning tilll högre pris, kvalitén är långt ifrån alltid i proportion till priset....

Ja fy så mycket onödigt man köper. Min senaste onödiga häst pryl var ett jätte dyrt fleecetäcke (as tufft med döskallar på) ett sånt bara man måååste ha ju!

Det skall han ha när vi åker till veterinären nästa gång.. Som om jag inte hade nog med utgiffter från kliniken han behandlas på innan... Men jag vill ju att han ska va fin när vi åker dit.. Härre gud så barnslig man är!

Ja det är nästan lättare att falla för saker till barn och hästar än till sej själv tycker jag, svårare att stå emot något som hästen (eller barnet) absolut måste ha:angel:

Jag har blivit mycket bättre på att inte handla! (samt att sälja lite grejer)
Jag har varken plats eller pengar för att skaffa mer häst prylar! Gjorde några omvärderingar i livet och sedan var det lättare att låta bli:laugh:

Nej. Det är behov hos människor man spelar på. Ha-begäret kommer av de behoven.
Ska man psykologisera handlar det om att ju mer trygg i din egen person du är , desto sämre måltavla för reklam är du....

Du har precis lyckats med konststycket att få mig trilla ur soffan. Mitt shopping behov har minskat markant de senaste åren. Inte bara p.g.a. bristande ekonomi utan för att jag oftare och oftare resonerar "jag behöver inte det där". Och då inte bara hästgrejer. Enligt vad du skrev så bör jag numera vara en ganska trygg med migsjälv. TACK för att du skrev det på min näsa. Jag behövde höra det, av många anledningar.
:bow::bow::bow:

Ja jag håller med dig om att man skärper sig lite. Men jag tror att jag eg är lika 'snygg' om jag har mina 'gamla' grejer, välmatchade och välputsade! För jag har grejer som matchar! Men de är inte splitternya och tokdyra...

Ja jag håller med dig om att man skärper sig lite. Men jag tror att jag eg är lika 'snygg' om jag har mina 'gamla' grejer, välmatchade och välputsade! För jag har grejer som matchar! Men de är inte splitternya och tokdyra...

Nej, det finns ingen anledning att de skall vara flång nya och svindyra. Jag köper billigt och det funkar för mig.

*kl* åh vad jag känner igen mig i alla inlägg. Jag har alltid varit prylgalen och när jag började jobba efter gymnasiet så kom min shopping igång på allvar. Jag gillar dessutom att fynda och köper ofta saker bara för att det är billigt, inte för att jag gillar dem eller för att jag behöver. Har köpt schabrak som jag tycker är rätt fula bara för att det är halva priset. Men de senaste året har jag fått smak för märkesgrejor. Skönt att kunna tvätta grejorna utan att de ser ut som disktrasor efter en tvätt och de är snyggare och hållbarare men oxå dyrare.

Har bestämt att jag hädanefter ska köpa kvalitee och inte kvantitet. Jag ska verkligen tänka efter om jag verkligen vill ha den där prylen. Vill jag ha den nu så vill jag säkert ha den om några månader oxå när jag sparat till den. Annars får det vara. Man upptäcker rätt fort vad som verkligen är nödvändigt eller inte och vad som är "nyhetens behag" och vad man verkligen vill ha.

Har faktiskt ett mindre shoppingkonto nu när jag bara köper dyra grejor och jag använder de grejor jag köper (vilket inte alltid var fallet innan). Är inte lönt att ha 10 schabrak och bara använda 3 eller ha 15 par ridbyxor men använder bara 3-4 st för de andra har krympt, töjt sig osv. Hellre tre par pikeur som håller i flera år än 10 hööks brallor. Det är också roligare att köpa ngt som man sparat till och längtat efter. Som när man var liten och sparade veckopengen till ngt speciellt. Så jag är för märkesgrejor men emot att shoppa bara för shoppandets skull. Hittills har mitt shopping stopp funkat bra men vi får se hur det blir nu till jul, då är det lätt att låta pengarna rulla. :)

Har också försökt med ett shoppingkonto. Och vissa månader har jag faktiskt upp till 5000 över. Men varför ska man köpa grejer man knappt behöver bara för att man har pengar över?

Har nu gjort en lista över vad jag verkligen behöver. Den var inte lång.

Och nu ska jag lägga ut allt jag inte använder på tradera...

I know the feeling. Just nu känner jag ett stort behov av att shoppa, trots att jag konstaterat att hästen faktiskt inte behöver en enda pryl :cry: Ändå längtar jag till Globen och annexet med alla dess montrar :love: Vad är det för fel på oss?

precis samma sak här, Flash har allt o lite till o jhag med. Men ändå räknar jag dagarna till lördag, Globen o shopping gaahahaha, jag är galen :devil:

kl

jag shoppar för att jag tycker det är roligt. jag älskar vackra saker. :love: nu är det inköpsstopp (förutom fynd och nödvändiga saker) fram till gbg horseshow. så man har nåt att handla för där.

tycker inte det är så farligt om man lägger mkt pengar på hästsaker, så länge man har råd att betala sina räkningar och köpa mat. det är en prioriteringsfråga, vissa lägger istället pengar på att festa, alkohol, cigaretter, resa, kläder, skor, dyra väskor, bilar, inredning+++.
man väljer det som betyder mest för en, och för dom flesta hästägare så är det hästen. om min köksinredning är gammal och sliten rör mig mitt i ryggen tex.

kl

jag shoppar för att jag tycker det är roligt. jag älskar vackra saker. :love:

Jag med :bow: Favoriten är att klä hästen i vackra saker :angel: Å andra sidan avskyr jag att shoppa åt mig själv, tycker det är helt värdelöst.

Själv är jag för SNÅL för att shoppa! Annars skulle jag vara shopoholic för länge sen för jag blir så sjukt nöjd när jag köpt något fint till hästen! Som i somras när han hade växt ur regntäcket och jag fick leta ett NYTT och han hade inget transporttäcke så fick köpa ett sånt OCKSÅ! Sen shoppade jag "bara" på Hööks men blev lika glad ändå! För en månad sen handlade jag ett beg hubertusträns för 150 kr och blev superglad när jag fick hem det oxå.

Men.

Jag är snål som f-n själv så det blir inte alls mkt shoppat! Tänker på vad pengarna EGENTLIGEN skulle räcka till, och att det är ONÖDIGT med tre transporttäcken för han kan bara ha ett åt gången... Jag är nog en ganska rationell person som helt enkelt inte KAN köpa en massa onödiga saker. Jag MÅSTE ha en rejäl anledning att få shoppa.

Nu ska jag däremot köpa en sadel på lördag för 4000 kr och det kommer svida rejält men utan sadel kan jag lika gärna sälja hästen oxå. Har bara lånat sadlar hittills (inte av snålhet utanför att ägarna inte velat sälja utan hellre lånat ut dem som passat min häst *tack å bock*) Men när jag lägger sadeln på hästen så kommer jag blir så nöjd så nöjd och pengarna är bortblåsta ur mitt sinne :D

Så det är mitt enda tips. Bli snål. Köp BARA grejor som du inte redan har och använd den tills den ramlar isär eller inte passar längre.

Ujujuj....
Du kommer klara Dig såååå bra utan shopping ;)
En sak som jag uppskattar med att ha häst som vuxen, är att jag inte längre bryr mig så mycket om utseendet på grejerna. Huvudsaken är att de funkar :)
Köper bara det som jag verkligen behöver.

och Centaur:

Visst är det fantastiskt kul att klä hästen i vackra saker. Problemet- som jag ser det- är att man tänker att 'hade jag bara ett matchande rundsytt kandar så skulle min häst vara så snygg och jag skulle vara så glad etc'. Men efter någon vecka är det inte så roligt längre och man vill bara ha något nytt!!!

Jag shoppar egentligen inte speciellt mycket grejer. Men jag gillar många av de dyrare märkena. Tex ville jag gärna ha det fyrradiga OS-pannbandet till kandaret och köpte det. Visst är det sjukt dyrt men jag njuter fortfarande lika mycket av att titta på det nu som jag gjorde när jag köpte det i somras.
Sen är det inte så att jag måste köpa fler OS-pannband för att må bra.

Säljer även en del grejer på tradera, (bla sålde jag pannbandet med blommor eftersom jag inte var helt nöjd med det.) Jag har även gett bort flera täcken och schabrak som jag inte använder.

När det gäller täcken så har jag numera bara sådana som jag verkligen använder. (Förutom ett mörkblått ulltäcke som har fallit i glömska kom jag på häromdagen...)
Kan tänka mig att en del tror att jag är värsta shoppoholicen men det är inte så farligt faktiskt.:D

Du verkar ha kommit till en bra insikt dock om att många handlar för att man kanske mår dåligt av andra skäl.
Men nu tycker jag att du ska glädjas över din nya kavaj! Du kommer var ursnygg i den och det är också en trevlig känsla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka