Med naturen som ridhus...

ylvalill

Trådstartare
Är det nån här som har den boken? Har för mig att jag har läst ett jättebra igångsättningsprogram för helt otränade hästar i den och jag skulle vara jättetacksam om nån som har boken skulle kunna ge en kort sammanfattning av det.

Har en häst som jag skall sätta igång efter en senskada och som hjälp har jag fått ett "igångsättningsprogram" av veterinären. Detta program är dock avpassat för en häst som var fullt igångsatt då skadan inträffade, vilket min häst inte var. Alltså skulle jag nu behöva anpassa igångsättningsprogrammet efter min hästs förutsättningar och då tänkte jag att programmet i "Med naturen som ridhus" kunde vara till hjälp.

Sv: Med naturen som ridhus...

Boken finns på biblioteket, varför inte låna hem den??
Har själv lånat den ett antal gånger...

Jo, men på mitt närmaste bibliotek var den utlånad och därefter reserverad och jag är otålig... Får väl leta på nåt annat bibliotek kanske.

Jag har den och du kan få köpa den
går att beställa på nätet och är inte så dyr ..kommer inte ihåg adressen men ska leta reda på den
mvh anders
:cool:

Menar du detta?

"Januari: Skritt 3-4 dagar i veckan eller mer, delvis i terräng om möjligt. Börja med halvtimmespass, öka tiden till cirka en timme framåt månadsskiftet. Längre turer i helgerna.

Februari: Som i januari, men gradvis alltmer inslag av trav. Snöpulsning är bra, men jobbigt om snön är djup. Korta tiden. Lydnadsträning och dressyr läggs in i de vanliga passen. Alltid 15-20 min skritt i början och slutet.

Mars-April: 3-4 dagar i veckan (träning varannan dag är okej) men nu med mest trav, så småningom också en del lugn galopp. Skritt bara där terrängen kräver det, förutom givetvis i början och slutet.
Utnyttja varannan (eventuellt varje) helg till en längre utflykt på 2-3 timmar.
De andra träningspassen kan vara ungefär en timme, gärna något mer om tiden räcker till. Tempo cirka 10 km/h (167 m/min).
Någon gång i veckan ägnas åt dressyr och lydnadsträning.
Deltag i en träningsritt med din klubb, om det blir tillfälle.
Glöm inte »mentalträna» hästen!

Maj: Dags för PP!"

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Jag har boken då jag har distans som kurs här på skolan. Tyvärr har jag inte den i närheten men jag kan skicka det till dig i morrn!

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama