Med eller utan skor på fånghäst

B

bryndis

Hej!
Ska släppa mitt sto som fick fång i feb/mars med nya hästar och skulle vilja ta av bakskorna pga eventuellt bråk. Min hovslagare var dock emot detta pga att lamellranden är breddad och försvagad, och att hoven skulle kunna gå sönder. Två andra fånghästar i stallet är oskodda bak, men dessa har kanske bara fått förändringar fram? Vad tror ni om att ta av skorna under en/två veckor? Ingen ridning under tiden. Kan det vara farligt med tanke på fång-förändringarna i hoven? Finns det några risker?
Tack för svar! /Em. :confused:

Sv: Med eller utan skor på fånghäst

Om du verkar ner hovväggen som man ska så blir det inga spänningar i lamellranden. Dessutom läker fånghovar fortare utan skor oftast.

Man måste raspa kanterna på hoven, samt verka ner till nästan sulnivå om man ska slippa dessa hovbitar som lossnar. Hovväggen blir försvagad av sömhålen, och det tar några veckor för dem att växa ner. Så, regelbunden barfotaverkning borde göra susen.

/j

Sv: Med eller utan skor på fånghäst

Jag har ALDRIG sett några problem orsakade av breddad lamellrand vid barfotagång.
Ta du av skorna så länge det behövs, sen spikar ni på dem som vanligt igen!

Mitt hblsto hade fång förra våren och nu i försomras och hon har inte sett skymten av en sko sen innan hon blev sjuk, av det enkla skälet att hon inte rids, utan har varit dräktig och nu har föl vid sidan.
Min handledare (då klinikhovslagare på veterinärhögskolan...) under hovis-utbildningen ansåg att man inte alls behövde sko fånghästar. Medan fången är aktiv har de så ont att skorna inte gör någon större nytta ändå (och de har så ont att det nästan är djurplågeri att tvinga dem att stå me dett ben upplyft för att spika fast en sko). Och när processen är över och smärtan borta behöver man ju inte skor annat än "som vanligt", dvs brukar hästen ridas och vara skodd så gör man så efter fången också.
Jag är böjd att hålla med honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama