Med eller utan nosrem/grimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bettan_G
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 9 880
B

Bettan_G

Hej, vad tycker ni är "bäst", att rida med eller utan nosgrimman/remmen? :confused: Har ridit flera hästar som inte har nosgrimma och dom säger att dom inte förstår varför vissa har det och andra hästar som jag har ridit har ridit MED nosgrimma och dom (ägaren såklart :) )tycker att det är jätteviktigt med det. Är det olika från häst till häst eller är det vad man själv tycker att hästen ska ha? :crazy: :banana:

Sv: Med eller utan nosrem/grimma?

Kom igen nu, jag vill ju få svar :D

Jag personligen anser att (om man inte har nosgrimma för att ägaren anser det snyggt) om en nosgrimma/rem "behövs" så passar inte bettet eller så är ryttaren för hård i handen.

Enligt min mening är det väldigt få hästar som behöver nosgrimma, att gapa är en del av hästen sätt att berätta att ngt är fel- hästen trivs inte med bettet, har ont någonstans, ryttaren är för hård på handen osv.
En del vet inte heller varför dom sätter på hästen nosgrimma, de har bara lärt sig på ridskolan att man ska ha det för annars har man ingen kontroll över hästen och den sticker iväg. b*llshit..

De flesta rider väl med nosgrimma för att det anses som standardutrustning. Tävlingsmänniskor vill göra så lite förändringar till tävling som möjligt och rider därför ofta/alltid med nosgrimma för att TR tvingar de till att ha det på tävling.

Kan man rida utan nosgrimma är det självklart bäst.

Ja, dom säger ju att nosremmen ska "hålla fast/kvar" bettet på plats men jag håller med HumleMumlan och Nitronom!! Hästen kan ju knappt öppna munnen! Det är ju som om vi skulle ha nåt runt munnen och så kan vi bara röra läpparna! Det nästan hemskt tycker jag.. Tänk efter på vad ni har för utrustning och VARFÖR ni har just den! Det är viktigt. hästen kan bli helt ställt åt fel håll eller kan få ryggproblem m.m (inte nu av nosrem och bett, men av t.ex.sadlar) ta hellre hjälp av ett proffs som vet hur allt ska sitta och så. Visst ni kanske också vet det men ibland så "har man inte alla fakta" och då får man lära sig "kalla fakta" :D Utrustning=NOGA med vad ni använder för utrustning, för hästens bästa!

Man kan ju faktiskt ta bort nosremmen när man köper ett träns, man behöver ju inte använda ALLT som ingår i utrustningen som man köper (t.ex. träns och sadlar) utan kan anpassar alltid allt efter hästen och egen stil. :)

Jag rider helst utan :) men många tränare tycker inte om det. Jag tror att nosgrimman sitter på de flesta hästar enbart av tradition/prydnad. En del påstår att den sitter där för att hindra hästen från att gapa.Gapa hästen ska man ta reda på orsaken istället för att dra åt en rem, som kan skada både mun och tänder.

Jaa, "amen to that" hehe! Jag tycker nästan synd om hästar som har nosrem, och sen har ALLA hästar på ridskolan nosrem. Jag fattar inte ens varför man har nosgrimma? Enligt mig: en onödig del för dom flesta i tränset.

Jag har nosrem för prydnad/för att jag måste ha den när jag tävlar. Kan lika gärna rida utan men jag tycker det ser så naket ut..

Till alla:

Tycker ni då att tex mina hästar ska få springa hur fort de vill? De gapar för att jag håller igen, för att de tycker om att gå fort, inte för att de har ont nån stans!!:mad:

Nä, de ska inte få speringa så fort de vill, men dressyr och lydnad ska inte ha med nosgrimman att göra. Använd annat än tyglarna till att bromsa med.

Jag har nosgrimma för att bettet ska ligga stadigare (ja bettet passar utmärkt :smirk:) och som en säkerhetsdetalj.
Det är sant att man som tävlingsryttare vill göra så få förändringar som möjligt innan start, men jag tror inte att det finns många tävlingsryttare som skulle vilja rida utan nosgrimma ändå. Nosgrimman har en funktion, den är inte skapad för att det ska vara snyggt. Och man behöver inte dra åt den för kung och fosterland, det är inte syftet..

Ska man inte kräva mer av hästen än att den håller sig i skinnet när man är ute och lufsar i skogen osv så kan man väl strunta i den.

Hej, vad tycker ni är "bäst", att rida med eller utan nosgrimman/remmen? :confused: Har ridit flera hästar som inte har nosgrimma och dom säger att dom inte förstår varför vissa har det och andra hästar som jag har ridit har ridit MED nosgrimma och dom (ägaren såklart :) )tycker att det är jätteviktigt med det. Är det olika från häst till häst eller är det vad man själv tycker att hästen ska ha? :crazy: :banana:

Nosgrimman är, på samma sätt som hjälmen, en säkerhetsdetalj. Precis som hjälmen har den ingen betydelse vid vanlig ridning, men kan behövas i en krissituation. Hjälmen behövs om man trillar av, men bara vid de tillfällen man trillar av och riskerar att slå i huvudet (inte många). Nosgrimman behövs om hästen pullar, eller försöker sticka, främst när man rider ut och galopperar fort. Nosgrimman ska INTE användas för att stänga munnen på hästen vid vanlig dressyr, då ska hästen ha munnen stängd ändå. Nosgrimman ska heller inte spännas för hårt, det ska gå att dra fingret under den hela vägen runt. Själv är jag inte benägen att ta risker, så jag rider både med hjälm och nosgrimma. Hjälmen är då väl avpassad till mitt huvud, och nosgrimman sitter löst runt hästens nos.

När vi nu ändå är inne på nosgrimmor kan jag ju nämna att jag avskyr den engelska nosgrimman eftersom den ligger mot hästens molarer. Det är inget problem om man spänner nosgrimman som jag nämnt ovan, men de flesta spänner den alldeles för hårt. Jag rider med remontnosgrimma eller pullar, beroende på vad som är snyggast på den häst jag rider. ;)

Nosgrimman är, på samma sätt som hjälmen, en säkerhetsdetalj. Precis som hjälmen har den ingen betydelse vid vanlig ridning, men kan behövas i en krissituation. Hjälmen behövs om man trillar av, men bara vid de tillfällen man trillar av och riskerar att slå i huvudet (inte många). Nosgrimman behövs om hästen pullar, eller försöker sticka, främst när man rider ut och galopperar fort. Nosgrimman ska INTE användas för att stänga munnen på hästen vid vanlig dressyr, då ska hästen ha munnen stängd ändå. Nosgrimman ska heller inte spännas för hårt, det ska gå att dra fingret under den hela vägen runt. Själv är jag inte benägen att ta risker, så jag rider både med hjälm och nosgrimma. Hjälmen är då väl avpassad till mitt huvud, och nosgrimman sitter löst runt hästens nos.

Jo, detta låter ju bra men verkligheten ser ju inte ut så.
// Linda

Jag rider lika gärna med som utan nosgrimma. Om nosgrimman är med så sitter den löst spänd (får in 2-3 fingrar på höjden vid nosryggen) och sitter mest där för att den ska vara snygg. :p Tycker möjligen att tränset sitter lite stabilare med nosgrimma än utan. Framförallt vid avramlingar... :angel:

Jag rider gärna utan nosgrimma. Då får jag klart för mig själv att hästen går lika bra utan som med. Utan nosgrimma ser jag tydligt att han är tillfreds i munnen. Då kan jag känna mig nöjd.

Rider i dressyr med ibland med aachennosgrimma, mest för utseendets skull men också för att det känns lite mer stabilt.
/B

Jag har inte så stora valmöjligheter då jag för det mesta rider på ridskolan, men när jag rider travaren har jag ingen nosgrimma, och det går utmärkt utan. Tycker det känns kymigt när jag efter min lektion lämnar över hästen till nästa ryttare som säger: "Vad löst du har den!" och drar åt ett hål eller två.

Till alla:

Tycker ni då att tex mina hästar ska få springa hur fort de vill? De gapar för att jag håller igen, för att de tycker om att gå fort, inte för att de har ont nån stans!!:mad:

Då behöver du jobba mer på dressyren..."gapar för att du håller igen":eek:...

Jag har nosgrimma för att bettet ska ligga stadigare (ja bettet passar utmärkt :smirk:) och som en säkerhetsdetalj.
Det är sant att man som tävlingsryttare vill göra så få förändringar som möjligt innan start, men jag tror inte att det finns många tävlingsryttare som skulle vilja rida utan nosgrimma ändå. Nosgrimman har en funktion, den är inte skapad för att det ska vara snyggt. Och man behöver inte dra åt den för kung och fosterland, det är inte syftet..

Ska man inte kräva mer av hästen än att den håller sig i skinnet när man är ute och lufsar i skogen osv så kan man väl strunta i den.

De flesta inom western klarar oss utmärkt utan den även i tävlingssammanhang och våra hästar får under inga omständigheter gapa...:cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 331
Senast: BornAgain
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka