Med eller utan nosrem/grimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bettan_G
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 9 880
Sv: Med eller utan nosrem/grimma?

Jag menade bara att om man nu av något skäl måste ha nosgrimma så ska man väl ha det men är det inte nödvändigt så tycker jag att man kan skippa den. Men det är ju min mening, alla behöver ju inte tycka som jag.
Det var ju det jag ville komma fram till...VAD anser du gör att en häst MÅSTE har nosgrimma??? :cool:

Jaa, jag vet ingen anledning själv för jag har aldrig behövt nosrem men det finns säker NÅN anledning om man har en lite spec häst hehe, nä men endel tycker väl att sin häst behöver det och då är det väl "ok" men då tycker jag att det ska vara VÄLDIGT behövande, sen vad skälet är vet inte jag. :)

Ok...Ja, det var ju ärligt;)... Om du någon gång upptäcker nåt som kan tyckas vara ett bra skäl, tänk då igenom om det kan handla om något annat som måste lösas först. Det är så lockande att bara "hänga" på saker och ting "bara för att"...

Jo, men säg det till dom som har nosgrimma inte mig :)

Jag sa det till dig så att du fortsätter tänka till innan du hänger på ev.grejor på en häst;)

Det finns lägen där man ska rida med nosgrimma t.ex. i tävlingssammanhang. Ett måste vid ridning på kandar t.ex. Då vill det till att man vet vad man gör och varför;)

Man kan ju faktiskt ta bort nosremmen när man köper ett träns, man behöver ju inte använda ALLT som ingår i utrustningen som man köper (t.ex. träns och sadlar) utan kan anpassar alltid allt efter hästen och egen stil. :)

Jag red en lång period utan både nosgrimma och pannband, det gick alldeles problem fritt.
Brukar inte använda nosgrimma nu heller men ibland är jag för lat för att plocka bort den(pappa brukar köra min häst iblan och han tycker det är snyggt)

Om nosgrimman inte "stör" hästen så tycker jag det är helt ok att ha det bara för att man tycker det är fint.
Fast jag tycker personligen att dom flesta hästar passar bäst utan.

Ja, men om man ska ha nosgrimma på en tävling så menar jag ju antagligen inte att alla ska rida utan nosgrimma bara för att jag har sagt att man helst inte (enligt min mening) ska ha det när man rider. Men du beöver inte säga åt mig för jag använder inte nosgrimma oftast när jag rider (untantag på ridskolan när man måste ha det). :)

Till alla:

Tycker ni då att tex mina hästar ska få springa hur fort de vill? De gapar för att jag håller igen, för att de tycker om att gå fort, inte för att de har ont nån stans!!:mad:

Du ska inte hålla hårt i tyglarna! Problemet BOTAS med grundträning, nosgrimman döljer bara det faktum att hästen har ont i munnen! :cool:

Senast ändrad:

Ja jag håller med "Glömmerallt" att man kan ha det om det INTE stör hästen ( t.ex. om man spänner den på lösaste eller gör extra hål för att det ska bli ännu lösare spänt). Och att jag personligen tycker att dom flesta hästar passar bättre utan nosgrimma :)

Prova stanna en galopphäst med nåt annat än tygeltag... Det finns säkert de som är så pass välridna, men mina som gått galopp i 7-8 år kan det banne mig inte!! Sänka farten något går med rösthjälp, men stanna? No way! Jag sitter inte och sliter som nån idiot här, missförstå inte, men de gapar vid minsta lilla förhållning.

(Halvblodet som jag själv ridit in och haft i 6 år behöver ingen nosgrimma, har det för att jag tycker det är snyggt, löst "spänd")

Om de gapar vid minsta förhållning är knappast bettet anpassat för den hästens mun. Alla hästar ser olika ut i munnen och behöver olika typer av bett.

*knapplån*
Jag vet EN period/situation då jag kände att jag behövde nosgrimma. När jag hade en häst som ogillade bettet pga spänningar i rygg/nacke som inte gått bort ännu. Oftast red jag utan ändå, men vid ett par tillfällen gapade den så mycket att jag var rädd att dra käken ur led när jag skulle ta tygeltag.
Med bettlöst slutade den med detta så "nödvändigt" var det väl inte, och senare så blev den mycket mindre orolig i munnen även med bett i takt med att ryggen blev fräschare.

Att ha en nosgrimma "löst spänd" känns bara störigt. Hästen kan gapa, men inte hur mycket den vill. Borde vara lättare att få skav i kinderna (om den gapar/tuggar vill säga) och allmänt störigt att ha något på huvudet som inte ligger stilla.
Jag respekterar att många använder det ändå, men själv gör jag det inte. Om man inte räknar dom bettlösa som spänns runt nosen som nosgrimma vill säga :p

Tycker det går lika bra med som utan. Jag har den för syns skull och så löst att det går att få in hela handen mellan rem och nosrygg. Ibland kan det vara befogat med nosgrimma under en övergångsperiod om hästen behöver det tycker jag. Men det beror helt på vad hästen varit med om, ev lagt sig till med ovanor, haft felaktiga bett tidigare, haft ryttare med hård hand etc. Anpassa utrustningen efter hästen helt enkelt. Grannen tex satte på nosgrimma på sin ponny för att slippa få tränset i handen när hon blivit avkastad, så det finns ju flera olika orsaker till att man använder nosgrimma.
(sen pratar jag bara om korrekt avpassade nosgrimmor om de ska användas. Ingen nosgrimma ska användas för att snörpa ihop hästens mun. Det ska vara MINST 2 fingrar mellan rem och nosrygg i så fall.)
En korrekt sittande nosgrimma tror jag inte hästen har något emot alls.

knapplån!
Intressant tråd, verkligen! Har faktiskt aldrig tänkt på något annat vis än att man har nosremmen för att tygeltagen ska kännas bättre.
Funderar på att rida min medryttarhäst utan nosrem imorn och se hur det går :crazy::p

Men nosremmen har väl inget alls med tyglarna och göra? Dom rör knappt vid varann, elr jo men inte nå mkt elr? Är jag helt ute och cyklar? ;P

Jag tror inte på universal-lösningar, det finns säkert anledning att använda nosgrimma på hästar som trivs med det och går bra med det... Men visst ska man tänka över vad man har på hästen och varför! Många har det säkert för att det satt på tränset eller för att "det är snyggt".

Själv plockade jag först bort nosremmen och sedan hela nosgrimman på min medryttarhäst. Han är mjuk i munnen och tuggar alltid mkt på bettet, så jag tyckte att det verkade konstigt att han inte skulle få tugga "fritt" på det, utan en rem runt nosen. Sedan ifrågasatte jag hela nosgrimman och tog bort den på prov, eftersom han inte "ligger på" särskilt mkt. Det har hittills funkat väldigt bra, i paddock ser jag öht inte någon anledning att ha nosgrimma på honom mer. Dock är jag lite observant på vad som händer i skogen, han kan bli lite pigg i galoppen på hemväg:p, och bita tag lite i bettet, hittills funkar det bra att bromsa med röst och sits och halv-halt:a tillbaka det, men där får jag se vad som händer i framtiden. Men förhoppningsvis ska det gå bra.:)

Och det är så jag har uppfattat nosgrimman -den hjälper till att förstärka tygeltaget och gör att ryttarens hand har möjlighet till ett hårdare tygeltag, lite av en nödbroms (däremed inte sagt att den alltid funkar). Nosremmen har jag hört kan vara bra om hästen lagt sig till med att verkligen bita tag i bettet för att ge sig av... men jag vet faktiskt inte. Men jag gillar inte heller tanken på att snöra ihop käken, precis. Att sätta den för att hästen gapar i tid och otid känns verkligen inte bra, då är nog problemet något annat.

Pullar-nosgrimman känns mest som ett mode som alla har "för att det är snyggt" just nu. Vad jag förstått så är det till för hästar som drar mycket (pull), men verkar användas av många just nu, det kanske kan ifrågasättas... vad vet jag.

Men nosremmen har väl inget alls med tyglarna och göra? Dom rör knappt vid varann, elr jo men inte nå mkt elr? Är jag helt ute och cyklar? ;P

Jag menade att när nosremmen är där så är kanske hästens förmåga att öppna munnen sämre, och därmed så känns bettet+tygeltagen mer

Har nosgrimman mest för syns skull och för att jag inte vill ändra på ngt innan tävling. Sen var min häst lite gapig när jag fick henne(knappt inriden) men nu har vi fått ording på det och jag har ridit lite utan och det går lika bra.

Jag rider/kör aldrig med nosgrimma till vardags. Har inga anledningar till att använda den, och jag tycker ärligt talat inte man behöver vara speciellt snyggt utrustad när man rider i skogen.

Det finns lägen där man ska rida med nosgrimma t.ex. i tävlingssammanhang. Ett måste vid ridning på kandar t.ex. Då vill det till att man vet vad man gör och varför;)

Varför måste man ha nosgrimma vid ridning på kandar? Och vet man automatiskt vad man gör och varför för att man har ett hävstångsbett med kedja i munnen på hästen?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 331
Senast: BornAgain
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka