Sv: Med eller utan nosrem/grimma?
Jag tror inte på universal-lösningar, det finns säkert anledning att använda nosgrimma på hästar som trivs med det och går bra med det... Men visst ska man tänka över vad man har på hästen och varför! Många har det säkert för att det satt på tränset eller för att "det är snyggt".
Själv plockade jag först bort nosremmen och sedan hela nosgrimman på min medryttarhäst. Han är mjuk i munnen och tuggar alltid mkt på bettet, så jag tyckte att det verkade konstigt att han inte skulle få tugga "fritt" på det, utan en rem runt nosen. Sedan ifrågasatte jag hela nosgrimman och tog bort den på prov, eftersom han inte "ligger på" särskilt mkt. Det har hittills funkat väldigt bra, i paddock ser jag öht inte någon anledning att ha nosgrimma på honom mer. Dock är jag lite observant på vad som händer i skogen, han kan bli lite pigg i galoppen på hemväg

, och bita tag lite i bettet, hittills funkar det bra att bromsa med röst och sits och halv-halt:a tillbaka det, men där får jag se vad som händer i framtiden. Men förhoppningsvis ska det gå bra.
Och det är så jag har uppfattat nosgrimman -den hjälper till att förstärka tygeltaget och gör att ryttarens hand har möjlighet till ett hårdare tygeltag, lite av en nödbroms (däremed inte sagt att den alltid funkar). Nosremmen har jag hört kan vara bra om hästen lagt sig till med att verkligen bita tag i bettet för att ge sig av... men jag vet faktiskt inte. Men jag gillar inte heller tanken på att snöra ihop käken, precis. Att sätta den för att hästen gapar i tid och otid känns verkligen inte bra, då är nog problemet något annat.
Pullar-nosgrimman känns mest som ett mode som alla har "för att det är snyggt" just nu. Vad jag förstått så är det till för hästar som drar mycket (pull), men verkar användas av många just nu, det kanske kan ifrågasättas... vad vet jag.