_Skifting_

Trådstartare
Hej. Motorcykel är precis införskaffad. :bump:
En Suzuki LS650 Savage -94 för de intresserade.

Jag har en del frågor till er hundmänniskor.

Finns det fler här som kör MC och har hund?
Någon som tar med hunden? I så fall, hur? Speciell annordning osv.

Jag har en tanke om att ta med min lilla hund (papillontik på 2,8kg).
Hon har glatt åkt moped med mig. När hon då åkte så har hon suttit på 3 (igentligen 4) olika sätt.

Hon har suttit i sin hårda transportbur på pakethållaren (självklart ordentligt fastsatt, hon har även suttit i denna fast fastsurrad på "fotgolvet" mellan mina ben när vi var på långtur vid ett tillfälle och pakethållaren användes till övrig packning.
Hon har suttit i ryggsäck på min mage vid några tillfällen och även vid ett (mycket kort och akut) tillfälle innanför min jacka.

Hon är mycket förtjust i att åka mopeden och hoppar glatt i speciella "moppeselen" som hon kopplas i buren med och vidare in i buren. Sitter och piper när mopeden är igång och står sen väldigt glatt och förväntansfullt bredvid medan jag startar osv. Kommer i princip inte fort nog in i buren.. :rofl:

Men nu till den igentliga frågan:

Om man skaffar sidoväskor i den hårda modellen till MC'n och lämnar iväg den för lite modifiering, skulle detta kunna funka?
Jag hade tänkt att man kan ändra sidorna på väskorna så där är sånt tjockt "plast" som fönster typ i framsidan på väskan och att man sätter nät på baksidan så det inte blir jätte varmt inne i den, men att hon slipper direkt vinddrag. vill även montera en ögla i väskan för att kunna koppla henne i den.

Funderade även på om man skulle ha något "hål" så hon kunde sticka upp huvudet, men känns inte jätte bra.. :confused:
Min tanke är att man ska kunna sätta tex. tryckknappar runt de modifierade delarna på väskan för att kunna täcka dessa så det ser lite mer enhetligt ut när inte voffa är med.

Vad tror ni om detta?
Synpunkter/åsikter/förslag?

Senast ändrad:
Sv: MC + Hund

Har ingen erfarenhet av hund och MC men gör som du själv tycker känns bäst!
Här är det vanligt att renskötarnas hundar åker både 4-hjuling, cross och skoter hela dagar, utan problem.
Då sitter dom oftast framför, men på hjuling finns det utrymme bak där dom trivs.
De här är ju inga lätta åkturer, Husse/matte jobbar ju, men det är inte några problem alls.

Vår hund åker skoter och 4-hjuling och älskar det. Då sitter hon framför föraren och kollar så att allt går rätt till.
När vi blev stoppad för nykterhetskontroll på skoter försökte hon blåsa....

De här är ju lite "större" hundar än din, men i byn finns en bichon frise som har en ryggsäck han åker skoter i lååååånga turer! Då har han "mössa" och kan stoppa ut huvudet ur säcken.

Kul med hund och MC!!!!

* Jenny *

När vi blev stoppad för nykterhetskontroll på skoter försökte hon blåsa....

Hehehe:D

Jag var på en MC-träff för några år sen och såg då en mc med en specialgjord "låda" som hunden åkte i, monterad bak där pakethållaren skulle suttit. I princip en låda som hunden kunde ligga i och ovan på en liten bur med plexiglas på tre sidor och öppen bak så hunden kunde titta ut.

Brorsan hade två hundar med när han körde hoj, men hade sidovagn då, vilket funkar det med, men man tappar ju lite hoj-känsla då.

Jag har själv tänkt i samma banor som du, har dock ingen hoj för tillfället.

Lycka till, glöm inte att posta bilder på din lösning!!=)

*delvis knapp*

tack för svaren..

Nu har Bella "träffat" MC'n. Lyckohopp, snurr och pip var reaktionen när vi kickade igång underbara enstånkaren... Hon kunde inte komma upp fort nog, så det blev faktiskt (skäll inte jätte mycket på mig nu) en liiiiten tur runt kvarteret med lycklig och galet svansviftande hund innanför jackan ivrigt tittandes och snusande omkring med huvudet utanför...

Jag har en MC HUND!!! :love:

Var lite orolig för att hon skulle tycka att det nya ljudet var obehagligt eller liknande, men nehepp... bara lycklig.. :rofl:

Jadå!! Bilder kommer på min lösning. Varit hos lädermakaren och diskuterat mina ideer, och ja, det kommer kosta, men blir såååå snyggt!!

Jag tycker absolut inte att du ska sätta väskan på sidan om du nu ska ha med hunden. Tänk vad lätt det är att komma lite för nära en stolpe eller bil eller vad som helst, så har du kanske en skadad hund. Nä, om du ska börja åka med hunden, (vilket jag i och för sig tycker är en onödigt stor risk) så tycker jag absolut att den ska åka baktill, bakom förarsätet.

Haha, vad roligt!=)

Jag har kollat lite efter hoj nu i vår och skissat lite på eventuella åkburar men insett, trotts ett trotsigt förnekande av de faktum att min hund väger 37kg och är i storlek med en rottis så det kommer inte att gå...men jag var nära på att köpa en gammal enstånka med sidovagn men det var en annan som knep den en timme innan jag kunde komma.

Savagen låter gott, har aldrig kört en dock...något lite motor för mig som är stor, men den ser trevlig ut.;)

Det finns grejor du sätter fast på tanken så att hunden åker bakom glaset och framför dig.
Har sett det på bla BMW och HD, men bör finnas på fler MC.

Såg även en artikel för ett tag sedan om en hund (dvärgschanuzer s/s - gissa varför jag läste...) och hans husse. De hade så.
Kolla på sidor på de som säljer MC kanske?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 039
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka