Maxgiva till föl 8-9 månader?

allahemma

Trådstartare
Hur mycket kan man egentligen fodra av kraftfoder och lusern till en fölunge som är för smal? Grovfoder fritt givetvis....energi ca 8 och smb rp ca 35 och det är torrhö de fodrar med. Avmaskad 2 ggr, så det bör inte bero på mask att den är tunn..

Sv: Maxgiva till föl 8-9 månader?

Hur gammal var den när den blev avvand, om den nu är avvand?

Vet inte om det direkt finns nån gräns för hur mkt lusern man kan ge ett föl, men iom att det är grovfoder är det nog bara att ösa på.. Kraftfoder hade jag varit mer försiktig med så den inte blir uppdriven i kotorna.

7-8 månader skulle jag tro, gått på lösdrift då och står nu på box

Väldigt lågt protein för ett så ungt föl. Kan du inte byta grovfoder?

Håller med ovanstående , du har för dåliga värden på grovfodret för en fölunge skall klara sig på det .

Försök hitta ett kraftigare hö till fölisen , det kommer du tjäna på i längden .

Jag håller med...nu är det inte min unge men visst är det lågt...därav blir det stora givor kraftfoder. Jag känner själv att jag har för lite erfarenhet av just utfodring av föl för att kunna säga nåt om mängden kraftfoder man ger..det är därför jag undrar

Den har antagligen inte fått tillräcklig förmåga att ta till sig kraftfoder ännu. Byt ut halva högivan mot lucernhack?

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25