Maxgiva soja per fodringstillfälle

G

ginsa

Jag vet att maxgivan på soja är 100g per 100kg häst per dag. Men finns det också någon maxgiva per fodringstillfälle eller kan man ge allt på samma gång?

Sv: Maxgiva soja per fodringstillfälle

Jag vet fortvarande in var folk fått siffran från även om jag i stort tycker att den är rimlig, här snackas om maxgränser både hit o dit, men vem har satt dem.
Anledningen till att inte ge för mkt soja är att man inte vill ha ner för mkt protein i grovtarmen vilket kan bli farligt, det viktiga blir då att inte ge för mkt per tidsrymd.
PL

Okej, vet och vet var väl lite att ta i... Vad jag menade var att jag vet att folk här på forumet brukar ange denna maxgiva :smirk:
Men du menar alltså att det inte spelar någon större roll om man ger det i en giva eller delar upp det på två, så länge man inte ger för mycket under en viss tidsperiod?

Kanske var otydlig, jag menar tvärtom att det är väldigt viktigt om man ger stora mängder. Men att räkna per giva kan bli snett det med om givorna kommer tätt.
PL

Rekomendationerna kommer från SLU. De kom efter "barongruff sjukan". Det var en travare som dog pga att han utfodrades med för mycket soja.
Rekomendationer är till för hästarna.

Det står antingen i Hästens biologi utfodring och avel eller Hästens näringsbehov och utfodrning. Förmodligen står det i dåda.
Det står även i nån bok från SLU men jag har tyvärr inte kvar den. Eftersom jag lånade den av skolan när jag utbildade mig till hästskötare. Men jag ska kolla upp detta.

Senast ändrad av en moderator:

I boken "Rätt foderstat - bättre häst" så står det upp till 0,2 eller 0,5kg/100kg häst.
Beroende på hästens användningområde.

Jag hittar inget specifikt om soja i "Hästen näringsbehov och fodermedel".

Och Hippocampus varnar inte för för mycket soja utan bara för mycket protein vid 2kg soja.
2kg soja ger ju 780g smpr, vilket är mer än de flesta hästar behöver.
0,5kg/100kg häst är för en 500kg häst mera än den egentligen gör av med.

Jag tror att många fått den siffran från tex Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg .I den boken står det 100g per 100 kg häst per dag..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 237
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 561
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar