Maxgiv av Havre?

T

Tjorviis

Är det farligt att ge 4kg havre, 1 krafftskopa lusern, dl miner röd och en krafftskopa uppblött Betfor, per dag? Då är allt uppdelat på två mål.
Jag har tyvär ingen analys på höet men det är nog inte så bra, de är ett väldigt blött hö (ca 40%ts) och hästen går på fri tillgång, men verkar inte klara sig på det..

Hästen i fråga:

Vallack 12år väger ca 550-600kg, stor men inte så grov.
I dagsläget är han lite tunn så jag undrar hur mycket havre jag törs ge utan att det blir för mycket spannmål?

Sv: Maxgiv av Havre?

Om han "bara" är tunn så är det bättre att öka mängden lusern. Det kan han utanvidare få 4 kilo av utan risk för något om man vänjer honom vid det. Den mängd du ger honom är ju nästan inget alls, knappt ett kilo. Beror ju lite på fabrikatet och om det är pellets eller strå också som du ger. Är det strå så är det bara ett par hundra gram han får. Det går till och med att ge honom fri tillgång på lusern om han behöver det. Då kan det räcka att ge det som enda tillskott ihop med mineraler.
Havre och annan säd behöver längre tillvänjning och kan ge störningar i tarmfloran som påverkat hästens matsmältning Så för att inte riskera något och den mängden havre så krävs en väldigt lång tillvänjning vilket ju inte gör att han går upp fort precis för det kommer att dröja veckor innan han bör vara uppe i 4 kilo om han går på bete nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 856
Senast: ptr
·
Foder & Strö Jag får hem en ny pålle på Lördag, en fjording på 3 år. Inridning ska påbörjas så fort vi lärt känna varandra, men det tar ju lång tid...
Svar
17
· Visningar
1 945
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka