Maxad C-ponny

B

Brutal

Jag funderar på att skaffa egen häst i framtiden och eftersom jag är rätt kort och lätt (163 cm, 50-53 kg), så funderar jag på om en maxad c-ponny kan vara lämplig för mig? Och då något grövre i stil med haflinger eller fjording. Jag vill gärna ha så "litet som det går", utan att jag för den skull är för lång/tung för hästen. Detta t.ex. om man ska dela ponnyn med barnen och ändå själv kunna rida den. Jag skulle också vilja ha en häst som är van vid att gå utan skor (utan att skapa en diskussion kring det ;)).

Sedan funderar jag väl lite på hur kostanderna ser ut för att hålla en C-ponny per månad (i eget stall, självklart med hästkompis).
Vad kostar följande:
* Fri tillgång på hö/hösilage med bra värden
* Spån/torv till box
* Verkning av hovar (oskodd häst)
* Försäkring till fjording/haflinger
* Övriga kostnader?

Hoppas på svar! :)
 
Sv: Maxad C-ponny

Ja, jag tror nog att det skulle fungera med en c-ponny. Min haflinger är strax över 140 cm (inte mätt ordentligt, så vet inte exakt) och jag är 164 cm och väger ca 59 kg. Vet inte om du menar att hästrasen skulle ha med att göra om den kan gå barfota eller inte, men min har i alla fall skor runt om.

Angående kostnader, så är det inte särskilt troligt att en haflinger eller fjording kan ha fri tillgång till hö eller hösilage utan att bli överviktiga. Jag betalar 3 kr/kg för mitt hö och min häst får ca 9 kg/dygn. Jag har en haflinger och en shettis som står på permanentbäddar. Jag delar en kutterspånbal till dem var 5-7 dag beroende på bl.a. väder. Spånen kostar 70 kr/bal. Min shettis brukar gå oskodd (men har skor fram i vinter så att jag kan brodda henne) och min utbildade hovslagare tar 450 kr för det. Försäkringen går på ca 2400 kr/år för min haflinger.
 
Sv: Maxad C-ponny

Det är inte mankhöjden som är avgörande om hästen är lämplig för barn utan snarare temperament och hur mycket häst det är att rida ihop. Raserna du nämner har ofta en mindre uttalad manke så de kan i kroppen lika gärna vara som en d-ponny eller liten stor häst. De är också ofta lite tuffare individer.

Oskodd i all ära, vill du kunna rida barfota året om måste du även budgetera för någon form av barfota toffler, nu vet jag inte var du bor men i stora delar av sverige kan det vara snorhalt stora delar av vintern.

Ska du ha fri tillgång tillhö räkna att hästen petar i sig en 10-15kg (merom det är silage).
 
Sv: Maxad C-ponny

Nu har jag en korsningsponny på ungefär 137-138cm. Korsning mellan russ/new forest/arab. Trevligt temprament och väldigt lyhörd för ryttaren beroende på hur ryttaren känner sig.
Jag själv är 161cm lång och väger runt 57kg.

Som Lobelia skriver kan fjordinga och haflinger vara lite tuffare individer. Russ kräver också en hel del av "sin" människa. Det bästa är att se till hur ponnyn är. Det finns ex new forest som är trevliga m.fl men som för den sakens skull inte är smäckra sportponnyer

Vad kostar följande:
* Fri tillgång på hö/hösilage med bra värden
Jag har hö ej analyserat men på vintern får hon 4kg hö/dygn kostar runt 2,50kr/kg. Ponnyn går i stora kuperade gräshagar.

* Spån/torv till box
64kr/bal går åt ungefär 1bal varannan vecka.

* Verkning av hovar (oskodd häst)
350kr. 300kr om jag skor min andra ponny samtidigt

* Försäkring till fjording/haflinger
2100kr/år liv 10 000, vet 60 000

* Övriga kostnader?
Svårare att hitta tillräckligt breda sadlar så där får man lägga lite extra.
 
Senast ändrad:
Sv: Maxad C-ponny

En fjording är inget dumt förslag , speciellt om du som vuxen tar ansvar för uppfostran själv.Fjording är en trevlig ras , ingen barnhäst direkt, eftersom dom är starka.Håller inte med att dom är svåra raser som någon innan skrev , mina är väluppfostrade , snälla , lugna , lätta att lära(intelligenta).Kan hålla med om att en ouppfostrad fjording inte är nån trevlig bekantskap, men det gäller alla raser.
Jag rekommenderar en fjording :laugh:
min ena fjording är försäkrad i 15000 liv och 60000 vetrinär för en kostnad av 1500/år.
mina äter 7-8 kg hösilage om dagen a 2.10 kr/kg .Kan inte tro på fri tillgång , men vet att en del uppfödare av fjording har fri tillgång .Det måste vara indivuduellt
inget kraftfoder.hovis tar 540 för halvskoning , barfota verkning 200 kr.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp