the_connemara

Trådstartare
Hur mycket TS kan en häst äta som max på ett ungefär? Alltså hur mycket kan systemet ta hand om i princip? Om vi säger en normalfödd 500 kgs häst.

Påverkar typ NDF och sådant hur mycket TS hästen kan processa?

Vad är max TS era hästar ätit/dygn?

Sv: Max TS

Intressant fråga!
Ca 35-40 kg torrhö, med 86% TS, per dygn är nog "rekordet" i min hage. För en individ alltså.
Han smäller lätt i sig så pass, eller mer, på obegränsad fri tillgång (vilket han inte kan få av den anledningen..)
Då var ändå höet ganska "osmakligt" ängshö med långa, trassliga strån.

Avslutade det projektet ganska fort då herrn och damsällskapet la på sig fläsk i oroväckande snabb takt!

Hade ett varmblod på ungefär 5-600 kg som kunde äta 20-25 kg hö per dag vintertid. Alltid perfekt hull vid fri tillgång, otroligt bekvämt måste jag säga.

Vad jag har läst mig till är Sverige en av få "hästländer" som rekommenderar 1.5-2 TS/100 kg häst. Andra länder, som ex England rekommenderar en mycket högre minsta giva. Vet inte varför Sverige tycker så.

Enligt Planck kan en häst äta uppåt 70 kg gräs per dag på bete och då räknades gräs som 20% TS. Så de kan nog äta ganska mycket TS :p

Fast 70 kg gräs för en häst på 500 kg med TS 20 motsvarar "bara" 2,8 kg TS/100 kg häst :-)

Intressant! Vad rekommenderar övriga?

Min här ätit ca 1.75 kg TS/100 kg. Kallaste månaden förra vintern och helt fri tillgång och väldigt lite kraftfoder. Inte megamycket!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV