Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst

S

sassan

Är det bara jag som tycker att det ska finas en max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst??

Jag var till min gamla ridskola som jag red på i ett X antal år. Jag slutade rida där för flera år sedan och var bara nyfiken om det såg ut som det brukade på "den gamla goda tiden". Och när jag går där i stallgången upptäcker jag att en häst som jag red på under min ridskoletid fortfarande går som ridskolehäst, den hästen hade även gått i några år innan jag kom dit. Så den hästen har gått som ridskolehäst i över 10 år. :eek:

Jag tycker det är fruktansvärt.:mad: I över 10 år bli rykt i munnen av ovana ridelever, duns duns i otakt på ryggen, spring i stallgången och ljud överallt. Nej, nu är det dags att den hästen får vara hos en "vanlig" ägare som bara en person rider osv. Jag kan inte låta bli att bli ledsen när jag ser det.

Det är i alla fall min åsikt.

Vad tycker ni?
Finns det någon max gräns för ridskolehästar?

Sv: Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst

Jag tycker att det beror mycket på situationen hur länge som är lagom.
Antal lektioner, typ av häst, vilka lektioner kan den vara med på, hur mkt uteritter, variation av underlag, hästens ålder och temperament m.m. m.m.

För en häst som trivs med att arbeta mkt och som kan gå både nybörjarlektioner och lektioner med mer erfarna ryttare (= bättre träning), med en bra ridlärare/ridskolechef som ser till att variera träningen så ser jag inga problem. Om hästen trivs och verkar nöjd och inte går för många timmar/vecka.

På en bra ridskola har hästarna det ofta bättre än många andra. Men visst kan jag hålla med i många fall. En del hästar går 10-15 år på ridskola, 3 lektioner om dagen med ungar som sliter och drar, på samma underlag runt runt i ridhuset och kanske t.o.m. med en halvkass sadel, då är situationen en annan.

På en ridskola där jag praktiserade ett tag gick hästarna max 2 lektioner/dag ca 5 dagar/vecka. Massor med ridning ute antingen på ängar och fält eller på en stor gräsbana och även ridning ner till havet för att bada. Ridning i ridhus vid dåligt väder eller med duktigare elever som tränar. Vet ridskolehästar från stan som pensionerats här :) Hästarna har det sååå bra, skulle själv kunna tänka mig att sälja häst dit om jag hade någon som passade. Skulle troligen inte sälja till annan ridskola.

Mvh JV

Ja jag håller med om att det är beroende på vilken ridskola det är osv. I det här fallet så håller dom ridlektionerna 99 av 100 gånger i ridhuset och underlag är i vissa fall att ifrågasätta, dom har små hagar och väldigt många nybörjare, dessutom så är hälften av instruktörerna inte utbildade (så var det inte när jag red där, men nu är det det enligt en kompis som jobbade där under ett halvår).:(

Jag vet tyvärr inte rasen. Med den ser väldigt "sliten" ut. Jag kan inte föklara det bättre men man kan se skilland på en häst som är uttråkad och en häst som är sliten och ledsen. Hästarna där går 2-3 ggr om dagen och ibland även privat lektion under helgen. Dom här hästarna tävlas också i klubbtävlingar osv...

När jag red där så hade vi uteritt kanske 5 gånger och det var under flera år. Om man säger så här, jag hade slutat där berydligt tidigare om jag hde varit några år äldre och då mer hästkunning.

Ja jag tycker att det borde finnas en maxgräns. Frågan är bara vart man ska dra den gränsen. Kalle Karlssons ridskola med fem hästar som går fem lektioner i veckan är väl inte precis jämförbar med de stora stockholmsridskolorna (bara för att ta ett exempel).

På den ridskolan jag jobbade på hade vi en gräns på fem år.
Vissa hästar gick bara två-tre år medans vissa gick sju år men tanken var fem år och det tyckte jag var bra.
Det viktigaste är ju ändå att man verkligen ser hästarna, att en häst som inte trivs blir utbytt anser jag är viktigare än hur länge de går.
Vi hade en häst då som kommit till ridskolan som femåring, han blev privat häst men gick deltid på ridskolan från han var 13 tills han var 17. Han var 19 när jag slutade och han älskade verkligen alla små barn och han älskade sitt jobb som ridskolehäst och att få bo på ridskolan. Han flyttades senare till ett mindre stall och vantrivdes.

jag tycker att det är sant de alla båda säger att att hästarna kan ha det bra på fina ridskolor, jag själv rider på en helt undebar ridskola, där vi lånar ut eller säljer hästarna när de börjar bli trötta på ridskole livet. Men ridskolan du pratar om verkar inte särskillt mysig, har du pratat med de som jobbar där? för ibland kan man behöva väcka folk för att de ska se vad som verkligen händer.
ja jag tycker nog att det borde finnas en gräns men man borde kanske dra den vid en ålder istället för hur länge?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, absolut inte. Många ridskolehästar har ett betydligt bättre liv än privathästar.

Ridskolor står ju under ngn form av kontroll via RRO.

Hur skall man göra med privathästar som vantrivs, rycks i munnen och dunsas på av dåliga ryttare ?

En del ridskolehästar vantrivs och andra trivs, det viktiga är en kompetent personal som ser vad varje häst behöver och ser till att den rids på ett bra sätts och inte "rycks i munnen". En skolhäst som inte funkar i verksamhet säljs, en som funkar blir kvar.

Jag skulle kunna visa dig bilder på vår äldsta riskolehäst, nu 25 år som gått på ridskolan sen den var 5. Den är extremt fräsch och älskar sitt liv. Visserligen går den färre lektioner nu än i sin ungdoms dagar, men minst 1 timme om dagen så rids den. Benen är helt torra, den är rund och fin, och dessutom precis lika pigg som förr

Ja jag tycker att det borde finnas en maxgräns. Frågan är bara vart man ska dra den gränsen. Kalle Karlssons ridskola med fem hästar som går fem lektioner i veckan är väl inte precis jämförbar med de stora stockholmsridskolorna (bara för att ta ett exempel).

Ja absolut, det beror på situationen.:)

På den ridskolan jag jobbade på hade vi en gräns på fem år.
Vissa hästar gick bara två-tre år medans vissa gick sju år men tanken var fem år och det tyckte jag var bra.
Det viktigaste är ju ändå att man verkligen ser hästarna, att en häst som inte trivs blir utbytt anser jag är viktigare än hur länge de går.
Vi hade en häst då som kommit till ridskolan som femåring, han blev privat häst men gick deltid på ridskolan från han var 13 tills han var 17. Han var 19 när jag slutade och han älskade verkligen alla små barn och han älskade sitt jobb som ridskolehäst och att få bo på ridskolan. Han flyttades senare till ett mindre stall och vantrivdes.

Håller med :bow:
Det är klart att det finns hästar som trivs på ridskola :) Hästar är ju olika, precis som människor. ;) Men i det fallet som jag berättar om så ser man på låångt håll att hästen inte trivs. När jag red där så var den hästen relativt pigg och glad men nu är den mest bara sur och arg. Och som sagt tidigare så ser den direkt ledsen ut :cry:

Nej, absolut inte. Många ridskolehästar har ett betydligt bättre liv än privathästar.

Ridskolor står ju under ngn form av kontroll via RRO.

Hur skall man göra med privathästar som vantrivs, rycks i munnen och dunsas på av dåliga ryttare ?

En del ridskolehästar vantrivs och andra trivs, det viktiga är en kompetent personal som ser vad varje häst behöver och ser till att den rids på ett bra sätts och inte "rycks i munnen". En skolhäst som inte funkar i verksamhet säljs, en som funkar blir kvar.

Jag skulle kunna visa dig bilder på vår äldsta riskolehäst, nu 25 år som gått på ridskolan sen den var 5. Den är extremt fräsch och älskar sitt liv. Visserligen går den färre lektioner nu än i sin ungdoms dagar, men minst 1 timme om dagen så rids den. Benen är helt torra, den är rund och fin, och dessutom precis lika pigg som förr

Ja, och många privat hästar har det mycket bättre än ridskolehästar!

Jag har aldrig sagt att det är felfritt hos ett privat stall men den hästen jag syftar på mår INTE bra på ridskolan längre... :( Och som jag skrev innan så är nästan ingen personal utbildad utan det är bara en bunt "hästtjejer". Ridskolechefen är ett prakt arsel enligt mig (och MÅNGA andra håller med) :devil:

Okej men då är ju det en häst som trivs med ridskola. Hästar är olika! Så självklart finns det hästar som trivs. Med när det gäller er riskolehäst så går den ju inte lika mycket nu som den gjorde när den var ung. Med den hästen jag syftar på så har dom inte trappat ner alls och den ser totalt slut ut. Tycker du att det är ok eller?

Bilder? Öhh.. ok... om du vill men det förändar ingenting. Jag tycker fortfarande att det ska finnas en gräns och den åsikten förändras inte. Jag har sett "way too mutch" för att ändra på det. Jag kan också meddela att flera andra hästar som varit på ridkolan och som sålds till privat personer har flyttat och trivs nu som fisken i vattnet i de nya stallen. :)

Nej jag tycker inte att det ska finnas någon gräns. Man ska gå efter individen och inte efter eget tycke.

Ryck och slit i munnen klara många privat ryttare av väldigt bra själva...

Vi har en ponny på våran ridskola som funnits där i måååånga år. Han är en ponny som inte ens den räddaste nybörjaren blir rädd av att rida. Jag vet inte hur många gånger ridskolan sålt honom men fått ta tillbaka honom då han blir galen som privathäst. På ridskolan är han lugn och trygg och där vill han vara. Ska man flytta en sådan häst?

Jag tycker faktiskt inte heller att man kan sätta en exakt maxgräns för hur många år en häst får gå på ridskola. Däremot tycker jag att man bör ha som krav att ridskolan har kompetent personal som kan ta beslut om när en ridskolehäst bör trappas ner alternativt säljas som privathäst. Det tar många år att utbilda en ridskolehäst till att bli just en bra ridskolehäst, vore då synd att sälja en häst i god kondition som trivs bara för att det finns en maxgräns för hur länge hästen får gå i ridskoleverksamhet.

Även på ridskolan där jag rider har vi flera äldre hästar som trivs bra och är fräscha, den äldsta är 21 år och född på ridskolan! Bortsett från de första unghäståren då han reds in och tävlades lite grann så har han varit hos oss i alla år. Hästen har aldrig varit halt eller sjuk utom vid ett par tillfällen då han lyckats ådra sig mindre skador i hagen. Han börjar bli lite stel i kroppen och kräver lite längre uppvärmning, han har därför trappats ner och går 1 lektion om dagen. Han är dock full av glädje och bus och gör gärna ett glädjesprång efter ett hinder eller på uteritt.

Dock har vi haft andra hästar som har sålts av till privatpersoner eftersom personalen har gjort bedömningen att de inte trivts eller passat in i verksamheten. Så jag tror att man måste göra en bedömning från häst till häst.

Jag vet hästar som gått hela livet på ridskola och de hästarna har varit trevliga och lyckliga hästar.

Tycker synd om dig som tror att alla ridskolehästar mår dåligt. Det är inte många elever som sliter hästarna i munnen eller studsar på ryggarna.
Jag tror faktiskt ridskolehästrna oftast tas bättre omhand än privathästar.

Så jag tycker inte det är något fel att hästar går 10-20 år på ridskola.

Jag vet hästar som gått hela livet på ridskola och de hästarna har varit trevliga och lyckliga hästar.

Tycker synd om dig som tror att alla ridskolehästar mår dåligt. Det är inte många elever som sliter hästarna i munnen eller studsar på ryggarna.

Har jag sagt att ALLA ridskolehästar mår dåligt??? Var har jag skrivit ALLA?? :mad: Ta fram nått som jag skrivit där det står "ALLA ridskolehästar mår dåligt".
Det handlar om en ridskola och en häst!

Tror jag det? Läs tråden och dom inlägg jag skrivit så kanske du förstår lite bättre. Tycka synd om mig? Nej tack... Då tycker jag synd om dig som inte verkar förstå sammanhanget.

Är det inte många elever som sliter i munnen? Har du varit till den ridskola jag syftar på eller? Har du egen häst eller bara ridit på ridskola? För de flesta jag känner som har egen häst har samma åsikt som jag om att det slits nåt så sju jävla mycket i munnen på hästarna.

Det finns de hästar som galant klarar av att vara på ridskola hela livet, men nu syftade jag på en häst som inte mår bra (läs tråden ORDENTLIGT), som inte är glad alls längre. Tycker du att det är en häst som ska ridas på ridskola? Om du tycker det så då tycker jag VÄLDIGT synd om dig... :mad:

Jag har skrivit väldigt kort i första inlägget men gå ner lite i tråden då jag förklarar mer vad det handlar om. Sen så skrev jag en enkel fråga: Är det bara jag som tycker att det ska finnas en max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst?? Den frågan baserades på den hästen jag syftade på, alltså en häst som varken trivs eller tycker det är roligt längre. Så jag blir väldigt nyfiken var du fått för dig att jag tycker att ALLA ridskolehästar mår dåligt.

Nej jag tycker inte att det ska finnas någon gräns. Man ska gå efter individen och inte efter eget tycke.

Ryck och slit i munnen klara många privat ryttare av väldigt bra själva...

Vi har en ponny på våran ridskola som funnits där i måååånga år. Han är en ponny som inte ens den räddaste nybörjaren blir rädd av att rida. Jag vet inte hur många gånger ridskolan sålt honom men fått ta tillbaka honom då han blir galen som privathäst. På ridskolan är han lugn och trygg och där vill han vara. Ska man flytta en sådan häst?

Jag har aldrig sagt att en häst som trivs på ridskola ska flyttas, det jag baserade frågan på var en häst som man på långt håll ser att den inte mår bra där.

Alla hästar är olika, samma som hos människan. Men tycker du att en häst som varit glad och pigg för flera år sen, men som nu aldrig ser vare sig glad eller pigg, utan är arg på alla elever som kliver in i boxen och som alltid gör nått "galet" på lektionerna så nån faller av, ska fortsätta att användas som ridskolehäst?

Läs inlägg nr 3 och 9.

Har jag sagt att ALLA ridskolehästar mår dåligt??? Var har jag skrivit ALLA?? :mad: Ta fram nått som jag skrivit där det står "ALLA ridskolehästar mår dåligt".
Det handlar om en ridskola och en häst!
Men då undrar jag: Ska man sätta en gräns för hur länge ALLA hästar ska få gå som lektionshästar bara för att EN ENDA mår dåligt??
Är det inte många elever som sliter i munnen? Har du varit till den ridskola jag syftar på eller? Har du egen häst eller bara ridit på ridskola? För de flesta jag känner som har egen häst har samma åsikt som jag om att det slits nåt så sju jävla mycket i munnen på hästarna.
Då är det ju ridskolan och instruktören det är fel på som låter eleverna behandla hästarna illa. Tycker nog det är lika synd om en häst som slits i munnen oavsett om den blivit behandlad så i fem eller tio år. Hästar har inget tidsbegrepp utan lever i nuet. De fattar inte hur länge de blivit ryckta i munnen. Missförstå mig inte nu - jag anser naturligtvis inte att det är rätt att göra så!!!
Det finns de hästar som galant klarar av att vara på ridskola hela livet, men nu syftade jag på en häst som inte mår bra (läs tråden ORDENTLIGT), som inte är glad alls längre. Tycker du att det är en häst som ska ridas på ridskola? Om du tycker det så då tycker jag VÄLDIGT synd om dig... :mad:
Nej, givetvis ska denna stackars häst bort från ridskolan, men det måste ju vara upp till varje ridskola att gallra bort dessa hästar. OCH upp till varje seriös ryttare att bojkotta ridskolor där hästar rycks i munnen och inte mår bra, så att dessa ställen gallrar bort sig själva.

Det är min åsikt!

Så även den som trivs på ridskolan skall det finnas en gräns ?
Och för de privathästar som har det dåligt, hur skall man göra med dem ?

Självklart skall en häst som inte trivs på ridskolan inte vara på ridskola, men att sätta nån sorts generell gräns är fel tycker jag.
Däremot så skall den som driver ridskola ha så pass bra koll att hästar som inte funkar i verksamheten inte heller skall vara där.
Dessutom är det trist om den ridskola du syftar på tillåter sina elever att rycka hästarna i munnen. Eller att dunsa i sadeln.

Jag tycker det beror helt på hästen.

Vissa hästar trivs inte med mycket spring i stallet osv..
Men sen finns det ju faktiskt hästar som tycker om att vara ridskolehäst.
Jag är aktiv i en klubb där vi har en riktig veteran... Han är 19år gammal, och nöjd med livet. Han går 1-2lektioner dag 4-5dagar i veckan.
Han är hur gullig somhelst med småbarn och nybörjare, lugn, stabil och älskar all uppmärksamhet...
Han ägs inte av ridskolan men har varit uthyrd senaste... (10åren?) För cirka 2år sedan tänkte dom låta honom sluta och han fick åka iväg på en "prövatid" hos en familj som skulle ha honom främst som skogsmulle...
Han blev sprittsprångande galen och sen deprimerad...
Nä han älskar faktiskt ridskolelivet.
Det är en väldigt liten ridskola som är lugn med bra chef och stora fina hagar:)

Är det bara jag som tycker att det ska finas en max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst??

Jag var till min gamla ridskola som jag red på i ett X antal år. Jag slutade rida där för flera år sedan och var bara nyfiken om det såg ut som det brukade på "den gamla goda tiden". Och när jag går där i stallgången upptäcker jag att en häst som jag red på under min ridskoletid fortfarande går som ridskolehäst, den hästen hade även gått i några år innan jag kom dit. Så den hästen har gått som ridskolehäst i över 10 år. :eek:

Jag tycker det är fruktansvärt.:mad: I över 10 år bli rykt i munnen av ovana ridelever, duns duns i otakt på ryggen, spring i stallgången och ljud överallt. Nej, nu är det dags att den hästen får vara hos en "vanlig" ägare som bara en person rider osv. Jag kan inte låta bli att bli ledsen när jag ser det.

Det är i alla fall min åsikt.

Vad tycker ni?
Finns det någon max gräns för ridskolehästar?

Jag förstår vad du menar & kan hålla med... Jag har gjort samma erfarenhet, bara det att nu jobbar jag på ridskolan & får se allt inifrån också.
Som sagt är det ju individuellt också. Olika hästar trivs olika bra & klarar olika länge. MEN. Jag tror ändå att de flesta skulle behövas ridas mer utanför verksamheten, för även om vissa hästar kan gå såväl nybörjarlektioner som mer avancerade, så har det ialf blivit så på min ridskola att dom som ska klassas som duktiga & rutinerade inte rider hästarna i form. Dvs i mina ögon är dom inte speciellt rutinerade(inte enbart därför att dom inte rider hästarna i form, men det är så basic för mig själv som mest hållit till privat under mina aktiva hästår), även om dom går i sina specialgrupper. Ytterst få är det som lever upp till det som dom borde.

Men det kanske handlar mer om ridlärarna än ryttarna i sig? Dessutom har jag börjat se ett mönster som jag inte tycker om... Ansträngd ekonomi - tar in halvdana hästar = man har inget att lära sig på eftersom hästarna inte kan själva!

Jag ser många på problem med ridskola, så som det blivit & är på vissa ställen. Frågan är hur man kan hjälpa för att göra det bättre

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar