Max E Glo som pellets?

M

-moa-

Jag fodrar med Max E Glo men mitt sto behöver mer hull etc. och när jag köpte det så vart det det som 'fanns', dvs granulatet.

Problemet är att hon är kräsen, och granulatet är ju inte SÅ kul att äta eftersom det är lite 'dammigt' liksom och hon inte gillar blöta saker så dant.

Men nu fick jag nys om att Max E Glo kanske finns i nån pelleterad form, och undrar såklart om det är sant?

Och om det är sant, hur stora och smakliga pellets är det? Kostar det annorlunda än granulatet etc.

Behöver desperat få upp henne i hull och hon äter granulatat ihop med kraft groov 90, men går inte få i henne dom mängderna hon behöver så måste hitta på nåt som funkar bättre, som ändå är lättfodrat o inte behvöer blötläggas eller är mer än 2 foder totalt.
Hon kan vara ganksa kräsen med foder tyvärr och riskliet äter hon ju iallafall lite av, i nuläget ca2-3dl om dagen men skulle vilja få i henne mer, plsu kraftfoder som funkar bättre.

Sv: Max E Glo som pellets?

Krafft groov 90 känns inte som det mest självklara valet till ett sto med föl vid sidan som behöver gå upp i vikt, då låter groov 125 som ett bättre val, eller något helt annat.
Kan inte svara på Max E-Glo-frågan, men funderade på om det är bra att ge till ett sto med föl vid sidan, det var något med att det var osäkert hur det påverkade hormonnivåerna läste jag. Men det har du nog bättre koll på än vad jag har som inte använder fodret.
/U

pellent ngt dyrare, men JA de finns i pelletsform. Har inte sett dem "live" men ring och prata med Pia på Brogarden så hjälper hon dig.vet att de själv fodrar med pelletsen till kräsan hästar jag själv fodrar med granulatet.

Nej jag vet, är inte jag som valt groovet, det är pga. en stallägar situation som det vart det och inte mitt val. Stallägaren har ganska mycekt restriktioner på vad jag får använda så tills jag hittat nytt lämpligt stall så får jag göra det bsäta av situationen, måste hitta foder som hästen gillar, som är riktigt högt i MJ, som inte behveör blötläggas eller 'mixas' etc. och hon får inte ha mer än 2 foder, så jag försöker hitta nåt som är bra att mixa in med Riskliet som hästen gillar och har högt Mj, emn helst låg stärkelse o socker, och inte allt för mcyekt Smrp för hon har haft viss negativ reaktion och behvöer en lägre kvot än normalt avelsto.

Suck suck.

Jag ska absolut se om jag kan få tag på det pelleterade då, för det är ju liiiitie lättare att få i dom i större mängd än granulatet tänker jag.

Det finns som pellets, vårt fullblod äter hellre pelletsen än "pulvret" så du kan ju testa och se om det går. Dock tror jag att pellets versionen är lite dyrare och tar slut lite fortare.

rek. priset är 339kr för pelletsen, och 299kr för granulatet så inte så mkt mer.

Ahaa tack ok, jag tycker granulatat är ok pris med tanke på MJ och pelletsen var ju inte galet dyrt heller.

Nu kanske du redan fått svar, men jag fick hem smakprov på granulat och pellets idag, och pelletsarna är små, små kaninpellets - ganska sköra/bryts lätt.

Min första laddning som jag köpte var "pellets" men nu senast fick jag hem mjöl och det var inte alls kul. Mjölet är mycket svårare att fodra med. Nu ger ju jag allt mitt foder blött så på det sättet är det inget extra jobb men jag måste blanda riktigt ordentligt för annars klumpar det ihop sig och Pålle sorterar ut det.

Och det är INTE kul att städa ur och slänga ett foder som kostar 26kr/kg.....

Det tog nog ett par veckor innan han helt hade accepterat "pelletsarna" men sedan har de slunkit ned utan protester. Nu känns det som jag har fått börja om lite igen med mindre mängd.

Jag betalade samma pris för båda varianterna.

Yikes, så dyrt? Jag har inte fått svar på vad 'närmaste' (10 mil..) ÅF tar betalt, men när jag sökt på nätet så har det hamnat kring 18 kr/kg? (325 kr/säck, jag har räknat på 18 kg/säck men är ju 18.17 kg om man ska pipa)

Tack för varningen ang granulatet förresten. Min gillar ju helst torrt, men jag måste ju ge blött nu. Tänkte dock jag kunde röra ner torrt granulat i det övriga, granulatet kan ju inte fastna i 'hålet' i tandköttet så. Men klumpar det blir det ju inte bra. Vet du hur pelletsarna blir uppblötta?

(Jag ger ju just nu lucern + musli uppblött bara såpass att lucernet faller isär och kan mosas sönder. Muslin ska inte vara där men än måste den för han ska äta lucernet. Väntar dock på linklipellets som han iaf åt de dagar jag testade med smakprovet jag fick. Så 'drömmen' är att han ska äta lucern/linkli/max e glo. Helst uppblött men det är möjligen för mycket begärt, men där jag tänkte om jag kunde blanda i torrt granulat i det 'uppblötta' överiga?)

Pelletsarna löser upp jättebra och blir till mjuk gegga.

Jag köper på TSF och där kan man efter lite letande hitta priset 26kr/kg. Äckligt dyrt men jag tyckte mig se resultat efter ett par veckor (när han väl börjat äta) och han har fyllt ut överlinjen jättebra så nu vågar jag inte sluta med tanke på att vi ska flytta med all stress det innebär om man är fullblod och dessutom hingst.

Sedan när jag gråter över priset så tänket jag på att jag ju tagit bort E vitaminerna, magnesiumet, soyan och halverat oljan så på det sättet sjunker ju det totala foderpriset lite grann iallafall.

Mm, jag försöker tänka (även om jag räknade på 18 kr/kg då, får väl se vad det blir för pris sen när jag får svar) att 18 MJ/kg, det gav vid 18 kr/kg ett pris på 1 kr/MJ. Att jämföras t ex med 0,8 kr/MJ för Mustangs musli (8.60 kr/kg, 11 MJ) och 0,75 kr/MJ för Hestekraft (9,48 kr/kg förra året, 12,7 MJ). Och ser man det så är det ju inte så farligt. OM jag får tag på det till det där priset jag sett på nätet då såklart, 26 kr/kg blir ju andra siffror.

Och i år har jag ju andra parametrar med, t ex just att det är skonsamt mot magen och lågt i stärkelse etc (vilket ju är huvudanledningen till att jag intresserar mig för det) som man ju får lägga på 'värdet' för.

Och hästen kommer iaf bli själaglad att slippa oljan (om han äter riskliet då).

Låter ju kanon med hullet. Min har ju rasat i vikt iom ätproblemen, och har en helt del att lägga tillbaka. Så hoppas, hoppas han äter det. (Sen tar det säkert X veckor få tag i en säck foder sen och verkligen kunna ge, men..)

Hur mycket ger du förresten?

Jag ger mellan 0,5-1kg, lite beroende på dagsform (om han ätit upp målet innan) och hur mycket har rids för han äter otroligt mycket bättre när han jobbar.

Han får dessutom 3kg Hippo alfa, 0,5kg betfor (torrvägt), ett par dl olja och givetvis fri tillgång på ett hyggligt hösilage.

Han tål inte heller för mycket stärkelse (har haft magsårsproblem) och varje gång jag frestas att ge honom lite havre eller korn (för han ÄLSKAR det) så kommer krubbitningen som ett brev på posten.

Hmm, det gick ju att köpa det på nätet faktiskt, beroende på hur mycket man köper per gång så 22,18 - 19,40 kr/kg inkl frakt. Kan ju vara en ide om det blir lika dyrt via 'min' ÅF som för din (eller för dig för den delen om du gör av med mkt). Den butiken (som dock ligger eoner mil härifrån) hade ett butikspris på 16,60 kr/kg vid köp i butik - lyxigt värre om man bott där!

Min har ju tålt stärkelse finfint innan, men sen han fick magsår (av butta iofs) så vill jag hellre köra 'säkra sättet', så låter ju bra din mått bra i magen av det =)

Fattar vad du menade med granulatet nu. Tog 50-50 granulat och pellets och blandade i när jag blötte vanliga maten.

Han fick totalt kanske en dl, i resten av maten, och var INTE imponerad alls. Många fula grimaser och spotta ut. MEN, han var där igen, tog en ny tugga, grimsaserade och spottade ut. Sen påt igen. Så får se vad han säger i 'slutänden'. Finns chans han kan tänkas 'gå med' på det just då han inte tog en tycka, blängde på mig och sa 'GIFT' och gick därifrån..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett danskt halvlod på 168cm, född-97. Han är mager & behöver bygga mer muskler. saknar mkt muskler på rygg & rumpa Jag...
Svar
16
· Visningar
3 251
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka