Max-ålder betäckning

Haflinger_97

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon maxålder innan man ska betäcka? Har en haflinger ponny som är född 1997 och blir alltså 17 nästa år. Skulle velat haft föl på henne men hon kanske börjar bli lite för gammal? Någon erfaren som vet något om detta?
 
Sv: Max-ålder betäckning

Har hon haft föl tidigare?

Många ston får sämre blodtillförsel till livmodern från omkring 16 års ålder. De kan också få sämre mjölkproduktion så man få vara beredd att stödfodra fölet. Man kan också ha samma tur som jag själv haft.

Jag har ett sto född 1990 som ineminerades första gången som 15-åring, andra som 17-åring, betäcktes naturligt som 19-åring och seminerades som 20-åring. Alla gångerna blev hon dräktig alla gångerna var fölen friska, dräktighet och fölning var okomplicerade och hon hade mjölk till sina ungar.
Att jag slutade ta föl på henne berodde främst på att hon tjocknade ovanligt mycket i bakbenen vid sista dräktigheten och inte återhämtade sig så snabbt som hon gjort vid de andra.
 
Sv: Max-ålder betäckning

I normalfall borde det inte vara några problem att betäcka en 17-åring för första gången.

Själv har jag just nu en 13-åring, en 19-åring och en 22-åring dräktiga på gården. I år har mina båda 19-åringar fölat.
 
Sv: Max-ålder betäckning

Efter 13 år räknas de som maidenston o kan ha svårare att bli dräktiga.

Min var 16 i år o blev dräktig på en enda seminering. Inget som jag räknat med precis o blev mkt förvånad, lycklig o givetvis orolig en lååång tid framöver.
 
Sv: Max-ålder betäckning

Jag tror att veterinärer sällan rekommenderar första föl när stoet är så pass gammalt. Tydligen ökar komplikationerna vid fölning då - ska vara svårare att tänja ut strukturerna vid födseln.

Fast det är mycket om, men, kanske.

När jag var liten, stod ett 24-årigt fölsto hos oss. Det var en vbl-travare som fått många föl och jag tror det var sista fölet när hon var 24.
 
Sv: Max-ålder betäckning

Jag betäckte mitt sto första gången som 16 åring efter mkt övervägande och flertalet kontakter med OLIKA veterinärer samt flera undersökningar. Jag använde mig av en "vanlig" veterinär och två el tre seminveterinärer då jag va rädd för att hon va för gammal.
De "kryddelydd" skriver säger de veterinärer jag träffat är en myt på häst. En häst som är i god kondition och hälsa brukar inte få problem med fölningen. De största problemet är att få dem dräktiga efter 16 års ålder men mitt sto tog sig på första försöket.
Ett av anledningarna kan vara cystor som exempel och då kan det vara svårare att få dem dräktiga.
Är bara ditt sto friskt och piggt så åk till den seminstation du tänkt dej och be dem kolla hur hon ser ut om hon är en bra kandidat för fortsatt avel =)
Lycka till! =)
 
Sv: Max-ålder betäckning

Ta kontakt med veterinär och be den (eller flera veterinärer) göra en bedömning på stot. Finns ingen maxålder/gräns, utan individuellt från häst till häst :) sunt förnuft och har man egen liten erfarenhet av avel tar man hjälp av veterinärer och andra kunniga inom området :)
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 092
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 789
Senast: Thaliaste
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp