Status
Stängd för vidare inlägg.
J

javill

Får era barn själva bestämma vad de får äta? Mina barn har en kompis som är petig med maten som jag förstått det. Vet att han fått pommes frites till frukost?! :smirk: Häromdagen var han hemma hos oss på frågan om han ville ha lunch eller inte svarade han att han skulle fundera lite eftersom han inte var så hungrig för han hade ätit chips till frukost. :eek: Man blir ju mållös.
 
Sv: Matvanor

Till lunch får äldsta grabben välja, han gör oftast nudlar
eller fiskpinnar och pot.mos
Han får tillaga det själv också, det tycker han är skoj :)

Värre är det med frukosten, helst ska han vänta 3 timmar efter
att han klivit upp och passar man inte honom lite så kan det mkt
väl knapras på chips eller godis (om det finns hemma) innan
frukosten.
Men oftast hinner jag vara "elak" och tvinga i honom frukost
i vettig tid. ;)

Annars så får dom äta det som ställs fram på bordet,
duger inte det får dom själva laga det dom vill ha.
Jag är ingen betjänt som står och lagar fyra olika rätter bara
för att det ska passa alla.
Däremot frågar jag alla i familjen vad dom vill ha till middag,
sen får dom se vad det blir.
Fast skulle jag fråga Freddy (15 mån) så skulle det säkert bli
kattmat - torrfoder till varje mål :eek: :D
 
Sv: Matvanor

Sonen är ju fyra och får inte bestämma själv.
Ja vi kan ju ge honom alternativ, men då handlar det ju oftast om vilket pålägg eller om han vill ha spagetti eller makaroner typ :smirk: .
Blir kanske svårare när han blir äldre, men så länge han bor hemma kommer jag INTE att acceptera varken chips eller strips till frukost.
 
Sv: Matvanor

Mina kan få önska maträtter till middag eller så men, till frukost så serveras bara frukostmat. Man kan få önska typ kokt ägg eller gröt som vi inte har varje dag. Men, en önskan om chips skulle inte uppfyllas. Mina är åtta år nu. Känns som om de inte får bestämma själva på ett bra tag. Fast önska får de så klart men, det blir oftast inte samma mat mer än en gång åt gången så att säga. Alltså inte korv med bröd hela veckan som sonen skulle kunna tänka sig.
 
Sv: Matvanor

Till frukost får mina barn välja inom rimliga gränser. Till helgerna i alla fall. I veckorna vill jag att de ska äta så stadig frukost som möjligt och det innefattar inte chips och pommes.

På helgerna får det även vara med att bestämma lunch och middag. I veckorna bestämmer jag middag lite utefter vad de får på dagis och sedan får man äta eller låta bli. Dock ska barna smaka lite av allt som står på bordet.
 
Sv: Matvanor

Jag blir inte mållös som du när jag hör detta, utan jag skulle kunna dra upp en hel massa om hur det är början till samhällets förfall p.g.a detta.:eek: :devil: Nu håller jag igen ordentligt när jag säger att det här är minst sagt störande,min son är ännu bara sju månader,men nå tal om att han skulle få välja mat-ALDRIG I LIVET!Och det där var ju inte ens mat!
Önska får dom göra i all ära,men då ska det vara något som alla vill ha.Och så tänker jag också,jag tänker inte laga mat som inte alla tycker om heller, då faller ju hela poängen,man ska inte behöva tvinga någon att äta.Vill dom inte ha, så vill dom inte ha,men då är det bara vara utan.:mad:

Usch,chips till frukost!:angel: Snacka om att jag har dubbelmoral för jag gör jämt så själv,men det kommer min pojk få göra först när han flyttar hemifrån.:devil: :cool:
 
Sv: Matvanor

Hos oss är vi stora frukostätare allihop och något annat accepteras inte. Vi kan någon lyxig sommardag tillåta kräm till frukost men det är inte ofta.
Att folk äter sämre och sämre det märks och det har säkert att göra med att folk inte längre lagar mat hemma.
 
Sv: Matvanor

Nej, min 3½ åring får inte bestämma själv...
Hon får gärna komma med förslag:idea: på frukost / lunch / middag men det är jag (el. pappan:angel: ) som tar beslutet om vad det blir!

Nu har hon börjat "fatta" vad frukost innebär..
T.ex frukost är smörgås,flingor, gröt etc.. Köttbullar & makaroner/potatis är inte frukost:D


Hon sa en jättegó sak häromdan när hon satt & åt paprika (gul/orange/röd), gurka, tomat.
-Mamma, det här är lördagsgodis!:d :love:
 
Sv: Matvanor

Min 4-åring får välja vad han vill ha till frukost, men då får han välja mellan yoghurt, macka, gröt eller flingor.
Han får även välja om han vill ha mjölk eller vatten att dricka.

Till lunch/middag brukar jag fråga honom vad han är sugen på.
Oftast svarar han potatismos och köttbullar. Men det får han såklart inte varje dag.

Godis/läsk/chips får han inte äta vare sig till frukost, lunch eller mellanmål.
Det får han på lördagar efter maten.
 
Sv: Matvanor

Sötis! Min 3½ åring säger att all mat är fin just nu.

Mamma denna fin!

Fast jag tror han menar god egentligen.:love:
 
Sv: Matvanor

Nu kommer säkert alla att bli förskräckta :o men jag har faktiskt fått rekommenderat av distriktsköterskan att låta dottern få det hon vill äta. Givetvis inom rimliga gränser, jag skulle aldrig få för mig att ge henne godis, chips eller läsk till frukost.

Dotterns matvanor är dessutom rätt präglade av hennes pappa eftersom det är han som tar hand om henne på dagarna när jag jobbar. När hon vaknar får hon alltid välling. När hon blir hungrig nästa gång brukar det bli antingen mackor med sylt (inte speciellt ofta), grillat sidfläsk eller grillade kycklingklubbor:eek: Någon gång kan hon vara sugen på flingor, men det är inte ofta tyvärr.
 
Sv: Matvanor

Jag har en sån där liten fjantfia som hela sitt 6-åriga liv har krånglat med mat:eek: så här har det kunnat bli middagsmat till frukost eller frukost till middag.
Ingen av mina andra barn har varit sådan så det här var en ny upplevelse, efter många långa turer när hon var mindre så sa barnsköterskan till mig att jag skulle sluta tjata om att man äter frukost på morgonen:cool: osv.
Numera så får hon i stort sett det hon vill ha bara hon äter och jag måste säga att det har blivit bättre och bättre, numera så äter hon för det mesta som vi andra.
Däremot så är hon väldigt lik mig och min son, tycker inte om att äta förrän hon varit uppe i 1-2 timmar.

En annan lite lustig grej är att hon från klockan 17-18 fram till 21-22 är konstant hungrig oavsett om hon har ätit jättebra under dagen.
Hon kan utan problem äta 3-4 mackor vid 20-tiden.

Jaja..det blir väl bra någon gång.
Fast chips och godis skulle hon aldrig få istället för mat.
 
Sv: Matvanor

Mina har fått välja själva.
Och vet ni vad.
Efter ett tag så väljer de att äta samma saker som sina föräldrar eller äldre syskon.
Så det reder liksom ut sig av sig själv.

Man behöver inte krångla till det, det blir samma resultat ändå.
Eller bättre.
3 påsar ostbågar senare så är ungen less på ostbågar och vill ha riktig mat.
Och så behöver man aldrig mera tjaffsa om det.
 
Sv: Matvanor

Hmm, har aldrig haft problemet. Jag frågar vad de vill ha till frukost, och det de önskar har alltid varit rimlig frukostmat. Fast jag märker att det rör sig tankar om att äta "förbjuden" mat till frukost ibland, som senast i morse på väg till dagis kom det från 4 åringen "Vet du vad Isak äter till frukost? KOLA!". Vet inte om han menade kola som godis, eller drick-cola, men reagerade med ett "NÄ, är det SANT" med sån där skojig röst ni vet ;) och då blev det en lycklig min tillbaka.

Å andra sidan har vi sällan chips och sånt hemma, så det finns liksom inte ens att välja på :idea:
 
Sv: Matvanor

Nej dottern får inte bestämma själv (3år) men ibland kan det slinka ner nån kaka innan middagen är klar :o Däremot lägger jag upp maten på tallriken och hon får själv välja vad hon vill äta, tur nog så varierar hon sig och ena dagen äter hon bara grönsaker och nästa bara kött ;) Chips och godis försöker vi begränsa till helger efter bolibompa men det är inte alltid lätt att hålla på det då man själv fuskar :o
 
Sv: Matvanor

Egentligen så behöver man ju inte ge barnen några alternativ; så länge som man ställer fram maten på bordet så finns ju bara den maten hos barnen (så länge de är små) Det är ju när de blir större som de förstår att annan mat såsom godis, kakor och chips finns att tillgå bara för att vi har gett dem det. Så länge som man inte har det hemma kan man ju inte ge dem det.

Nu får min 2-åring välja lite ändå, t.ex yoghurt eller gröt till frukost, eller makaroner eller spaghetti t.ex. Men att jag skulle erbjuda henne godis eller kakor till middag kommer inte på fråga :eek: Självklart skulle hon peta i sig godiset först, och tids nog så kommer hon fatta att det finns annat, men så länge som möjligt tänker jag försöka etablera goda matvanor. Däremot tvingar jag henne aldrig att äta om hon inte vill, hon äter så mycket hon vill ha, även om det är tre tuggor. I dag behöver vi inte vara rädda för att de ska svälta ihjäl, utan de ser oftast till att få i sig det de behöver, mer ena dan och mindre andra. Tror mycket handlar om att man har någotsånär konstanta mattider och någotsånär vanlig mat redan från början. Då vet de inte mycket annat när de blir större. Tids nog kommer de börja ifrågasätta, men förhoppningsvis är de då redan präglade på vettiga måltidsrutiner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 121
Senast: Myrten
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 748
Senast: Enya
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp