Matvägrar

Taxilock

Trådstartare
Min hund har börjat matvägra, hon får VoH, förra lördagskvällen var hon hos min syrra. Hon åt först inte sin mat på kvällen utan ville hellre ha det syrrans hund fick (Standardt som hon åt innan och också är invand på), syrran gav henne då Standardt för hon tänkte att det är ju bättre att hon äter det än ingenting alls. Samma visa på söndagmorgon och hon fick återigen Standardt.

Jag tänkte att det var kanske bara det att gräset är grönare på andra sidan så jag oroade mig inte så mycket. Men sen hon kom hem igen så har hon inte velat äta VoH här hemma heller. Trodde att det kanske var något fel med just den korven vi hade framme så slängde den och tog fram en ny ur frysen men samma visa ändå. Om jag blandar ut det med något jättesmaskigt så äter hon det men inte annars. I övrigt är det inget fel på hennes aptit, hon äter det godis som bjuds och skulle nog gladeligen äta Standardt om jag erbjöd det.
Idag är vi hundvakt och jag tänkte att hon skulle säkert äta om hon fick konkurrens men det gjorde hon inte.

Vad gör jag? Håller ut och väntar på att hon till slut börjar äta igen? Byter foder..?:crazy:
Någon som har några bra tips?

Sv: Matvägrar

Kan det vara något fel på den laddning som du har köpt (vilket skulle kunna förklara att hon ratade även en ny korv)? Jag har varit med om att få VoH som inte var bra. Sannolikt var det laxen som inte var bra och orsakade histaminförgiftning.

Tanken har slagit mig också att det är något fel på maten. Syrrans hund har dock gladeligen satt i sig den när inte Aska åt under lördagen hon var där.

Hur fick du reda på att det var fel på maten? Kontaktade du VoH eller återförsäljaren?

Nja, jag drog den slutsatsen själv. Hunden fick kraftiga nässelutslag efter att vi hade köpt en ny sats med VoH. Sådana symptom beror antingen på allergi eller på histaminförgiftning/höga halter histamin i maten. . Både kött och fisk kan vara histaminrika, men framförallt kan fisk som har hanterats eller förvarats dåligt generera väldigt högt histamininnehåll. Jag testade innehållet var för sig i efterhand och fick ingen reaktion, så det var inte frågan om allergi.

Jag vill dock poängtera att det inte behöver handla om att VoH skulle haft en dålig hantering, utan det kan lika gärna bero på hur återförsäljaren har hanterat fodret (eller leverantören av råvarorna innan leverans till VoH).

Hm, får kanske prova att köpa en ny sats. Känns lite surt m.t.p att vi nyss köpt 10 korvar men är dom dåliga så är det ju inte så mycket att göra åt så klart! Ska prova köpa nytt och se om det blir någon skillnad, tack för tipset! :)

Släng bara inte de andra utifall det inte beror på att fodret skulle vara dåligt. För din systers hund verkade inte fara illa av maten när hon åt upp din hunds portion?

Nej tänkte vänta med att slänga :) Syrrans hund mådde inge dåligt av maten men hon väger cirka 25 kg mer än min lilla 5 kgs hund och åt bara cirka 50g så det var ju en ganska liten mängd i förhållande till hennes storlek, vet inte om det kan ha gjort att hon kanske inte reagerade om maten är dålig.

Hon har ätit otroligt bra av VoH tidigare (hon var helt galen i det), mycket bättre än vad hon någonsin åt Standardt. Jag ger gärna färskfoder då jag föredrar det. Ska prova det Philosophia föreslog och köpa en ny korv och se om det blir någon skillnad.

Du kan ju pröva Nordic. Det innehåller nöt vilket jag föredrar, då det inte innehåller campolybacter som kyckling kan göra. Inte heller innehåller det salmonella.

Hon åt upp sin mat ikväll så jag vet inte vad det berodde på. Men vi kör vidare på VoH.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 454
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar