Matvägrande magerskrika

nuckan

Trådstartare
Mammas Engelska setter på 15mån är otroligt svår i maten:cry:. Han är mager som ett skrälle och har av veterinären fått träningsförbud så länge han ser ut som han gör nu. Och en setter som inte får jaga/springa är ingen glad hund.

När han var mellan 2-5månader åt han bra. Men sedan dess har han varit svår i maten. Han äter, men aldrig mer än en halv dagsranson vilket gör att han hela tiden ligger på underskott och går inte upp i vikt.

Vi har provat olika varianter av torrfoder: spannmålsfria, högenergifoder osv. Han äter en ny sort i två veckor, sen slutar han. Vi har skämt bort honom och lockat honom att äta upp genom att blanda i ex. rå köttfärs, lever, kokt fisk osv. Men det fungerar bara halvbra och man måste alltid variera det man lägger i maten. Han ratar råa köttiga ben, märgben, grisöron...ja. Han rynkar på näsan åt det mesta helt enkelt.

Efter mycket tjatande fick jag mamma att köpa färskfoder (hon tyckte det var opraktiskt och äckligt) vi provade Nordic färskfoder i två varianter. Han åt första dagen men ratade det sen.

Han får mat 3ggr per dygn.

Finns det fler med matvägrande hundar därute???

Jag tycker så himla synd om magerskället och vill bara att han ska bli stark, glad och bygga muskler:cry:

Veterinären gav oss bara tipset att köpa Royal Canin Veterinary Diets Dog Gastro Intestinal vilket vi gjorde. Han åt det i två veckor...

Sv: Matvägrande magerskrika

Har ni undersökt noga så att det inte är något fel på hunden? Antar det eftersom du skriver att de varit hos vet, men ändå.

Vad händer om hunden inte äter? Hur länge har den fått svälta som längst? Får hunden människomat?

Vi har varit hos två olika duktiga veterinärer. Det enda felet de hittade var öroninflammation och det har vi behandlat.

Alltså han har matvärgrat kanske en dag som mest men problemet ligger huvudsakligen i att han äter så lite. Man får i honom kanske 150g torrfoder per dag. Inget träningsgodis och annat. Så här har det varit nu i 10månader. Det blir värre när hans rutiner störs, typ han får inte vara hos dagmatte en dag då mamma ex. Är hemma från jobbet.

Han får inte kryddad människo mat men vi har ex blandat ut fodret med kokt fisk, rå köttfärs och dyl. Skulle vi inte göra detta tror jag inte han skulle äta alls.

Rent krasst så äter friska hundar. Men jag funderar på det där med att hunden är känslig för när rutinerna störs, är hunden stressad? Vad gör hunden träningsmässigt? Är hunden bra mentalt?

Prova att ge mat 1 gång om dagen i en vecka och ta bort maten efter 15-30 minuter om han inte börjat äta.

OM hunden nu är friskförklarad såklart.

Rent krasst så äter friska hundar. Men jag funderar på det där med att hunden är känslig för när rutinerna störs, är hunden stressad? Vad gör hunden träningsmässigt? Är hunden bra mentalt?

Alltså uppfödaren kommentar när vi frågade honom om råd ang detta var: Jasså har jag fått en kull till som inte äter...

Det verkar alltså vara fler än vi i samma kull med detta problem, vi pratade med en som hade en kullsyster o de hade samma problem. Uppfödaren avlar tyvärr enbart på jakt men jag tycker att en bra jakthund ska fungera med maten också..

Mentalt är han bra, dock lätt att gå upp i varv av lycka och kärlek till omvärlden...
Träningsmässigt så är det jakt eller jakt träning på helgerna. Dock har vi inte släppt honom nu när han är så tunn men vi har tränat annat när de andra hundarna jagat. På veckorna är det mer mental träning och där är han lättstimulerad. Lite godissök och lydnad under promenaderna så är han trött som en kulting sen.

Han är aldrig ensam utan är hos dagmatte på dagarna.

Han är friskförklarad. Vi tar alltid bort maten efter 30min men vi har aldrig provat att bara ge en gång/dag.

Visst ska det fungera med maten, det är ju lite skumt det där med att flera hundar ur samma kull inte äter.

Men jag hade också dragit ner till en gång om dagen, se till att ge något som är lätt att äta, "gott" och innehåller mycket energi. Jag hade kört på färskfoder faktiskt. Sen kan ni ju även lägga till olja, välling eller liknande, men testa inte för mycket utan kör ganska stenhårt på ett foder ett tag.

Har ni försökt ge hunden någon behandling för magen? Jag har varit med om ganska många hundar som ätit dåligt som svarat bra på gastrit behandling med t.ex. Andapsin eller Omeprazol.

Testa VoH. Skvätt på matolja på fodret, det är både smakligt och hjälper hullet.

Har ni nån mer hund? Att låta dem äta bredvid varandra kan ge lite konkurrens så maten slinker ner lättare.

Mata bara en gång om dagen, och som någon ovan skrev, ta bort maten ganska snabbt om hunden inte äter.

När min första unghund matvägrade trots skralt hull så införde jag fastedagar. Så fort han tappade lite aptit så fick han fasta en dag - och det gjorde susen!

Håll inte på och byt foder, men se till att ni ger ett som har högt energiinnehåll och högvärdigt protein. Ingen skitutfyllnad som majs, potatis eller spannmål.

En frisk hund svälter sig inte sjuk. Däremot kan unghundar av högenergiraser vara pest att hålla i hull i den där åldern (mina två 15 månaders BC äter mer än tre gånger så mycket som rek. giva. Då håller de sig på precis rätt hull.)

Jag har en Gordon setter som vi nu har testat att fodra tillsammans med honom. Det fungerar relativt bra! Han triggas lite av det och har sen vi börjat fodra dem tillsammans äta liiiite bättre.

Det är som du säger, antar att den åldern han är i nu är svårt. Massa hormoner, grejer som händer i huvudet och i hans fall fåglar som intresserar överallt... Jag hoppas det blir bättre när han landat i sin kropp och knopp.

Jag har också en engelsk setter gosse som är två nu , och har haft samma problem.
Jag köpte färskfoder o gav två gånger per dag så han var hungrig och höll på så till han kom upp i vikt, då började jag krossa i torrfoder med högt kalori innehåll och nu äter han bara torrfoder med lite färskfoder i:bump:

Har redan fått massa bra tips:)

Nu blir det:
Mat en gång per dag
Färskfoder (vi kör ju med Nordic nu och vill inte byta såhär tidigt, fu kar det inte provar vi VoH)
En skvätt olja på maten (fiskleverolja kanske??)

Hoppas hoppas det lilla skranglet börjar äta så han kan bli en stor och stark ripfinnare:love:

Jag har alldeles för mig att man inte ska ge fiskleverolja. Men fiskolja är bra! Och gott :d

VoH lax är den sorten som är mest kalorier i tror jag. Om ni ska byta senare :)

Jag har alldeles för mig att man inte ska ge fiskleverolja. Men fiskolja är bra! Och gott :d

VoH lax är den sorten som är mest kalorier i tror jag. Om ni ska byta senare :)

Rätt uppfattat, fiskleverolja är tabu, det var sånt vi fick som kids innan AD droppar började säljas. Det smakar as o är alldeles för lätt att överdosera, man skall ju bara ha några droppar o de dropparna lär inte hjälpa till att sätta hull på hunden.

Ja just ja så heter det på svenska! Lysi heter det på isländska och passar både hundar hästar och mig! Var kan man köpa det i Sverige?

Jag har haft hundar som har matvägrat någon period under uppväxten. Mitt förslag är att om du vet att hunden inte är sjuk eller har ont börja med att ge hunden mat 1gång/dag så att han hinner bli riktigt hungrig och plocka bort maten efter ungefär 20 min även om han inte har rört maten.

Ha sedan is i magen och vänta tills nästa dag med att servera mat igen. Se till att han är riktigt hungrig när han får mat och att han inte äter sig riktigt mätt, maten får gärna ta slut i början så blir ofta maten fort mer intressant.

Det kan även hjälpa om man får anstränga sig lite för maten, aktivitetesboll med frukost, låt han leta upp maten ute osv.....

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 435
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Skrev för några veckor sedan om vår lille DSG på 8 mån som börjat matvägra på KLASS. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1222264...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: martha
·
Hundhälsa Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och...
Svar
15
· Visningar
4 475
Senast: Misiaczek
·
Övr. Barn Suck och förtvivlan. Sonen har alltid varit lite liten i maten. Han har dock petat i sig det han behöver, och det har inte varit något...
Svar
5
· Visningar
2 172
Senast: Pallas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix