Matvägrande ett åring

Piek

Trådstartare
Jag skrev en tråd för ett par veckor sedan om att min ena katt blivit fet och behöver banta. Fick då tipset att prova ta bort torrfodret och bara ge blötmat.
Blötmatsdieten har hållt på i ett par veckor nu och det har funkat bra fram tills för ett par dagar sen...

Min andra katt, Lilltjejen som inte behöver banta har börjat matvägra!
De har fått blötmat (bozita, samma som de fått innan) tre gånger om dagen. Ingen av dem har verkat hungrigare än vanligt. Lilltjejen har även fått lite torrisar mellan målen då jag vill att hon ska äta lite extra när hon fortfarande växer.
Nu duger inget alls längre :( blötmaten tittar hon bara på och torrisarna tar hon två tuggor av och går sedan iväg.

Hon är fortfarande pigg och glad men jag blir orolig!

Vad ska jag göra nu? Stortjejen behöver fortsätta banta men ska jag ta en paus och ställa fram torrisarna på fri tillgång igen?

Nej, ställ inte fram torrfoder så att bantarkatten kommer åt det. Ett alternativ om du tror att den andra katten måste ha fri tillgång är att köpa en foderautomat som läser av chip eller bygga en egen foderlåda med chiplucka.

Håller med Sol. Inte fri tillgång till torrfoder för den tjocka (helst inte alls). Testa andra sorter blöt. Blöt är bättre än torr även om du tvingas byta till annat än mjau o bozita som är bland de bästa i blötmatsväg.

Tack för era svar! :bow: Hon har ätit ett par tuggor nu varje gång jag ställt fram maten, inte så mycket som jag skulle vilja dock. Det är bara torrfodret hon är intresserad av, har erbjudit henne båda och blötmaten total ratar hon fortfarande :(
Hon är iallafall fortfarande pigg och busig så det känns som en bra sak.
Nej, ställ inte fram torrfoder så att bantarkatten kommer åt det. Ett alternativ om du tror att den andra katten måste ha fri tillgång är att köpa en foderautomat som läser av chip eller bygga en egen foderlåda med chiplucka.
Det hade absolut vart ett alternativ om hon hade visat lite mer intresse för att vilja äta. Men tvekar på att hon skulle äta något alls om maten står på något annat ställe än den brukar. Ställer jag in torrisarna i sovrummet så hon ska få äta i lugn och ro vill hon inte ha nått alls.

Håller med Sol. Inte fri tillgång till torrfoder för den tjocka (helst inte alls). Testa andra sorter blöt. Blöt är bättre än torr även om du tvingas byta till annat än mjau o bozita som är bland de bästa i blötmatsväg.
Har provat olika smaker på bozitan men utan resultat, kanske är så att jag måste byta märke helt. Jag som gillar bozita, vill att mina prinsessor ska äta det bästa.

Liknande trådar

Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
3 204
Senast: Strict
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
929
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama