Matvägrande 8-månaders?

trazel

Trådstartare
Sedan sonen var ungefär 6 månader så har han ätit gröt och mat två gånger var varje dag. Det har gott jättebra. Han har aldrig varit jättematglad, men han har ätit det mesta som erbjudits.

För en vecka sedan slutade han äta. Det enda som går hem hos grabben är amning. Jag jobbar på dagarna då det gått så bra med maten, och pappan är hemma en del med sonen.

Välling äter han inte, ersättning äter han inte. Det har han aldrig tyckt om.

Han äter två- tre skedar av det som erbjuds och sen skriker han eller bara tvärvägrar att öppna munnen. Han har inga tänder än, kan det vara det som spökar?

Han har också börjat sova dåligt på nätterna och vaknar flera gånger per natt för att äta. Det är väl inte jättekonstigt eftersom han inte äter på dagarna...

Vet inte vad jag vill komma till egentligen, men har någon något tips? Jag tror ju inte att ett barn som blir erbjudet mat kommer svälta ihjäl egenligen men ibland blir man ju hönsmamma även om man inte är det annars... :p
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

Vår tjej hade också en sån period vid ca 8 månader, då hade hon fått två tänder men det kom fler också under den tiden.
Hon fick äta det hon ville äta helt enkelt. Vissa saker åt hon med god aptit, som potatis, kalvsylta och morötter, så det blev nog det några dagar i veckan. Misstänkte vi att hon inte ätit sig mätt blev det påfyllning med ersättning/välling (ammade bara första månaden tyvärr).

Nu är det fyra dagar kvar till ettårsdagen och hon äter i stort sett allt igen, visst märker man att vissa saker är godare men hon äter sig mätt vid varje mål.

Edit: Tänkte på det också... Våran har svårare att äta när hon är trött, då blir det välling eller fruktsmoothie.
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

Det som alltid varit favorit tidigare går inte heller ner.. :(

Det är väl bara att hoppas att han kommer igång och äter snart igen... :)
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

Du har inte märkt om han har börjat utveckla sig lite mer inom något område?

Minns inte exakt vilka åldrar det var men dottern hade vissa perioder med sämre aptit och under tiden/strax efter så började hon bli bättre på vissa saker som tex (vid lite äldre ålder) talet.
Åt mer/mycket när kroppen växte, åt mindre när hjärnan utvecklades om man säger så.
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

Han har precis börjat krypa!

Det kom nog i samma veva, precis som du skriver... :idea:
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

:laugh:

Då får vi se om han börjar häva i sig mer mat snart så att han orkar krypa snabbare och hinna ifrån mamma ;)
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

:laugh:

Då får vi se om han börjar häva i sig mer mat snart så att han orkar krypa snabbare och hinna ifrån mamma ;)

Då kanske jag ska låta bli att ge honom så mycket mat... :idea: :angel:



Observera ironin. Ingen blir gladare än jag om han äter igen... :)
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

Min son blev så vid 9-månader. Ville inte ha mat eller välling längre. Bara amma. Från att ha ammat 1-2 ggr/dagtid blev det 5-6 ggr.
Nu äter han igen (10 månader nu) men inte alls med samma aptit som förr. Och vällingen vill han inte ha längre. Gröt går bra.
 
Sv: Matvägrande 8-månaders?

Googla pa utvecklingssprang, ett av de storsta i livet hander nar de ar 9 manader.

Synd att du jobbar, annars hade det ju bara varit att amma mer. Min aldste at i princip inget annat an brostmjolk tills han var 13 manader, smakade en tugga pa nagot och slangde tallriken pa golvet sen. Ganska anstrangande men jag var hemma sa det gjorde egentligen inget att han bara ammade. Matlusten gar upp och ner, det ar sakert nagot annat som pagar i hans kropp just nu sa han inte har "tid" att ata riktig mat. Hoppas det loser sig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 436
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 899
Senast: Lazy Lady
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 248
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 048
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp