Sv: Mättnad
Som redan sagts så de känner inte mättnad på samma sätt som oss. Däremot så har de programmerat hur mycket de ska tugga, och nu minns jag inte tiden, men det finns studerat att hästar äter efter ganska tydliga mönster, oavsett om de är vilda eller fria. Dvs de äter i intervaller om X tid, gör annat (exvis vilar) X tid.
Om maten inte räcker att tugga på X tid så skapas lättare ovanor, och/eller så försöker de hitta annat att tugga på.
Sen, när det gäller kraftfoder etc så finns det ju individuella skillnader. Vissa hästar äter si och så mycket/si och så länge av sitt kraftfoder, sen lämnar de det. Medan andra hästar skulle proppa i sig alltihop (och få kolik). Dvs de kan vara olika glupska.
Jag tar hänsyn till tuggtid, och även till om hästen verkar 'hungrig'. T ex så står ponnyn här på halm, eftersom han anser att 4 kg hösilage på en natt svälter små ponnyer ihjäääl av, och står han på spån vänder han upp och ner på boxen i jakten efter förlupna höstrån. På halm noppar han i halmen istället och vände rinte upp och ner på boxen. Hungrig tycker han dock han är på morgonen iaf, men det märks att han är betydligt mer tillfreds med att ha halm att noppa i.
Och när det gäller kraftfoder, så fbl äter en viss mängd, sen lämnar han, och återvänder senare. Ponnyn vet jag inte, han kommer aldrig ens få se så mkt mat på bild, men arabvalacken skulle utan minsta problem glufsa i sig motsvarande fbl giva på en gång.
Och som kuriosa, welsh mountainponnyn jag hade som liten, på slutet hade han fri tillgång på havrekross, lucerngröt och betfor. Han åt vad han ville ha, och lämnade resten. Skulle man gett det till stallkompisen hade han fått både fång och kolik efter att han skulle ätit upp allt, eller iaf försökt tills det verkligen tog stopp. Och det får man ju ta lite hänsyn till med, var 'maxtaket' för en viss häst går. Jag vet ju t ex att jag inte kan få i fblherren mer än X kg hösilage och Y kg kraftfoder på en natt.