Sv: Mattider?

Fast det är nog mer din känsla det handlar om i det fallet och inget annat! Det är ju precis lika illa att ha 12 (eller -som du skrev i ditt "eget" inlägg att ni t o m har ibland- 14 :eek: timmar mellan kvälls- och morgonfodring). Den person som skrev om de 12 timmarna över dagen skrev desuton "nu när de går ute så mycket", och då kan man ju ganska starkt misstänka att hästarna betar dagtid, i allafall tolkade jag det så.

Och vart jag har skrivit att min häst inte får hö så att hon klarar sig in en bit på natten? Ta reda på fakta innan du börjar gapa. :grin:

Fast det jag reagerade på var att DU reagerade på att någon (dessutom sommartid när det finns bete) hade tolv timmar emellan morgon och eftermiddagsfodring, när du själv ibland har uppemot 14 på natten med motiveringen "det är väl skillnad på natten, då hästarna sover". Och ja, jag tycker 14 h är väldigt mycket, men ger man riktigt mycket grovfoder och hästen står på halm, så OK. Själv skulle jag helst inte vilja lämna dem utan tillsyn alls så länge som 14 h. Men det kanske är folk kvar i stallet även någraa timmar efter fodring?

*kl*
mattiderna hos oss är:

06.30- hö från höluckorna i taket
07.00- kraftfoder å täckes bytning å utsläpp.
11.00- hö i hagen
16.00- hö å ev kraftfoder (shettisarna får bara hö)
20.00- hö och kraftfoder inne. täckesbyten.
23.30- hö från foderluckorna i taket.

sen är insläpp lite beroende på vädret. snålblåst å alla hästar vid grinden ja då tas de in tidigare...
¨å nu såp tasmin madame in lagom till 16 fodringen... hon går å går å går.. så hon rasar i vikt.. har nig aldrig gått i hage, så hon stressar, kommer in å står helt själv å stortrivs. mumsar lite.. dricker vatten slappnar av. så så länge hon itne vill vara ute.. så f¨år hon va inne.. skulle gärna ha stoooora hagar med stallet i hagen så hon kunde välja själv... en sorts lösdrift men ändå inte...

Nu måste du ha tryckt helt på fel svarsknapp. Jag brukar inte bry mig om det men vill faktiskt inte att ngn påstår att jag gör ngt som inte stämmer med verkligheten. Läs mitt senaste inlägg en gång till.

Jag ger mina hästar mat på ganska bestämda tider och det går inte heller långt mellan gångerna.

Jag tryckte på rätt knapp men datorn gjorde fel. :angel: ;)

Nej självklart var det till josefinefreed och inte till dig.

Vintertid:

7.30 hötuss inne & sedan kraftfoder
8.00 utsläpp och hö i hagen
12.30 hö i hagen
17.00 hö i hagen alt. hö + kraftfoder inne
22.00 hö + kraftfoder inne

Står inackorderad så stallägaren fodrar.

Hos mig är det så här:

06-08: hö och kraftfoder inne
08-09: utsläpp
ca 12: hö i hagen
16-17: insläpp, hö och kraftfoder inne
21-22.30: hö och kraftfoder inne

Tiderna varierar ju såklart lite med årstid och väder. Nu tex har de massor av gräs i hagen och får hö + kraftfoder på kvällen samt en liten tuss hö och kraftfoder på morgonen. Dagarna i hagen är längre, de kommer ut senast 8 och in tidigast 18:).

Vintertid:

06.00 Hö + kraft
12.00 Hö
17.00 Hö, de som tas in då får även kraft
20.30 Hö + kraft

Mina fodringstider kan variera en del då jag sköter alla fodringar själv. Men om jag vet att det kommer bli längre än normalt mellan fodringarna ger jag alltid extra hö så att de klarar sig och det funkar bra. På ett ungefär ser det ut såhär:
ca 07: hö (2 kg) och en stund därefter ges kraftfoder
ca 10: hö i hagen (3 kg)
15-15.30: insläpp, hö (3 kg) och kraftfoder
ca 20: hö (6-9 kg, beroende på häst) och kraftfoder

Min ponny 3.5 år gammal, står uppstallad på en ridskola där personalen sköter fodringen morgon + lunch :D han äter:

Morgon 7.30 : krafft och hö
Lunch: 14.30 hö
Eftermiddag mellan 17.00-19.00: betfor
Kväll 19.30-20.00: hö och krafft

05.00 Kraft foder + lite hö (Resten får dom i hagen)

11.00 Kraft foder tar då in dom i stallet och dom får äta inne, tar sedan ut dom och dom får hö i hagen.

16.00 Hö i hagen

20.00 Kraft foder (då tas dom in)

23.00 Hö

Mina hästar går fortfarande ute dygnet runt (har ligghall), men då betet är dåligt/slut så ger jag dem full foderstat:

Tiderna är lite cirkatider, det kan "fela" ngn timme hit eller dit. Dock försöker jag hålla målen så att de sprids på jämna timmar:

08.00 - hö
11.30 - kraftfoder/lucern/äpplen
15.00 - hö
18.30 - kraftoder/lucern/äpplen + mineraler/vitaminer
22.00 - hö

Om ngn vecka eller två kommer de förmodligen gå in på nätterna, och då kan hända att tiderna justeras eller att målen kastas om ngt...

HUr gör ni som har eget stall på vintern om ni jobbar 8-4? Jag tänkte ha fri tillgång till hö även om en av hästarna behöver banta. Just för att jag åker till skolan kl halv 7 o är hemma TIDIGAST vid 4-5tiden (Musikaltider etc, eftesrom det är sista året på musiklinjen)
Finns det någon annan lösning?

Går det kanske att väga upp och förbereda maten så att man kan be ngn god vän/familjemedlem ge hästarna maten ngt mål?

Min häst får mat vid dom här tiderna ca

8.00 kraft och hösilage
13-14.00 Hösilage
17-19.00 hösilage
21-22 kraft och hösilage

står inackorderad o är inte så nöjd med tiderna men vet inte hur det ska lösas...
6-8 (beroende på vem o dag) kraftfoder inne + hö ute
18-20 (som ovan) kraftfoder + hö inne
har tidigare haft fri tillgång ute, vilket jag föredrar.
nu får de inte så mycket på morgonen som jag vill för ranghögsta hästen har diet, så vi andra kan inte ge mer hö än den får... tyvärr! o man kan ju inte ge hur mycket som helst på kvällen då heller.

*KL*

I år blir det nog tyvärr såhär vintertid:

Utläpp mellan 05.00 - 08.00. Grovfoder i hagen.

Sen mat i hagen med 4 h mellanrum. Blir 2 eller 3 fodringar i hagen beroende på när de går ut. Om går ut 8 blir det kl 12 och kl 16 t ex.

20.00 Intag, mat inne, grovfoder + kraftfoder.

22 - 24.00 Nattmat inne, grovfoder. (tid beroende på om det är jag eller ngn annan som fodrar, och hur jag jobbar)

KL*

Mina kusar får på följande vis: (vintertid, sommartid går de på enbart gräs.)
ca 6.30-7.00: Frukost - Hö (någon får kraftfoder)
8.30: Utsläpp - hö för dagen läggs ut i hagen
ca 20.00: Insläpp -Hästarna får hö att räcka en bra bit in på natten och sitt kraftfoder.

Jag fodrar alltså tre gånger om dagen, har jag möjlighet blir det att man åker och slänger åt dem hö under dagen också. Annars blir det ett glapp på 11 h under dagen och 9h under natten. MEN då har de dagtid tillgång till utlagt hö och ev. bete, och nattetid har de MASSOR med hö, samt står på halm.
Men för all del - ojja er nu! :P

Vintertid
Morgon: kraftfoder inne, sedan ut till hö i hagen. Senast 8.30
Lunch: hö 12-16.00
Kväll: in till kraftfoder och hö. 18.30-21

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka