Sv: Mattider?

*kl*

Våra går fortfarande på gräs men har börjat ge dem hö morgon och kväll, utöver kraftfodret då.

Så hö + kraftfoder på morgonen, hö + kraftfoder på kvällen.

Vintertid äter de lunchhö också, kan tyvärr inte fodra dem fler än tre gånger.

Sommartid ute i gräshage hela dagen.

07.45-08.00 Kraftfoder (vägrar äta hö när de går i sommarhagen och där är gräs)
08.00-08.15 Ut i hagen

20.40 Kraftfoder + hö

Fungerar bra med 2 mål kraftoder eftersom vi inte ger så mycket sådant, spec inte på sommaren när gräset täcker såpass mycket.

Vintertid ute i tre pass mellan måltiderna i vinterhagen med skog osv att pilla i och med vind o rengskydd.

07.45-08.00 Hö
08.00-08.15 Kraftfoder
09.00 Ut i hagen

12.30 Hö + havre
13.30 Ut i hagen

17.00 Hö + kraftfoder
18.00-18.30 Ut i hagen

20.40 Hö + 1 kg morötter

Även här får de eg inte så mycket kraftfoder att det måste delas upp, iaf inte för min. Men hö måste de ju äta under hela dygnet och vi vill inte fodra i hagen så då gör vi såhär.

Vi bor i kollektivstall med 5 hästar (varav en bäbis).

Vi har morgonfodringen + utsäll senast 9.

Eftermiddagshö mellan 15 och 16.

Kvällsfodring och insläpp av hästar som är kvar ute ca 21.

Så tre ggr per dag. Hur ofta de behöver fodrars beror ju egentligen på hur länge maten räcker :D

Frukost 06:00-07:00( krafftfoder + hö)
Lunch 13:00-14:00 ( krafftfoder + hö)
Kvällsfodring1 18:00-19:00 ( hö)
kvällsfodring 2 21:00-22:00) ( krafftfoder + ev lite hö)

Det låter ju jättebra för hästarna :), men blir det inte praktiskt svårt att släppa in och ta ut tre gånger om dagen?

Nu äter ju våra hästar fortfarande massor gräs i hagen och utfodras därför inte med hösilage under dagen, men under vintern står alla på fri tillgång.

Men nu när dom är uppstallade under natten se fodertiderna ut såhär för ridponnyn:
06:00
5 dl lucernpellets
3 dl havre
3 dl betfor
1 pump mineraler

Runt 15-18:00 (efter ridning)
4 dl havre
4 dl betfor
1 dl vetekli

22:00
5 dl lucernpellets
3 dl havre
3 dl betfor
3 kg hösilage

Det låter ju jättebra för hästarna :), men blir det inte praktiskt svårt att släppa in och ta ut tre gånger om dagen?

Vinterhagen ligge i anslutning till stallet så det är bara att öppna dörrarna. Mamma jobbar natt av just den anledningen att hon inte pallar lämna häst o hund vind för våg hela dagen. Hästarna är vana vid sina rutiner och kommer när man ropar osv, de trivs med att komma in o äta i lugn o ro och ev torka upp och sedan gå ut igen, oavsett väder oftast eftersom de inte står 8 h i hällregn och fryser. Man behöver inte täcka dem heller :)

Och jag kan inte tänka mig att ha häst på annat sätt, då är jag hellre utan.

Då förstår jag att det löser sig bra (fast vi som gör annorlunda lämnar inte tvunget våra hästar och hundar vind för våg heller - det finns ju fler alternativ än ett som kan vara bra ;))! Bra att ni hittat en lösning som passar er! Och bra att kunna fodra med individuella givor så pass mga ggr om dagen.

Knapplån

Vi fodrar (ca tider);

08.00 Hö + kraftfoder
12.00 Hö
16.00 Hö
20.00 Hö + kraftfoder
23.00 Hö + kraftfoder

Stallägaren är mamma/tjänstledig och har varit det ett par år... Jag samt den andra inackorderingen jobbar/pluggar oregelbundet så vi brukar kunna täcka upp om det behövs.

Våra hästar behöver få mat så ofta, annars äter de inte (klabbar omkring med maten istället).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka