Sv: Mattider?
Använder min egen knapp till att svara på TS grundfråga.
Jag har stall hemma som jag i princip bestämmer över och sköter själv. Detta gör att fodertiderna varierar mycket med årstid och betestillgång mm, men oxå i viss mån med hur livet i övrigt ser ut. Jag ger en så grovfoderbaserad foderstat jag bara kan (halvblodsvalacken som rids 5 dgr i veckan i varienrade arbete och tävlar dressyr på LA-MB- nivå går på 12 kg hö, 1 kg havre samt lite betfor och mineraler), och vill inte ha för långt mellan fodringarna. Dock har inte helt fri tillgång funkat riktigt, då hästarna är för olika och har för olika behov för att man ska kunna ge fritt utomhus. De står på spån men spånet kompletteras med foderhalm som "tugg".
Just nu går de fortfarande på bete dygnet runt. Under den tid det finns gott om gräs kvar men de ändå står inne (typ t o m okt) fodras de enbart på kvällen. De går ute och betar tills det blir mörkt och åker ut igen tidigt på morgonen.
Om man sedan tittar på fodringstider den tid på året då det inte finns bete alls morgonfodras de mellan 6 och 8 med en liten högiva och betfor samt ev havre, släpps ut en timme senare (alltså mellan 7 och 9) och får mer hö (ca 3 kg per häst) i hagen. Vid 15-16 får de antingen hö ute igen, eller så går de in och får eftermiddagshö (beroende på årstid, ev mörker och väder), och sedan kvällsfodrar jag med hö (största givan, storhästen får 5 kg) och kraftfoder någon gång mellan 21 och 23.
Som ni ser varierar tiderna något, men eftersom jag i princip alltid fodrar själv har jag ändå koll på att det inte blir för länge emellan. Om jag vet att jag faktiskt vill få sova till åtta en söndag, ja då är det ju bara att se till att man inte fodrar förrän 23 på lördagskvällen, till exempel. Jag ser faktiskt en fördel med att inte ha helt exakta fodertider, nämligen den att hästarna alltid är kugna - de vet ju inte att PANG- klockan ni kommer kvällsmaten, som t ex ridskolehästarna på jobbet gör. Men i ett större stall där man är flera som fodrar tror jag dock inte det funkar att flexa som jag gör - det vore ju synd om två fodrare efter varandra båda flexade åt varsitt håll, så att t ex hästarna fick kvällsmat kl 21 och frukost kl 8.
I vinter kommer jag - om allt går som det ska - vara mammaledig, och då kan jag tänka mig att jag kommer att låta dem äta en större frukostgiva inne, sedan släppa ut och ge lunchhö vid 12- tiden. Känns ju egentligen ännu bättre än att de "dubbelfrukost" och sedan vänta till 15- 16 med nästa mål, men verkligheten måste ju funka oxå.