Sv: Mattider?

Nej jag vet att dom bara sover runt 3-4 timmar. Men för mig skulle det iallafall kännas fel att börja fodra på morgonen och inte komma förrän 7 med nästa mål.

07.00 kraftfoder och grovfoder.
12.00 grovfoder.
16.00 grovfoder
19.00 grovfoder.
22.00 kraftfoder och grovfoder.

ni som fodrar hästarna 4 gånger/dag har ni inte jobb och är hemma hela dagarna eller är det en kollektiv stall hästarna står i?

(inget illa menat alltså) men jag hade då inte kunnat fodra 4 gånger/dag inte om man är ensam och har jobb iaf.

Magnetgrindar som är tidsstyrda.

just nu utfodras våra hästar 2 ggr om dagen.
Morgon (ca kl 7): Hö
Kväll (ca kl 19): Hö + kraftfoder

våra får:

6.00 kraftfoder sedan ut i hagen & får grovfoder där
10.00 grovfoder ute
14.00 grovfoder ute
17.00 grovfoder ute (inne under vinterhalvåret)
21.00 kraftfoder & grovfoder inne

Min ponny får

05.30-06.00 - Hö och Kraftfoder
11.00 - Hö
14.00-15.00 Hö och Kraftfoder
18.00-19.00 Hö, som jag själv ger efter ridning.
21.00-22.00 - Hö och Kraftfoder

Nej jag vet att dom bara sover runt 3-4 timmar. Men för mig skulle det iallafall kännas fel att börja fodra på morgonen och inte komma förrän 7 med nästa mål.

Det är möjligt att det är för tidigt på morgonen för mig. Men vad menar du med det översta?

Vi ger våra kraftfoder och hö mellan 05.00-08.00 och sen får dom lunchhö 12-14, och kvällsmat 18-21. Men ibland klämmer jag in en extra höpåse om jag är där tidigare.

Det är inte bra att låta det gå för långt mellan någon fodring om man bara ger hästen ett par kg.
Men man ger ju så mkt att det räcker tillräckligt länge, oavsett vilken tid på dygnet det är.

Då tycker jag det är konstigare att variera tiderna så "kraftigt" som du gör. ( 05-08 ex är ju 3 timmar)

ca07.00 Grovfoder/kraftfoder
ca12.00-13.00 Grovfoder
ca 18.00 Grovfoder/kraftfoder
ca 22.00 Grovfoder/lusern

I bland delas morgongivans grovfoder upp i två så får han ena halvan vid halv 6 när gubben åker till jobbet sen får han den andra halvan vid 7 när jag släpper ut honom i hagen.

mina hästar får mat 2 ggr om dagen.

nu kan jag bara skriva om när jag gick i skolan då såg det ut såhär:

0500 hö

22-23 hö + kraftfoder.

när man bara skriver sådär kan det se grymt ut, men de fick ca 15 kilo var på morgonen och det åt de aldrig upp och på kvällen fick de säkerligen 5 kilo, ibland mer... mamma brukade skoja om att det var mer hö än halm i boxarna :angel:

så mina har med andra ord fri tillgång på grovfoder, och det tycker jag är både bra för hästen och väääldigt praktiskt! och faktum är att det gick sällan åt mer än 12 kilo/häst/dygn så det blev faktiskt billigare att ge fri tillgång än att fodra vissa bestämda tider för då är hästen hungrig och "hetsäter" mer, nu ger jag tillomed lusern utan vatten och det funkar as bra!

Hur jag gör i vinter vet jag inte, jag är ju sjukskriven sedan länge och är jag inte det så är jag nog arbetslös för nåt jobb lär man ju inte få direkt, det dröjer nog tills de behöver sommar vikarier.

På sommaren:

Gräs naturligtvis
Kväll: Kraftfoder o betfor till den stora
Betfor till den lilla
Om dom stått inne på natten av någon anledning, så har dom hö som räcker till morgonen.

Vinter:

Morgon ca 8:
Kraftfoder, lusern o betfor till den stora
Fri tillgång på hösilage ute
Kväll ca 20-21 inne:
Kraftfoder, betfor till den stora
Betfor till den lilla
Hö inne så dom klarar sej hela natten.

Nu under "sensommaren" har hästarna fått krafftfoder en gång om dagen, på kvällen.

Under vintern får de morgonhö när de släpps ut (07-08.00),
sedan lunchhö (runt 12.-13.00),
sedan eftermiddagshö (runt 16.-17.00),
sen vid insläppet (ca 21.00) får de krafftfoder + natthö i boxen.

Det är inte bra att låta det gå för långt mellan någon fodring om man bara ger hästen ett par kg.
Men man ger ju så mkt att det räcker tillräckligt länge, oavsett vilken tid på dygnet det är.

Då tycker jag det är konstigare att variera tiderna så "kraftigt" som du gör. ( 05-08 ex är ju 3 timmar)

Nu måste du ha tryckt helt på fel svarsknapp. Jag brukar inte bry mig om det men vill faktiskt inte att ngn påstår att jag gör ngt som inte stämmer med verkligheten. Läs mitt senaste inlägg en gång till.

Jag ger mina hästar mat på ganska bestämda tider och det går inte heller långt mellan gångerna.

Sommartid: går ute på bete dygnet runt, får kraftfoder+betfor efter ridturen.

Vintertid:
06. kraftfoder inne
fri tillgång hö ute (rundbal)
efter ridning: betfor
21. kraftfoder + hö för natten
(ifall hon vilat den dagen får hon sin befor då.

Mina får frukost mellan 7-8 o kvällsmat vid 19-20 tiden. De har fri tillgång på grovfoder, både inne o ute.

Fast det är nog mer din känsla det handlar om i det fallet och inget annat! Det är ju precis lika illa att ha 12 (eller -som du skrev i ditt "eget" inlägg att ni t o m har ibland- 14 :eek: timmar mellan kvälls- och morgonfodring). Den person som skrev om de 12 timmarna över dagen skrev desuton "nu när de går ute så mycket", och då kan man ju ganska starkt misstänka att hästarna betar dagtid, i allafall tolkade jag det så.

Använder min egen knapp till att svara på TS grundfråga.

Jag har stall hemma som jag i princip bestämmer över och sköter själv. Detta gör att fodertiderna varierar mycket med årstid och betestillgång mm, men oxå i viss mån med hur livet i övrigt ser ut. Jag ger en så grovfoderbaserad foderstat jag bara kan (halvblodsvalacken som rids 5 dgr i veckan i varienrade arbete och tävlar dressyr på LA-MB- nivå går på 12 kg hö, 1 kg havre samt lite betfor och mineraler), och vill inte ha för långt mellan fodringarna. Dock har inte helt fri tillgång funkat riktigt, då hästarna är för olika och har för olika behov för att man ska kunna ge fritt utomhus. De står på spån men spånet kompletteras med foderhalm som "tugg".

Just nu går de fortfarande på bete dygnet runt. Under den tid det finns gott om gräs kvar men de ändå står inne (typ t o m okt) fodras de enbart på kvällen. De går ute och betar tills det blir mörkt och åker ut igen tidigt på morgonen.

Om man sedan tittar på fodringstider den tid på året då det inte finns bete alls morgonfodras de mellan 6 och 8 med en liten högiva och betfor samt ev havre, släpps ut en timme senare (alltså mellan 7 och 9) och får mer hö (ca 3 kg per häst) i hagen. Vid 15-16 får de antingen hö ute igen, eller så går de in och får eftermiddagshö (beroende på årstid, ev mörker och väder), och sedan kvällsfodrar jag med hö (största givan, storhästen får 5 kg) och kraftfoder någon gång mellan 21 och 23.

Som ni ser varierar tiderna något, men eftersom jag i princip alltid fodrar själv har jag ändå koll på att det inte blir för länge emellan. Om jag vet att jag faktiskt vill få sova till åtta en söndag, ja då är det ju bara att se till att man inte fodrar förrän 23 på lördagskvällen, till exempel. Jag ser faktiskt en fördel med att inte ha helt exakta fodertider, nämligen den att hästarna alltid är kugna - de vet ju inte att PANG- klockan ni kommer kvällsmaten, som t ex ridskolehästarna på jobbet gör. Men i ett större stall där man är flera som fodrar tror jag dock inte det funkar att flexa som jag gör - det vore ju synd om två fodrare efter varandra båda flexade åt varsitt håll, så att t ex hästarna fick kvällsmat kl 21 och frukost kl 8.

I vinter kommer jag - om allt går som det ska - vara mammaledig, och då kan jag tänka mig att jag kommer att låta dem äta en större frukostgiva inne, sedan släppa ut och ge lunchhö vid 12- tiden. Känns ju egentligen ännu bättre än att de "dubbelfrukost" och sedan vänta till 15- 16 med nästa mål, men verkligheten måste ju funka oxå.

Senast ändrad:

Sommar:
06,15 Hösilage och kratfoder inne
08,00-08,30 utsläpp
18-19,00 hösilage och kraftfoder iintag
22-22,30 Hösilage och kratfoder
Gräs på dagarna

Vinter:
06,15 Hösilage och kraftfoder inne
07,30 utsläpp
11-13 hösilage ute
15.30-16,30 hösilage och kraftfoder inne
22,00 hösilage och kraftfoder

Utsläpp och intag varierar beroende på väder, årtid och mörkerets inbrott.
Pojkvän som jobbar hemma.

KAn man inte fodra själv mitt på dagen finns det alltid något man kan fixa bara man vill.

JAg räknar inte antalet timmat mellan fodringarnan utan antalet timmar utan foder mellan fodringarna.

När vi båda jobbar (är för närvaro hemma bägge med barnet) och det är installning så får de mat varannan vecka: kl 04.30, 06.30, fritt ute el kl 14.00, ca 17.00 och kl 22.00. Varannan vecka: 06.00, 09.00 fritt ute el kl 13.00, ca 17-19.00, 22.00, 01.00. Detta beroende på att den ena jobbar skift, och den andra jobbar vanligt. Djuren har vant sig vid detta och det funkar kanon.:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka