mått till foder

I

iceland

hösilage väger man ju, hur gör man egentligen med lusern, vetekli, havre? kan man använda skopa tex halv el 1 kg eller är det bäst att väga det? och mineraler likaså, ska man ha 100 g, ska man använda deciliter mått??

från en som glömt av allt vad skolan lärde mig i mått kapitlet....

Sv: mått till foder

Det enklaste är att du tar ett mått som du tycker är lagom stort. Väg 10 mått av respektive foderslag och dela med 10 så får du ett någorlunda rättvisande svar på vad varje mått väger. (väger du bara ett mått kan det slå fel, då man fyller dem lite olika mycket varje gång)
Detsamma med mineralerna, väg 10 dl på en våg och dela resultatet med 10, så vet du vad 1 dl väger.

ahh toppen!! men hur gör jag tex om min häst ska ha 0.5 kg lucern?`väger upp 500 g då? mått om det tex står 1 kg på det gäller alltså inte all foder? känns som jag verkligen borde kunna detta och är väl nästan mer matte än foder men hoppas tråden inte flyttas..;) tar jag en 1kg skopa fyller den till hälften borde jag väl ha ett halvt kilo oavsett vad jag lägger i...? eller nej så kan det ju inte vara!! :o fyller jag den med sten, väger den ju mer än om jag fyllt med bomull därför ska jag väga??? så egentligen behöver man inget mått där det står "1kg" utan räcker med vilket mått som helst bara man har vägt fodret innan då..

1kg´s skopor är väl typ anpassade efter Krafft groov typ?
Pluss grön/protein tex väger mer, 1 mått lusernhack är bara ett par hundra gram jämfört med lusernpellets som är ca 1 kg osv...
1 mått havre kan skilja sig allt mellan 0,8 kg - 1,2 kg osv...
En våg är bra och enda sättet att veta hur mkt man ska ge;)

Jag har samlat på mig div mått. En "krafftskopa", ett litersmått, flera olika halvlitersmått, några olika plastmuggar samt mindre mått typ 1dl, 2,5dl mm.
Sen gäller det att väga vilket mått som passar till mängden jag vill ge. Jag vill inte behöva ta halva mått utan vill ge hela mått för att få så lika giva. Tar hellre två mått av ett mindre än försöker ta ett halvt av ett stort.
Att jag har flera halvlitersmått beror på att de är olika utformade. De rymmer ju en halv liter upp till markeringen men sen är måttet olika höga ovanför. Det gör lite skillnad på vikten om man fyller hela måttet.
Det är det roligaste med höstinstallningen att behöva räkna o väga vilka mått som ska användas till vilket foder.
// Linda

Jag går ett steg längre och försöker få givor i 'hela mått'. T ex min lucern, den väger ca 600 gram/liter. Då lägger jag hellre in 1.2 kg lucern i foderstaten än 1 kg, för att få 'hela mått'.

Jag använder litermått till kraftfoder, kontrollväger vid ny säck, och försöker sen som sagt ge hela mått.

Till lättfödda där det är på grammet så väger jag varje giva på digitalvåg, men 'packar' en veckas burkar på en gång. Där försöker jag inte ens med mått, även om jag hittar ett som fungerar exakt, för de där 20 - 30 - 40 gram det kan skilja/mått beroende på hur man tar/packar/etc märks. Så där ställer jag burk på vågen, och häller i medan jag kikar på displayen, och gör 7 burkar i stöten.

Mineraler så ser jag till hitta lämpligt mått, pelletsmineraler blir dl-mått oftast bra, men grusmineraler så ½ dl mått eller matskedar. Likt mhlmt undviker jag halvmått/kvartsmått etc, utan jag ger heller fem matskedar är ½ dl-mått.

hösilage väger man ju, hur gör man egentligen med lusern, vetekli, havre? kan man använda skopa tex halv el 1 kg eller är det bäst att väga det? och mineraler likaså, ska man ha 100 g, ska man använda deciliter mått??

från en som glömt av allt vad skolan lärde mig i mått kapitlet....
Skaffa en hushållsvåg och använd den i stallet. Det enda säkra sättet att ge rätt vikt. Jag väger allt kraftfoder i min hushållsvåg. En enkel mekanisk våg med stor skål till. Jag tror att den kostade ca 150 kr på Jula.

Om du har ett "Krafft-mått" finns det plats att skriva. Mät upp olika sorter vad en sån skopa väger och skriv på skopan! Jag har ett sånt och sen ett 5 dl mått, möjligtvis även ett dl mått till t.ex. mineraler och soja. Väger så jag vet vad just ett mått av en viss fodersort innehåller.

Eftersom foder mäts i vikt och inte i volym är väl det enklaste att skaffa en liten hushållsvåg och ställa i stallet???

Jag köte min billigt på överskott. Då är det lätt som en plätt att väga och se vad just den hästen ska ha för mängd. Jag använde div muggar och mått för att dosera med. Jag hade vägt så jag visste att den plastmuggen innehöll 1 hg soja och den låg alltid i sojasäcken. Etc etc.

Samma med havre. Den skiljer mycket i vikt beroende på skal och kornstorlek. Så när jag vägt av årets skörd så visste jag hur mycket jag skulle ge.

Det är bara att hänga en hink på hövågen, kolla vad den väger, ösa på ett mått foder, läsa av vågen och dra av för hinkelns vikt så vet du hur mkt ett mått är.

Vill du ge ett kilo av något gör du likadant, bara öser på tills hinken blivit ett kilo tyngre, och mäter dedan upp med skopan hur många det blev. Jag använder enlitersskopor. Sedan typcker jag inte att det är så nog aom de får en dl mer en dag och en mindre en annan, det är en fjutt i rymden jämfört med hela foderstaten:)

En sak värd att tänka på är att hövågar av fjädervågstyp (ej digitala) är tämligen opålitliga vid små mängder som 1 - 2 kg. Så beroende på fodersort och häst är det mer rekommendabelt men en hushållsvåg/digitalvåg/annan våg anpassad för att väga mindre vikter mer exakt.

Märkt av det där ibland, då hövågen kan tycka att en tom hink väger 1 kg ibland, och ibland när jag packar höpåsar med 2 kg, så säger vågen att det är 1.5 kg, jag lägger i en liten tuss silage som väger max 2 hekto, och vips säger vågen att det är 2.5 kg.

Så t ex ponnyns mat väger jag bara på digitala köksvågen, fbl mat däremot är det eg inte hela världen om vågen slår fel några hekto ibland så hade jag bara honom/sådana som honom så skulle jag kunna ha bara hövåg (om jag inte gav soja eller annat med snäva marginaler såklart)

När jag gav Fibergi så var det hopplöst, man var tvungen att väga varje gång eftersom det är så fluffigt. Ibland var det melassklumpar som gjorde att det vägde mer förra gången.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon