Mått på vinskydd

Z

Ztrawberry Zling

Hej!
Jag undrar vad som kan vara lämliga mått på ett vindskydd för 2-3 stora hästar. Det kommer att byggas mot en garagevägg som är 20 m lång, så den sidan är ju redan "upptagen", alltså inga dörrar där. Ska man göra en lite större dörr, eller är det bättre med 2 normalstora öppningar. Risken för tjafs mellan hästarna kanske minimeras då tänkte jag. Då jag har en isis som är känslig för knott tänkte jag även sätta upp köldridå i öppningen/öppningarna, då jag hört att många blir MYCKET bättre då de själva kan söka skydd för de j***a knotten. Hur byggs sidorna på vindskyddet, ska det gå hela vägen ner till backen eller ska man ha en luftspalt där? Och höjden, bör/måste man ha det höre än de angivna boxmåtts höjderna?
Alla tips och råd mottages tacksamt på smarta saker och lösningar.

Tackar på förhand!

Sv: Mått på vinskydd

Ztrawberry Zling skrev:
Jag undrar vad som kan vara lämliga mått på ett vindskydd för 2-3 stora hästar.

Varje häst ska ha minst 80% av arenan som krävs av en box (om man inte fodrar i ligghallen)

Ztrawberry Zling skrev:
Det kommer att byggas mot en garagevägg som är 20 m lång, så den sidan är ju redan "upptagen", alltså inga dörrar där. Ska man göra en lite större dörr, eller är det bättre med 2 normalstora öppningar. Risken för tjafs mellan hästarna kanske minimeras då tänkte jag.

Jag hade gjort två öppningar så att det inte blir så att en häst med högre rang står och blockerar in/utgången.

Ztrawberry Zling skrev:
Då jag har en isis som är känslig för knott tänkte jag även sätta upp köldridå i öppningen/öppningarna, då jag hört att många blir MYCKET bättre då de själva kan söka skydd för de j***a knotten. .

Jag tror också att köldridå är en bra idé men kolla gärna priset har hört att det är dyrt

Ztrawberry Zling skrev:
Hur byggs sidorna på vindskyddet, ska det gå hela vägen ner till backen eller ska man ha en luftspalt där?

Jag hade byggt det ända ner men om du vill ha en luftspalt tänk då på att hästarna inte ska kunna fastna mellan (i stallet måste öppningar mellan vägg och golv vara under 35mm).

/Ankan

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Tjolahopp! Bygger nytt stall i befintlig byggnad och igår fyllde vi boxväggarna med plank. Så nu är det bara överliggarna kvar, galler...
Svar
5
· Visningar
7 840
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama