Mått på ridbana

K

Katrillion5

Ska bygga ridbana i sommar och funderar på olika mått. Vill ha en rejält tilltagen bana då jag sysslar med frihetsdressyr, men vill inte att den skiljer sig i form från en vanlig rektangulär då jag har elever som satsar på tävling. (Jobbigt att träna in avstånd som sedan inte stämmer för dessa elever på en annan ridbana)

20x40 känns väldigt litet, funderar på 40x80, men tycker ni det känns för stort?
Vad har ni för mått? Ridbanan ska ha järnmalmssand som underlag.

Sv: Mått på ridbana

en internationell dressyr bana ar 20x60 meter.. hoppbanor vet jag inte, men rodeoarenas ligger runt 30x91 meter...

Jag skulle göra den 20*60m då kan man träna alla dressyrprogram och man får även plats att hoppa.
Jag skulle inte göra några udda mått, blir tokigt att träna på och sen komma till tävling på en bana som är andra mått.

du kan ju kanske ha en paddock på 40*40, bra hoppbana och om man vill ha en bana att rida dressyr program så kan man ju lätt dela av.
40*80 känns väldigt stort, en 40*20 bana är ju fullt tillräckligt egentligen oavsett inriktning men om du vill ha mer utrymme så är nog en fyrkantig bana bäst. + att man får plats med fler elever då :D

Jag tycker 20*60 är ganska litet både när jag rider dressyr och hoppar :p

Om man träning på något speciellt tyckte jag det är störigt att "bryta övningen" för att sidan är slut om du förstår vad jag menar..

i vilken fall som helst skulle jag gjort en 30*65 kanske.. finns väl inget störigare än att märka efter ett tag att man har gjort en för liten börja om igen..

precis, det var det jag skrev om att jag inte ville ha alltför annorlunda mått jämfört med standarden.

jag har 20x60, tycker det är rätt lagom. jag hoppar dock inte, vill man träna banor med stor häst så kan det nog vara bra med en större. men det kostar ju extra för varje meter...

Vi har 20*60 och det tycker jag är alldeles lagom.

Vill du ha mer plats så skulle jag också hellre ha den lite bredare än längre. 30/40 * 60 kanske?
Då kan man ju bara skärma av paddocken med koner eller vadsom om man vill träna dressyrprogram. Bokstäverna kommer ju vara på samma plats.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 644
Senast: warg
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 920
Senast: linnsan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30