mått på fölboxar

M

Marri

hej!
mitt ena vamblod ska vi betäcka till sommaren och vi har funderat på att hon ska föla hemma i vårat stall. men nu till frågan

hon är ett nätt litet varmblod på 154 i mkh. vi hade tänk ta ner väggen mellan 2 boxar så att den blir 3 m bredd å 6 m lång
är den för liten för henne? mamma har haft ett varmblodssto på 165 mkh. hon har fölat i den boxen 2 gånger förut. men är risken mycket större att fölet blir klämt i väggen när den kommer ut? tror ni att man kan ha den boxen?

tacksam för svar

Sv: mått på fölboxar

Du klarar dig, rent lagmässigt. Arealen för en fölbox för liten häst är minimum 11 kvm och kortaste sidan ska vara minst 2,8 m.. Så du får godkänt :D

Jag tror inte det är några problem, halma upp i hörnor och längst kanterna, så är det mindre risk att de blir inklämda

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Anläggning Ni med ligghall/vindskydd, hjälp! Jag har planer på att bygga ett vindskydd till grabbarna för att de ska ha skydd ute. De kommer...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama