Mått och bestämmelser lösdrift. Samt tips om vinden.

Sv: Mått och bestämmelser lösdrift. Samt tips om vinden.

Problemet är ju att "bör" är en rekomendation, inte ett krav eller en lagstadgad.

Just ordet "Bör" var ju en av de saker som satte krokben för den första formuleringen av lösdriftregler för några år sedan. Då det stod "bör ha 3 väggar och tak" vilket innebär att det i stort sett kunde vara 1 enda vägg (jag kollade upp detta) eller tom tät skog och detta var godkänt.
Djurskyddet i Luleå godkände tät skog, medans vissa djurskyddspersoner var nitiska och skapade stora problem för hästägare...
Två sidor av den då tjorviga djurskyddslagen.

Det kommer finnas 2 stora öppningar av just den anledningen att ingen häst ska bli trängd.

Problemet är ju att "bör" är en rekomendation, inte ett krav eller en lagstadgad.

Just ordet "Bör" var ju en av de saker som satte krokben för den första formuleringen av lösdriftregler för några år sedan. Då det stod "bör ha 3 väggar och tak" vilket innebär att det i stort sett kunde vara 1 enda vägg (jag kollade upp detta) eller tom tät skog och detta var godkänt.
Djurskyddet i Luleå godkände tät skog, medans vissa djurskyddspersoner var nitiska och skapade stora problem för hästägare...
Två sidor av den då tjorviga djurskyddslagen.

Det kommer finnas 2 stora öppningar av just den anledningen att ingen häst ska bli trängd.
Jag förstår inte varför djurskyddspersoner som gjort bedömningen att hästarna inte kan få tillgång till en torr och ren liggplats utan tre väggar och tak plötsligt är nitiska, medan en annan inspektör som gör bedömningen att en helt tät skog ger torr och ren liggplats inte är nitisk. De går ju efter samma regler och alla skogar är olika. Vissa är så täta att de ger torr och ren liggplats till hästarna, men de skogarna är få. Ordet bör ger djurägare möjligheten att uppfylla kraven på annat sätt än att erhålla tre väggar och ett tak, och det är väl bra, är det inte.

Jag förstår inte varför djurskyddspersoner som gjort bedömningen att hästarna inte kan få tillgång till en torr och ren liggplats utan tre väggar och tak plötsligt är nitiska, medan en annan inspektör som gör bedömningen att en helt tät skog ger torr och ren liggplats inte är nitisk. De går ju efter samma regler och alla skogar är olika. Vissa är så täta att de ger torr och ren liggplats till hästarna, men de skogarna är få. Ordet bör ger djurägare möjligheten att uppfylla kraven på annat sätt än att erhålla tre väggar och ett tak, och det är väl bra, är det inte.
Men var en förutsättning "torr och ren liggplats"? Eller räckte det då med en plats som gav lä?

Vem har bestämt att hästar måste ha "ren och torr liggplats"?

LIA

Men var en förutsättning "torr och ren liggplats"? Eller räckte det då med en plats som gav lä?

Vem har bestämt att hästar måste ha "ren och torr liggplats"?

LIA
Syftet med ligghall är att hästen ska få lä och möjlighet att komma undan regn eller annan nederbörd samt kunna lägga sig ner på en torr yta.

Lagen

6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt
eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila
eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

Föreskrifterna

8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort.
Liggytorna ska hållas torra och rena.Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet. Gäller även ligghall eller motsvarande (tät skog t ex)

Jag skrev aldrig att den nitiska djurskyddspersonen var för eller emot skog?
Det är knappast en hemlighet att Väldigt många hästägare fick helt Löjliga krav på sig.
Bla har jag exempel på en som ansåg att spindelväv (i fullt normal mängd) Inte var ok... En annan ansåg att en spicka i väggkalket var tvungen att döljas, för det såg inte fint ut...
Det är vad jag menar med nitisk. Det är dessa som är på den ena sidan av skalan. På andra sidan har vi de som anser att skog är helt ok.

Visst, skog kan ge fullt dugligt skydd, så länge vädret inte är för tufft. Men skulle det räcka med att hästarna hade skog, så skulle det behövas möjlighet att erbjuda bättre skydd vid dåligt väder, där skog inte räcker.
Och jag tror inte att somliga hästägare skulle bry sig om det. Samma hästägare som blir anmälda för misskötsel.

Jag är helt ok med att det inte räcker med skog som skydd idag, av den anledningen att det skulle innebära lidande för vissa hästar om än inte för alla.
Hellre tuffare regler som innebär att ingen häst måste lida för att lagen kan tolkas på ett sätt som ger ägaren rätt att hålla hästarna på ett sådant sätt att det inte skulle vara ens en tanke för den normala hästägaren.

Klart det finns brister fortfarande, åt båda hållen! Både att de regler som finns ger möjlighet att hålla hästen inomhus för att den inte ska skada sig... liksom det finns regler som innebär att vissa hstar lider för att deras ägare är snåla/lata/whatever deras ursäkt är.
Men... Rom byggdes inte på en dag. Jag hoppas och önskar att djurskyddet går åt rätt håll.

Fast jag tror LIA pratar om de regler som fanns förr. Innan de nya kom till.
De regler som var lite "flummiga" och inte riktigt genomtänka i många fall.

Senast ändrad:

Fast jag tror LIA pratar om de regler som fanns förr. Innan de nya kom till.
De regler som var lite "flummiga" och inte riktigt genomtänka i många fall.

men Lagen är ju från 1988. Är dock inte hundra på om 6 § är omskriven sedan dess. Jag håller fullständigt med om att det finns ett gäng regler (i föreskrifterna) som är minst sagt ogenomtänkta. Lagen är så generell så den kan verka flummig av den anledningen. Angående ditt tidigare inlägg så håller jag också med dig och ber om ursäkt för den bittra tonen. Att något är fult är fånigt att kommentera. Angående spindelväven kanske det var en undran om stallet hade genomgått den årliga rengöringen. Men det ser man ju på andra sätt också, inte bara på spindelväv.

Nej exakt, det var därför jag påpekade att det inte verkar finnas några krav ;) Bör är ju mycket riktigt en rekommendation, paragrafen är ju ett allmänt råd så det är ju mer en vägledning till hur man kan göra för att uppfylla kravet som ställs. Rekommendationer är ju alltid lite knepiga, det kan ju bli rätt subjektivt i bedömningen hur de följs.

Jag vet att du skrev att du ville veta vad lagen säger men djurskyddslagen i det här fallet ger ju bara en generell bestämmelse om att djuren har rätt till tillräckligt utrymme, skydd och en god djurmiljö. Resten överlämnar man till regering och myndighet att reglera genom sina föreskrifter. Så det finns ju, vad jag vet, ingenstans i lagen där det regleras på sådan detaljnivå att man säger exakt hur många väggar som krävs.

Ingen fara.

Måste man enligt lagen gå rengöra stallet en gång per år?
Jag kan förstå om fördelarna med det (brandrisk och så) men är det lagstadgat?

Beror på vilken lag du menar men lagen om vindskydd har väll inte funnits sen -88?
Den kom väll för 5-10 år sen?

:)

Någon som kan ge mig mått på minimumtakhöjd i lösdrift för en ponny på 145 cm?

Jag får det till 217, 5 cm, (och då måste det bli 2.20 eftersom det är absoluta minimumhöjd?) stämmer detta? (pluss ströbäddshöjden)

Och hur hög brukar bädden bli? Det kommer bli halm.

Senast ändrad:

Ingen fara.

Måste man enligt lagen gå rengöra stallet en gång per år?
Jag kan förstå om fördelarna med det (brandrisk och så) men är det lagstadgat?

Beror på vilken lag du menar men lagen om vindskydd har väll inte funnits sen -88?
Den kom väll för 5-10 år sen?

:)
Lagen säger torr och ren liggplats, sedan ska föreskrifterna tala om hur detta ska uppfyllas i den mån det går att säga utan att det blir för specifikt. Föreskrifterna kom 2007 för häst men innan dess var hästföreskrifterna i L 100 som berörde alla lantbruksdjur.

Angående minimihöjd så är 2,20 minsta takhöjd och sedan måste man räkna med eventuellt strö. mindre avvikelser får förekomma om allt annat är tip top, men det är inget som du bör räkna med. Bättre att försöka få till en högre takhöjd istället. Och vem vet, du kanske vill skaffa dig en större häst senare, och då blir det besvärligt på en gång.

Och enligt föreskrifterna för häst gäller följande för rengöringen av stall :

9 § Stallutrymmen ska rengöras noggrant minst en gång per år.

Jag frågade om dom tidigare reglerna, som Sammet var inne på och som du svarade på. Som Sammet skrev.

Syftet med ligghall är att hästen ska få lä och möjlighet att komma undan regn eller annan nederbörd samt kunna lägga sig ner på en torr yta.

Lagen

6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt
eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila
eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

Föreskrifterna

8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort.
Liggytorna ska hållas torra och rena.Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet. Gäller även ligghall eller motsvarande (tät skog t ex)
Hur kan man hitta en torr liggplats i en skog? Idag t ex?
Undrar vem som hittat på förskrifterna? Undrar varför man inte ser till helheten? Undrar varför man inte frågar hästarna?

LIA

Jag frågade om dom tidigare reglerna, som Sammet var inne på och som du svarade på. Som Sammet skrev.

Hur kan man hitta en torr liggplats i en skog? Idag t ex?
Undrar vem som hittat på förskrifterna? Undrar varför man inte ser till helheten? Undrar varför man inte frågar hästarna?

LIA
Ja, det är just det som är problemet. Ytterst få skogar klarar detta.

Det handlar om att ge hästen valmöjligheter. Ligga torrt eller ligga blött t ex. Jag tycker inte att man bör göra avkall på torr liggplats för att "helheten" är okej faktiskt. För jag tycker inte att avsaknad av torr liggplats ger någon bra helhet. Och att ordna med en ligghall eller motsvarande är ingen svår uppgift. Om man har ligghall eller ej beror enligt mig enbart på den egna oviljan inte att man vill göra så bra för sina hästar som möjligt.

Men hur gör man när hästarna vägrar att ligga inne i "ligghallen" och föredrar att ligga ute? Även när underlaget är blött, inte bjuder på någon "liggkomfort" och det regnar på dom. På hästarna alltså. Måste man kontakta hästpsykolog då, som ska övertala hästarna att ligga inne för sitt eget bästa? Eller får dom bestämma själva för skrivbordsexperterna?

Alltså, jag har inget emot att man har alternativ för hästarna, men jag tycker att regler och millimeterkrav går till överdrift, samtidigt som man struntar i mycket som är viktigare. För hästarna.

LIA, som inte tvättar stallutrymmena en gång per år. :devil:

Men hur gör man när hästarna vägrar att ligga inne i "ligghallen" och föredrar att ligga ute? Även när underlaget är blött, inte bjuder på någon "liggkomfort" och det regnar på dom. På hästarna alltså. Måste man kontakta hästpsykolog då, som ska övertala hästarna att ligga inne för sitt eget bästa? Eller får dom bestämma själva för skrivbordsexperterna?

Alltså, jag har inget emot att man har alternativ för hästarna, men jag tycker att regler och millimeterkrav går till överdrift, samtidigt som man struntar i mycket som är viktigare. För hästarna.

LIA, som inte tvättar stallutrymmena en gång per år. :devil:
Det ligger forskning bakom föreskrifterna, så skrivbordsprodukt är det inte i det här fallet och bygger man en ligghall så att den är ljus (t ex. ljusinsläpp i tak eller överdel på vägg), ligger på en höjd och med öppningen åt lämpligt håll så tycker de flesta hästar att det är helt okej att använda den. Det säger i alla fall de som jag har kontrollerat. Men visst, vissa hästar känner sig inte bekväma i ligghall, men de har i alla fall valet då.

Angående rengöringen av stall så kanske man bör tänka på den ökade brandrisken på grund av dammet. Men, men, som man bäddar får man ligga.

Visst är det skrivbordsprodukter. Se f ö den andra tråden om liten hage. Vilken forskning menar du?

Du menar att regeln finns där med tanke på brandrisk? Tänk, det tror inte jag.

LIA

Visst är det skrivbordsprodukter. Se f ö den andra tråden om liten hage. Vilken forskning menar du?

Du menar att regeln finns där med tanke på brandrisk? Tänk, det tror inte jag.

LIA
Du får tro vad du vill. Och nu var det ligghallskravet vi diskuterade och inte hagkravet. Om du vill veta varför det är viktigt att rengöra stallet årligen så kan du ju fråga jordbruksverket. Brandrisken är en del och smittskydd och hygien är en annan del. Jag trodde i min enfald att hästmänniskor var måna om att ge sina djur bästa möjliga förutsättningar, men tydligen gäller det bästa möjliga förutsättningar för hästägaren och inte hästarna.

Jag trodde i min enfald att hästmänniskor var måna om att ge sina djur bästa möjliga förutsättningar, men tydligen gäller det bästa möjliga förutsättningar för hästägaren och inte hästarna.
Och med det menar du ...?

Vilken är forskningen du skrev om?

LIA

Och med det menar du ...?

Vilken är forskningen du skrev om?

LIA
Jag menar att det tycks vara väldigt lätt att anse att hästar inte behöver än det ena än det andra så fort det blir lite besvärligt för hästägaren.

Forskningsrapporten kommer jag inte åt längre på grund av att mitt konto har avslutats för den databasen.

Eftersom jag tar åt mig av dina insinuationer, så kan jag berätta för dig att våra hästar har allt du och dina regler kräver, plus mycket mer. Varken bekvämlighet eller ekonomi har varit några begränsande faktorer därvidlag.
Framför allt, har hästarna allt hästar kan kräva! Möjligtvis med undantag av ren frigång, vilket inte dagens samhälle och trafik tillåter. Fast ibland går dom även på frigång, men under övervakning. :)

Men det hindrar inte att jag retar mig på myndigheters skrivbordsexperter och dess beskäftiga representanter, när jag ser och hör exempel på dessa, och fr a på korkade eller petiga regler.

LIA

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Min ligghall är 4*6m där ena långsidan är öppen nästan hela vägen ut till gavlarna. Det tenderar att blåsa in regn och snö när vinden...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 688
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V