Mått och bestämmelser lösdrift. Samt tips om vinden.

Sammet

Trådstartare
Jag har försökt googla men hittar inget, inte ens på jordbruksverkets hemsida.

En väninna ska bygga lösdrift till sina D-ponnyer.

Måste en lösdrift vara med 4 väggar och dörr/ar? Eller "räcker" det enligt lag med 3 väggar och en stor öppning längst ena väggen? Vad säger lagen? (Jag kan tycka att 4 väggar med 2 dörrar behövs).

Åt vilket håll anser ni det är bäst att ha dörröppningar? Det är rätt blåsigt där, från vilka håll kommer de kallaste och hårdaste vindarna?

Senast ändrad:
Sv: Mått och bestämmelser lösdrift. Samt tips om vinden.

Utan att veta exakt vad lagen säger så tror jag det räcker med tre väggar. Det hela beror nog på hur lösdriften är utformad. Min hall är stor men alltid öppen en hel sida.

Oftast sätter man väl öppningen mot söder, men det beror ju också på hur hagen och omgivningen är utformad.

Ganska mycket information, mått och sånt har jag läst i "Djurskyddsbestämmelser Häst" som finns att beställa (gratis) på jordbruksverkets hemsida. Men kanske inte hur en ligghall ska vara utformad, det kommer jag inte ihåg. Däremot är jag ganska säker på att det ska vara minst tre väggar och tak, så har vi det och det är ju godkänt :) Sen kan man förståss alltid göra "mera"/"bättre" om man inte tycker att det är tillräckligt skydd.
Har för mig att jag läst nånstans att öppningen ska vara vänd åt söder, (det blåser väl sällan ilskna södervindar här kanske?) men det borde ju också bero lite på hur omgivningen ser ut.

Tack till er båda. :)

Målet är 4 väggar med dörr, men tills dess så är alltså alternativet 3 väggar godkänt enligt lag? (tak med givetvis).

Den förhärskande vindriktningen är västlig. Sedan är det nog lokalt varifrån dom besvärligaste vindarna kommer. Utmed ostkusten är det vintertid ofta ostliga hårda vindbyar med snö som ställer till mest problem.

Jag förordar 4 väggar med två öppningar. Orsak, dels får man mindre yrsnö därinne, dels blir det mindre ljust på sommaren, då hästarna verkligen använder "ligghallen" för att komma undan bromsarna. Dörrar är onödigt, vi har aldrig stängt våra.

LIA

Jag håller med, 4 väggar med dörröppningar är att föredra.

Tack får alla råd. :)

Jag håller med, 4 väggar med dörröppningar är att föredra.

Tack får alla råd. :)

Ta till ordentliga dörröppningar då så att alla hästar kan gå in och ut som de vill. Föreskrifter för häst finns här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Och normalt sätt består en ligghall av tre väggar och ett tak. Det är dock inte förbjudet att ha fyra väggar och dörröppningar om man vill.

Kunde inte se något om 4 väggar var ett krav eller ej.

De bästa lösdrifter jag sett/haft har dock varit med 4 väggar och bra dörrar. Det hindrar vinden från att ta sig in.
:)

Kunde inte se något om 4 väggar var ett krav eller ej.

De bästa lösdrifter jag sett/haft har dock varit med 4 väggar och bra dörrar. Det hindrar vinden från att ta sig in.
:)
Om man har dörrar som man stänger om hästarna är det inte längre en ligghall. Då är det en gruppbox vilket kräver större utrymme per häst.

Hej!

Vår lösdrift räknas som lösdrift, vi har dörrar i 2 ändar för att kunna stänga ute de andra hästarna när vi gör iordning våra egna- det har inte varit några problem för oss. Dom är aldrig stängda hela dagar och hindrar effektivt snön från att yra in..

/Lavinia

Jag ska lägga till att vi har utedrift. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget.

LIA

Med dörrar syftar jag på dörröppningar.

Sen är det väll samma storlek på box som på gruppbox/häst?
Och lösdriften jag pratar om kommer bli mått efter boxar. Så dörr kan sättas på ändå (även om det inte kommer ske)

Med dörrar syftar jag på dörröppningar.

Sen är det väll samma storlek på box som på gruppbox/häst?
Och lösdriften jag pratar om kommer bli mått efter boxar. Så dörr kan sättas på ändå (även om det inte kommer ske)
I ligghall får man ha 80% av boxstorleken medan i gruppbox gäller 100% av boxstorleken dvs 18 kvadratmeter för två stora hästar t ex. Men det spelar inte så stor roll eftersom de flesta bygger väl tilltaget. Det där med gruppbox skrev jag bara för att informera om vad som är vad enligt lagstiftningen.

Den förhärskande vindriktningen är västlig. Sedan är det nog lokalt varifrån dom besvärligaste vindarna kommer. Utmed ostkusten är det vintertid ofta ostliga hårda vindbyar med snö som ställer till mest problem.
Jag skulle vilja säga att det är sydvästlig som är förhärskande, i alla fall i Sydsverige. Blåsigast är det generellt i november och december. Man kan titta på vindrosor men alla finns inte. Vill TS ha en vindros för egna orten är det antagligen bara att ringa SMHI's växel och be snällt. De brukar inte bitas :p

Sen gäller det att tänka på hur det ser ut lokalt och vad som kan påverka.

Intressant, hur läser man av en sådan där sak?

Jag är kanske inte den bästa på att förklara. Det som är på länken är data från nån klimatsimulering och de olika färgerna gäller för olika tidsperioder. De här vindrosorna säger inte något om hur starkt det blåser, utan bara hur många % av dagarna som det blåser från ett visst håll och sen har de sorterat bort dagar då det knappt blåser (<0,5m/s).

För byggande av lösdrift skulle jag nog vilja ha en vindros där man sorterat bort dagar upp till en högre hastighet (för när det knappt blåser spelar det ju mindre roll). Men dessa kan ju ge ett hum om hur det ligger till och hur det förväntas ändras i framtiden (dvs. inte särskilt mycket). Men lokala förhållanden påverkar väldans mycket... speciellt om det finns lite högre terräng i närheten.

Hur vet jag vilken dag som rä vilken? Är det per vecka de sätter upp dom?

Det är per olika kvartal. DJF står för December-Januari-Februari till exempel, det är ett mycket vanligt sätt att dela in klimatdata. ANN är förkortning på annual, alltså årligt. Översta raden står för utsläppsscenario A2, nedersta för B2. Vad som ingår i A2 och B2 har IPCC kommit överens om, så det går säkert att googla fram. Vindriktningen verkar ju vara rätt stabil oavsett.

Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.

Det här tolkar jag som att ett utrymme med tre väggar och en helt öppen sida eller fyra väggar men med flera öppningar är okej.

Fast jag hittar inte heller något krav på antal väggar.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Min ligghall är 4*6m där ena långsidan är öppen nästan hela vägen ut till gavlarna. Det tenderar att blåsa in regn och snö när vinden...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 688
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka