Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har inte vi heller, men annat signalerar att vi är mätta/ hungriga- precis som med hästen!!!Hästar har inga sträckreceptorer i sin magsäck och känner därför ingen mättnad. Det är när tuggbehovet blir tillfredsställt som hästen slutar att äta. Så, nej, högt proteininnehåll ger inte hästen en högre mättnadskänsla.
Hästar har inga sträckreceptorer i sin magsäck och känner därför ingen mättnad. Det är när tuggbehovet blir tillfredsställt som hästen slutar att äta. Så, nej, högt proteininnehåll ger inte hästen en högre mättnadskänsla.
Det har jag mycket svårt att tro att de skulle kunna, däremot är stråets grovhet avgörande för hur mycket de får tugga. Ju grövre strå desto mer tuggtid. Kanske är det så att det är mer protein i grövre strå? I så fall kan jag köpa påståendet. Frodigt gräs är oftast grövre än när det är ont om gräs då de stråna ofta är tunna och späda. Däremot kan säkert hästens kropp känna av svält (proteinbrist) och så ökar tuggbehovet eftersom de måste äta mer för att få i sig tillräckligt med protein. Detta är dock min egen högst ovetenskapliga tes
Stämmer det att hästen blir fortare mätt av att ett hö med högre proteininnehåll? Har lite svårt att tro på detta men kan ha fel förstås..
MEN de är inte vilda o de får mat av oss. Tamhästar!Klart de måste leta föda, precis som andra vilda djur
jaha ja. Det var intressant. Det var det jag lärde mig i alla fall. Så sträckreceptorer för mättnad existerar inte över huvud taget då? Det var inte alltför länge sedan jag utbildade mig inom ämnet, men jag kan ärligt säga att jag inte hängt med i senare forskning i ämnet.Det har inte vi heller, men annat signalerar att vi är mätta/ hungriga- precis som med hästen!!!
Hela kroppen kan "skrika" efter mat eller varför inte gnägga o kasta i sig maten.
Man behöver inte "köpa" allt som påstås.
Samma som att hästen kan ha samma täcke ute som inne oavsett, bara för att den som gjort studien själv gör så.
Man skapar myter!