Mätt av protein??

allahemma

Trådstartare
Stämmer det att hästen blir fortare mätt av att ett hö med högre proteininnehåll? Har lite svårt att tro på detta men kan ha fel förstås..

Sv: Mätt av protein??

Hästar har inga sträckreceptorer i sin magsäck och känner därför ingen mättnad. Det är när tuggbehovet blir tillfredsställt som hästen slutar att äta. Så, nej, högt proteininnehåll ger inte hästen en högre mättnadskänsla.

Hästar har inga sträckreceptorer i sin magsäck och känner därför ingen mättnad. Det är när tuggbehovet blir tillfredsställt som hästen slutar att äta. Så, nej, högt proteininnehåll ger inte hästen en högre mättnadskänsla.
Det har inte vi heller, men annat signalerar att vi är mätta/ hungriga- precis som med hästen!!!
Hela kroppen kan "skrika" efter mat eller varför inte gnägga o kasta i sig maten.

Man behöver inte "köpa" allt som påstås.
Samma som att hästen kan ha samma täcke ute som inne oavsett, bara för att den som gjort studien själv gör så.
Man skapar myter!

Senast ändrad:

Så är det ju fast, man kan krasst konstatera att två hötyper med olika värden där kvoten skiljer sig åt, faktiskt gjorde hästarna mer belåtna respektive mindre belåten vid samma giva.

När vi hade hö med lågt protein värde i så var det skillnad. Hästarna var hungriga och kastade sig efter höet. Så ja, på våra hästar fungerade det så att de blev fortare mätt på ett hö med högre proteininnehåll.

Hästar kan vare sig känna sig mätta eller hungriga- enligt "vetenskapliga" studier:crazy:

de verkar inte att ha träffat på varesig hungriga eller proppmätta hästar.

2 h. frodigt bete o de står o däser. När det är ont om gräs går de konstant o noppar- tuggar.

Ja, det blir lite tokigt när ens hästar inte har läst de "vetenskapliga" studierna så de inte vet att de inte vare sig kan känna sig mätta eller hungriga...

Det har jag mycket svårt att tro att de skulle kunna, däremot är stråets grovhet avgörande för hur mycket de får tugga. Ju grövre strå desto mer tuggtid. Kanske är det så att det är mer protein i grövre strå? I så fall kan jag köpa påståendet. Frodigt gräs är oftast grövre än när det är ont om gräs då de stråna ofta är tunna och späda. Däremot kan säkert hästens kropp känna av svält (proteinbrist) och så ökar tuggbehovet eftersom de måste äta mer för att få i sig tillräckligt med protein. Detta är dock min egen högst ovetenskapliga tes ;)

Det har jag mycket svårt att tro att de skulle kunna, däremot är stråets grovhet avgörande för hur mycket de får tugga. Ju grövre strå desto mer tuggtid. Kanske är det så att det är mer protein i grövre strå? I så fall kan jag köpa påståendet. Frodigt gräs är oftast grövre än när det är ont om gräs då de stråna ofta är tunna och späda. Däremot kan säkert hästens kropp känna av svält (proteinbrist) och så ökar tuggbehovet eftersom de måste äta mer för att få i sig tillräckligt med protein. Detta är dock min egen högst ovetenskapliga tes ;)

Frodigt o näringsrikt är det i början av juni. Massor av lättätet gräs som inte hunnit bli grovt o överväxt. Ett vattenrikt gräs som de knappt behöver tugga- gluffs:d

hästens kropp känner av först vid svält...???
Det låter som hästarna inte har ngn hjärna eller signalsubstanser som alla djur o människor( som också är en art)
Däremot tar det längre tid att äta o tugga grovt o långstråigt gräs o framförallt hö som man nu är så fixerad vid. Det ger många fler feta hästar!

Man går till "hästar i frihet"- igen.

De har det jäkligt svårt under vintern o tidig vår- svälter ihjäl. av den anledningen måste de LETA föda. dvs allt som möjligen ger en kalori.

De hästarna får också föl varje år o har ett enormt behov, vilket våra hästar INTE har.

Hatar studier som skapar myter, när det inte går att applicera när förutsättningarna är helt o hållet andra.

Stämmer det att hästen blir fortare mätt av att ett hö med högre proteininnehåll? Har lite svårt att tro på detta men kan ha fel förstås..

Nej, det stämmer inte. Hästens (och människans) “hungerkänsla” regleras av hormonet leptin som skickar signaler från hypotalamus i hjärnan. Leptinnivån påverkas av kaloriintaget och inte av proteinintaget.

Som sagt var det min egen tes och absolut inget jag tar som fakta ;)
I våra hagar och i områdena runt omkring har gräset fått växa sig ca en halvmeter högt i juni (beroende på väder) om inte hästarna betat där redan. Och det är inga tunna strån direkt.
Jag skrev inte att hästarna känner av först vid svält, utan att kroppen kanske kände av svält och med det menade jag underförstått att det ingick kemiska processer - ungefär som gravida kvinnor kan få sug efter något speciellt vilket i sin tur handlar om att min människokroppen behöver ett specifikt ämne och "identifierar" ett livsmedel med detta ämne i. Det handlar inte om att vi eller hästarna inte har några hjärnor utan om att kroppen är så fiffig att det mesta som händer inte passerar vårt medvetna tänkande.

Att grova strån skulle ge feta hästar är intressant. Jag säger inte att det är rätt eller fel men om fodret är näringsfattigt så skulle de grova stråna i alla fall ge mig en fet häst?

Klart de måste leta föda, precis som andra vilda djur. Det beteendet finns ju även hos de tama hästarna när de inte får i sig tillräckligt.

Studier ska man alltid se med de kritiska glasögonen på. Aldrig att jag köper en studie rakt av, men jag kan tycka de är intressanta och fördjupa mig mer.

Så du känner inte av hunger förrän du är halvdöd av svält,:meh:

Jag skrev luddigt. inte att de blir tjocka av tjocka strån, utan att de numera ska äta MAT hela tiden.

Klart de måste leta föda, precis som andra vilda djur
MEN de är inte vilda o de får mat av oss. Tamhästar!
Sen att urtidshästgenen gör att de letar som om det vore svåra tider är annat.

De är gjorda för att bunkra upp den tiden det går för att maten sinar till vintern.
Nu ser det inte ut så, men hästen lever som om det vore så.
KL
Tack S Ä:)

Nej nej du missförstår mig :) kroppen känner av svält mycket tidigare än vad ögat kan uppfatta den. Inte när man är halvdöd ;) Varje gång man blir hungrig är ju det en signal från kroppen att den "svälter" och behöver näring. Det är ju därför man blir hungrig (generellt sett). Då var min tes att det kanske var likadant hos hästen? Men spaderäss skrev ett bra svar som omkullkastade min tes :)

Skulle jag ge min häst mat hela tiden skulle han rulla fram till slut, men jag ser till att han får så pass mycket att han inte behöver bli stressad över mängden mat. Det där är för mig helt individuellt men det är ju såklart inte alla som ser det så. Hörde ju förra veckan om att hästarna blir allt fetare...

Visst är det så även människan bunkrar vid överflöd, dock kanske inte i samma omfattning som hästen :)

Det vore bra att skilja på hunger o svält:D

hungerkänslan är det som förhindrar svält.

Det har inte vi heller, men annat signalerar att vi är mätta/ hungriga- precis som med hästen!!!
Hela kroppen kan "skrika" efter mat eller varför inte gnägga o kasta i sig maten.

Man behöver inte "köpa" allt som påstås.
Samma som att hästen kan ha samma täcke ute som inne oavsett, bara för att den som gjort studien själv gör så.
Man skapar myter!
jaha ja. Det var intressant. Det var det jag lärde mig i alla fall. Så sträckreceptorer för mättnad existerar inte över huvud taget då? Det var inte alltför länge sedan jag utbildade mig inom ämnet, men jag kan ärligt säga att jag inte hängt med i senare forskning i ämnet.

Jo men det styrs inte av antalet tuggningar.
hästar har mkt koncentrerad saltsyra i magen o om den inte får foder eller fastar mkt o t.ex hoppar höga hinder skvalpar magsyran omkring för mkt o hästen kan utveckla magsår.
det är därför som de är så känsliga för att fasta för länge.

Senast ändrad:

Nej, det förstår jag också, för då skulle receptorerna kallas för tuggreceptorer och inte sträckreceptorer.. Nej, jag får nog uppdatera mig i ämnet innan jag förkastar tesen att sträckreceptorer inte har med mättnadskänsla att göra. Låter underligt för mig att vi inte skulle ha sådana heller...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25