Mätt av protein??

Sv: Mätt av protein??

Delvis kl
Människan har sträckreceptorer i magsäcken.
Nu kan jag inte länka till någon artikel om detta från min iPAD men kan göra det senare för den som är intresserad. Men sedan styrs ju mättnaden inte bara av dessa receptorer.

För den som inte insett vad det handlar om så regarerar sträckreceptorer när magsäcken blir full och då sänder de mättnadssignaler till övriga kroppen.

Delvis kl
Människan har sträckreceptorer i magsäcken.
Nu kan jag inte länka till någon artikel om detta från min iPAD men kan göra det senare för den som är intresserad. Men sedan styrs ju mättnaden inte bara av dessa receptorer.

För den som inte insett vad det handlar om så regarerar sträckreceptorer när magsäcken blir full och då sänder de mättnadssignaler till övriga kroppen.
Ja, precis så har jag lärt mig, tack! Då torde tuggbehovets tillfredsställelse tillsammans med hormoner som påverkas av kaloriintaget vara avgörande för hästens mättnadskänsla alltså. Ja, det kanske var fel av mig att säga att hästar inte kan känna mättnad, med tanke på hormonerna. Jag snöade in på sträckreceptorerna som enda faktor jag :p

Ja , men HUR kan man då få det till att antalet tuggningar ger mättnadskänslan?
som att vi skulle bli mätta av att tugga tuggummi.

som att vi skulle bli mätta av att tugga tuggummi.[/QUOTE

Vi är ju inte skapta på samma sätt, vad jag vet. Varför skulle det inte kunna vara så att när hjärnan har räknat ett visst antal tuggningar så gör hästen uppehåll?

som att vi skulle bli mätta av att tugga tuggummi.[/QUOTE

Vi är ju inte skapta på samma sätt, vad jag vet. Varför skulle det inte kunna vara så att när hjärnan har räknat ett visst antal tuggningar så gör hästen uppehåll?

Om vi vänder på det... Varför skulle hästen vara annorlunda?
De tuggar inte som vi, men det gör ej heller andra icke gräsätare. Hela kroppen har behov av olika näringsämnen.

en häst med EMS äter oavbrutet fast den är mätt eller tuggar konstant då själva cellerna inte kan ta åt sig det de behöver o hästen blir smällfet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25