matsäck till skolutflykt

Maris_

Trådstartare
I morgon ska bonussonen ha med sig matsäck till skolan eftersom de ska på utflykt. Vår vanligaste matsäck är nog plättar, men det vore kul med något annat, men det står helt still i mitt och sambons huvud just nu! Har ni några bra tips på matsäck som en åttaåring kan tänkas gilla?

Sv: matsäck till skolutflykt

Gillar han tacos? Man kan göra körrfärs som man packar in i tortillas, (så de är helt stängda, kan lägga aluminiumfolie utanpå) de är goda kalla. Alla grönsaker passar dock inte så bra, sallad tex, men majs, gurka, paprika funkar fint. :)

köttbullsallad? (köttbullar, pasta, tex majs, coctailtomater mm)

Risifrutti tycker jag är bra när de tex får grillad korv av skolan men behöver något mer för att stå sig hela dagen.
Lite matigare smörgåsar kan gå hem om barnen gillar sånt, dottern gillar falukorvsmackor, sonen äter gärna skagenröra.
Pastasallader är ju oxå bra, där kan man ju lägga i vad barnet gillar.

Är det en heldag eller har skolan med sig lunchen?

Jag skickar jämt med min lilltjej på TOK för mycket, men jag jobbar ju själv med barn och vet att det alltid är någon som inte får med sig matsäck och då brukar hon dela med sig av vad hon har. :) Jag gör likadant själv när vi är iväg med barnen på jobbet.

Men hon brukar få med sig: risifrutti eller mannafrutti, 'långa mackor' (tunnbröd heter det va?) med nåt pålägg hon gillar, frukt och ibland så har sambon gjort plättar till henne. Sen brukar hon ha med sig drickyoggi och kanske festis/mer, thermos med varm oboy på vintern. Inte allt samtidigt alltså.
De har utedag varannan fredag och då har de matsäcksfika med sig och en del utflykter. Men skolan har alltid lunchen med sig så de har bara fika med.

Själv älskade jag att få plättar med när vi hade utflykter med skolan.

Om det är lunch:
Tunnbrödsrullar eller baguetter med nån röra som barnet gillar. Och en jäkla massa servetter ;P
Köttbullemacka eler äggmacka är gott även kallt.
Olika pastasallader med ex. kyckling.
En liknande men med kassler, ris, vattenmelon och lite sallad och majs passar med.

Drickyoggi eller risifrutti och en frukt är smidigt som lättare fika

Grillade kyckinglår, pastasallad, matigare mackor, tunnbrödsrullar är vad jag kommer på! Har de möjlighet att grilla är ju korv och pinnbröd med smör en höjdare!

Tack så jättemycket allihopa för era svar! Jag hade sånt stillestånd i huvudet igår när jag skrev tråden!

Tillslut blev det en variant av pastasallad, vilket är förvånandes nog eftersom barnet avskyr allt som heter något på sallad. Men, officiellt blev det "Pasta-kycklingröra". :D:devil: :angel:

Ha ha - ja man har ju namn för allting.

Min son har idrottsdag idag och han har med sig korvsallad. Han är inne i en korvsalladperiod just nu och äter det gärna både till frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmacka... men jag säger inte nej, det är ju nyttigt.

I en korvsallad ingår det man för tillfället har hemma i grönsakslådan+ gärna nån ost typ mozzarella eller feta, samt kikärter, bönor av ngt slag eller i nödfall pasta. Och korv förstås - och har man ingen korv kan man göra korvsallad med kyckling, lax, ägg, bacon eller vad som helst - korvsallad heter det oavsett innehåll.

Hehe känner igen det. Purjolök går bra att äta så länge man bara kallar det för purjo, men hänger ordet lök med så är det kört ;P

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
912
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka