Matproblem

LiZH

Trådstartare
Hej alla kunniga och erfarna!
Nu behöver jag lite hjälp och råd.
Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/ ointresserad av mat. Trugande, lekande etc för att få i honom något. Helst skulle han vara utan. Rått kött gillar han även om han är trögstartad med det också, igår fick han en bit av rostbiffen som var tillagad och slickade ren tallriken-det har aldrig hänt förut!
Torrfoder skulle han nog helst slippa men om vi häller ut kulorna på golvet alt rullar dem mot honom tycker han det är kul och äter litegrann. Han har dock hittills inte ätit en enda full dagsranson. Instinktivt känns det som att han skulle äta mer om han fick ngt annat än torrfoder, samtidigt som det känns lite bökigt när han ska vara på dagis, lämnas bort om han inte kan följa med på resor osv. Torrfoder är ju onekligen bekvämt... Kan jag helt enkelt konsekvent ge honom en blandning av kött etc och torrfoder? Det är ju viktigt att han får en balanserad kost...
När vi tränar får han hundkorv-det slukar han glatt men han kan ju inte leva på det. Ibland får han torrfoder vid träning. det är inte särskilt motiverande helt klart...
Jag har läst på lite om färskfoder men bor inte i Sverige så jag får inte tag i de märken det brukar skrivas om här. Dock finns det säkert nàgot schweiziskt/tyskt som jag kan få tag i. Idag äter han Bozita Robur torrfoder ( Breeder & Puppy). När han kom från uppfödaren åt han Royal Canin ( han var 16 veckor då) men vi bytte till Bozita eftersom jag gillar tanken med ett svenskt foder ( inte helförtjust i tjeckiska foderfabriker etc).
Är det svårt att göra egen hundmat? Fungerar färskfoder bra? Kan man blanda torrfoder med annat?

Som ni märker är jag lite novis på det här. Uppvuxen med hundar men på den tiden vi köpte den mat som fanns på affären(doggy om vi handlade på konsum, Frolic om vi var på Vivo)och blandade med matrester;).

Tack för tips!
 
Det är absolut möjligt att ge bara rå mat till hunden, blanda själv osv, men kräver såklart att man har lite koll på vad man ger. Om du läser på om BARF så kommer du hitta massvis av information, finns även en grupp på facebook som heter "Barf och färskfoder till hund och katt" där det diskuteras mycket och finns en hel del läsning.

Kort sagt kan man väl säga som så att om du ska barfa, då behöver du ge kött från några olika sorters djur, du behöver även ge lite inälvor (framförallt lever är viktigt) och du behöver se till att hunden får i sig kalcium (i Sverige kan man köpa benmjöl eller ätbara ben, kolla vad du har för möjligheter till sådant!). Det kan kännas lite ovant och knepigt i början, men när man väl fått kläm på det så är det lika lätt som allt annat man har kunskap om ;)

Själv barfar jag och tycker faktiskt att det är lättare än att ge både torrfoder och färdigt färskfoder, genom att barfa kan jag ju själv hålla koll på vad hundarna får i sig, kan anpassa kosten efter deras behov osv. Tex har mina tikar behövt mer kalcium vid löp än annars och har haft lite olika behov även till vardags trots nära släktskap, nära i ålder, samma ras, samma aktivering osv. Deras olika behov har jag inte på samma sätt kunnat uppmärksamma när de ätit färdigt foder, jag har inte haft kunskap nog att se det, men nu kan jag alltså ge individanpassad kost och få mina hundar att må bättre än någonsin tidigare.
 
Är hunden mager?

Om du är intresserad av att ge kött så läs på om BARF. Som Red_Chili skriver är det inte så komplicerat som man först kan tro :) Även färskfoder kanske finns att få tag i och då är det ju såklart enklare!

Hur ofta får hunden mat nu? Jag skulle faktiskt inte göra någon grej av det. Han är så pass klar i växten att det inte gör något om han hoppar över något mål. Jag skulle faktiskt tagit fram maten, och om hunden inte äter så ta bara bort den. Han kommer inte ta skada av att fasta någon dag.

Har lite samma problem med min 3,5 månadersvalp. Där har jag fram tills nu försökt peta i henne och trugat lite genom att blanda i annat gott, iom att de växer så mycket blir jag lite nojjig. Men nu är jag inte lika "hysterisk" om hon missar ett mål. Hon är inte mager, hon har energi och hon får lära sig att äter man inte får man helt enkelt vara utan :)

Jag ger färskfoder + BARFkost till mina hundar.
 
Nu är ju iofs din valp 6 månader men rent allmänt kan jag säga att det inte är ovanligt att valpar äter sämre när de håller på att byta tänder.
En av mina hundar fick som valp för sig att börja matvägra och SOM jag höll på med honom :crazy:, tillslut hittade jag (efter att ha testat otaliga mängder torrfodersorter och färskfodermärken) ett färskfoder som han faktiskt åt med god aptit och när han väl hade fått upp aptiten var det inga som helst problem att byta till torrfoder, han åt det lika glatt. Det blir tyvärr ofta så med matvägrande hundar (eller hundar som äter mycket, mycket dåligt) att det blir en ond cirkel....när magen är tom är det lätt att hunden får sura uppstötningar, och hur trevligt är det att äta med halsbränna? så det i sin tur gör att hunden äter ännu sämre.
 
Som någon annan redan sagt, han är i den ålder de byter tänder. Det kan göra ont att äta torrfoder torrt just nu. Jag brukade lägga upp ny mat i skålen till min valp direkt efter han ätit sitt mål och då hällde jag även på kallt vatten så att det blev helt uppblött. Om man gör så utan att röra om så blir det inte gegga utan de kan fortfarande äta kula för kula. Det enda negativa med att göra så är att man kan inte servera samma mat hur många gånger som helst om de inte äter.
 
Tack för era svar!
Han är bra i hullet tycker jag. Revbenen känns under ett lager av hull- så inte mager tycker jag. Tänderna spökar såklart litegrann, det märker jag. På fredag ska vi till vet för vaccinering och då ska de få kolla tänderna. En tand ser ut som att den borde ha lossnat för länge sedan och idag blödde han lite runt den.
Det jag mest "oroar" mig över är ifall han håller hullet tack vare belöningskorv men att han inte får i sig tillräckligt av det han behöver( som finns i torrfodret):confused:.
Barf tycker jag låter väldigt bra och vi har en fantastisk slakteributik här i vårat samhälle så det är inget problem att få tag i kött/ben/inälvor, men jag tror att våra hundvakter kommer tycka det är lite meckigt...och att plötsligt ge torrfoder några dagar fungerar ju inte heller. Hur gör ni när ni lämnar hundarna till ngn annan?
Är färskfoder komplett och färdigt att ge? Kanske vore det ett alternativ om ngn annan ska ha honom?
Enklast för mig vore ju torrfoder;), men det känns så trist att han inte riktigt kastar sig över maten som om den är en höjdpunkt. Eller spelar det ingen roll? Kanske är det bara för att jag älskar god mat som jag tycker att jag berövar honom ngt:p?!
Om vi fortsätter ge torrfoder, är det ok att ge lite kött etc också eller blir balansen helt fel då?
Jag hoppas att jag hittar ut ur foderdjungeln!

Tack tack tack.
 
Barf tycker jag låter väldigt bra och vi har en fantastisk slakteributik här i vårat samhälle så det är inget problem att få tag i kött/ben/inälvor, men jag tror att våra hundvakter kommer tycka det är lite meckigt...och att plötsligt ge torrfoder några dagar fungerar ju inte heller. Hur gör ni när ni lämnar hundarna till ngn annan?
Är färskfoder komplett och färdigt att ge? Kanske vore det ett alternativ om ngn annan ska ha honom?
Enklast för mig vore ju torrfoder;), men det känns så trist att han inte riktigt kastar sig över maten som om den är en höjdpunkt. Eller spelar det ingen roll? Kanske är det bara för att jag älskar god mat som jag tycker att jag berövar honom ngt:p?!
Om vi fortsätter ge torrfoder, är det ok att ge lite kött etc också eller blir balansen helt fel då?
Jag hoppas att jag hittar ut ur foderdjungeln!

Tack tack tack.

När jag lämnar hund till hundvakt så gör jag matlådor. Hur enkelt som helst! Ska det vara för en längre tid där lådorna innehåller olika och ska ges vid olika tillfällen, ja då skriver jag tex "Lördag frukost" på en självhäftande lapp och sätter på matlådan ;) Matlådor tar jag också med om vi ska ut och resa och jag inte är säker på att jag kommer kunna köpa med mig mat längs vägen.

Färskfoder finns absolut som s.k. helfoder! Det vanligaste är att man köper något som ser ut som malt kött i korvförpackning eller nedfryst som "burgare". Sedan tinar man det hunden ska ha, ger det och så är det bra. Nackdelen där är väl att hunden inte får något att tugga på och slita i (fast det får den ju inte med torrfoder heller), men just därför finns det många som ger färskfoder och ibland ger hunden kycklingvingar, en hel kyckling, nackkotor, revben eller annat.

Det är absolut ok att ge lite kött ibland, men vissa hundar kan bli illamående om man blandar rå mat med torrfoder. Dessutom, om du ger mycket kött utan att tillsätta kalcium så finns risken att hunden får i sig för lite av just kalcium. Får hunden i sig för lite kalcium börjar den ta av sitt egna skelett istället och plötsligt står man där med en benskör hund. Inte kul.

En annan fördel med att ge rå mat är att du kan blanda hur som helst. Du kan ge ett färskfoder av en sort ena dagen, ett helt annat nästa dag och ett tredje den tredje dagen. Så länge du ger helfoder och inte något som hunden inte tål så kommer det gå finfint att byta hejvilt, något som såklart också underlättar vid resor. De allra flesta torrfoderhundar behöver ju "överfasningsperioder" vid foderbyten, men sådant slipper man alltså med rå mat.

Själv tycker jag att det är lättare att ge rå mat än att ge torrfoder, dessutom upplever jag enorma skillnader både i det fysiska välmåendet på mina hundar samt det psykiska. Min omplacering, hon har även börjat vifta på svansen om jag lägger en handduk på golvet. Hon vet att då, då kommer extra rolig mat! (sådant som inte går att servera i matskål, sådant hon måste jobba med för att få i sig). När jag serverar flera olika saker i samma måltid så väljer hon också vad hon äter först beroende på vad hon tycker är godast, och jag märker att hon alltid väljer tex lever före köttfärs och alltid grisknorr före lammhjärta. Hon älskar variationen, jag älskar att se henne få varierad mat, hon mår bättre än någonsin och jag har billigare foderkostnader än tidigare. Kort sagt: alla glada och mår bra :D
 
Tillägg:
Såhär såg Aysus frukost ut senast när vi skulle iväg på tävling och vi skulle äta frukost i bilen. Betydligt roligare än en liten burk torrfoder ;)
10527861_351590421656011_9051744973900671653_n.jpg

Maten gör jag i ordning i matlådor dagen innan vi reser iväg, sedan förvaras de i frys. Under resan förvaras maten i kylväska.

På bilden syns fett från hjort, nötfärs, nötblod och lite benmjöl. Det är standardfrukosten på tävlingsdagar. När jag sedan serverar maten så tar jag bara av locket från matlådan och ställer ner lådan på lämplig plats. Inget trassel med matskålar eller liknande alltså.
 
Hej alla kunniga och erfarna!
Nu behöver jag lite hjälp och råd.
Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/ ointresserad av mat. Trugande, lekande etc för att få i honom något. Helst skulle han vara utan. Rått kött gillar han även om han är trögstartad med det också, igår fick han en bit av rostbiffen som var tillagad och slickade ren tallriken-det har aldrig hänt förut!
Torrfoder skulle han nog helst slippa men om vi häller ut kulorna på golvet alt rullar dem mot honom tycker han det är kul och äter litegrann. Han har dock hittills inte ätit en enda full dagsranson. Instinktivt känns det som att han skulle äta mer om han fick ngt annat än torrfoder, samtidigt som det känns lite bökigt när han ska vara på dagis, lämnas bort om han inte kan följa med på resor osv. Torrfoder är ju onekligen bekvämt... Kan jag helt enkelt konsekvent ge honom en blandning av kött etc och torrfoder? Det är ju viktigt att han får en balanserad kost...
När vi tränar får han hundkorv-det slukar han glatt men han kan ju inte leva på det. Ibland får han torrfoder vid träning. det är inte särskilt motiverande helt klart...
Jag har läst på lite om färskfoder men bor inte i Sverige så jag får inte tag i de märken det brukar skrivas om här. Dock finns det säkert nàgot schweiziskt/tyskt som jag kan få tag i. Idag äter han Bozita Robur torrfoder ( Breeder & Puppy). När han kom från uppfödaren åt han Royal Canin ( han var 16 veckor då) men vi bytte till Bozita eftersom jag gillar tanken med ett svenskt foder ( inte helförtjust i tjeckiska foderfabriker etc).
Är det svårt att göra egen hundmat? Fungerar färskfoder bra? Kan man blanda torrfoder med annat?

Som ni märker är jag lite novis på det här. Uppvuxen med hundar men på den tiden vi köpte den mat som fanns på affären(doggy om vi handlade på konsum, Frolic om vi var på Vivo)och blandade med matrester;).

Tack för tips!

Våran staffe har alltid varit svåräten,och också i tunnaste laget. Det som fick han att börja äte lite bättre var att erbjuda mat,åt han inte så plockade vi bort den helt enkelt och erbjöd han några timmar senare,sen såklart inte ge han en massa annat,han fick sitt torrfoder,that´s it! Och att ge han foder från Royal Canin. Dom är i lagom storlek,och känns väldigt feta. Köper mellansäckar (är det 5-7 kilo kanske?) för att maten ska vara färsk hela tiden,även om vi har det i fodertunna så känner man att torrfodret torkar lite,och tappar mycket lukt,mot när man precis öppnar säcken.

Den största skillnaden märker vi först nu när vi kastrerat han,nu är han riktigt fin i hullet och äter bättre! :)
 
Tack för era svar!
Red Chili: det verkar ju inte så komplicerat ändå:). Jag ska läsa på mer. Behöver man fylla ut med ngt? jag tänker mest på mättnadskänslan. Har du fasat in barf/färskfoder eller kan man bara byta rakt av? Tusrn tack för dina långa svar!

Fibusen: tack för svar. Vi tar också bort maten. Jag vet att han inte borde få ngt mellan målen, men samtidigt är hundkorv helt klart det som fungerar bäst att belöna honom med( han får aldrig ngt annars-endast vid träning. Men han är ju ung så varje promenad är ett litet övningsmoment).
 
Våran staffe har alltid varit svåräten,och också i tunnaste laget. Det som fick han att börja äte lite bättre var att erbjuda mat,åt han inte så plockade vi bort den helt enkelt och erbjöd han några timmar senare,sen såklart inte ge han en massa annat,han fick sitt torrfoder,that´s it! Och att ge han foder från Royal Canin. Dom är i lagom storlek,och känns väldigt feta. Köper mellansäckar (är det 5-7 kilo kanske?) för att maten ska vara färsk hela tiden,även om vi har det i fodertunna så känner man att torrfodret torkar lite,och tappar mycket lukt,mot när man precis öppnar säcken.

Den största skillnaden märker vi först nu när vi kastrerat han,nu är han riktigt fin i hullet och äter bättre! :)

Har ni provat foder som inte innehåller en miljard spannmål och andra vegetabilier som hunden faktiskt inte kan ta upp speciellt mycket näring från?
 
Tack för era svar!
Red Chili: det verkar ju inte så komplicerat ändå:). Jag ska läsa på mer. Behöver man fylla ut med ngt? jag tänker mest på mättnadskänslan. Har du fasat in barf/färskfoder eller kan man bara byta rakt av? Tusrn tack för dina långa svar!

Vissa hundar kan behöva utfyllnad, de som extremt lätt går upp i vikt tex. Jag upplever dock att det är extremt mycket lättare att hålla hundarna i bra hull med rå mat och min ena hund, hon blev SÅ mycket mättare, mer avslappnad osv av ett byte till färskfoder. Det var så enorm skillnad att jag bestämde mig för att aldrig mer ge torrfoder till en hund. (och ja, jag testade att ge torrfoder igen en gång, bara för att se om jag inbillade mig eller inte. Jag inbillade mig inte.)

Jag har gjort så att jag först bytt över till färskfoder, därefter börjat barfa när jag vet att hundmagen är helt van vid färskfodret. Anledningen till det är att jag inte vill ge ben till en hund som inte är van vid att äta rå mat, för de kan få problem med att smälta benen ordentligt. Själva övergången till färskfoder, den har dock blivit "Pang poff". När jag tog hem omplaceringen så tog jag inte ens med torrfodret som förra ägaren skickade med, trots att hon var otroligt stressad och i dåligt skick (folk brukar ju säga att man inte ska byta foder det första man gör till sådana hundar). I 2-3 dagar hade hon lite löst bajs, därefter har magen varit kanonbra hela tiden. Hon fick äta färskfoder i ca 1½ vecka innan jag började barfa, men då barfade jag ju sedan tidigare och visste hur jag skulle göra. Första barfhunden, hon fick färskfoder i ca 2 månader under tiden jag läste på om barf.
 
Har ni provat foder som inte innehåller en miljard spannmål och andra vegetabilier som hunden faktiskt inte kan ta upp speciellt mycket näring från?

Vi har provat Royal canin, Eukanuba, Carrier (såg att dom har ett spannmålsfritt foder,men det har vi inte provat) och Pro plan. Har även provat färskfoder på korv,minns dock ej märke,men har för mig korven var blå och silvrig?,köpt på arken zoo,men den ratade han totalt iaf. La i en liten klick i skålen,och trodde han skulle kasta sig över den,men han bara luktade,rynkade på näsan (bokstavligen) sen gick han.

BARF orkar vi helt enkelt inte hålla på med. Nu äter han som sagt med bra aptit,fint musklad och glansig i pälsen,så vi fortsätter på det vi ger nu. Dock funderade jag på något som hette något med app.... som inte ska ha något spannmål i sig,och om det var 75% kött i,men vi vet inte om vi vågar byta nu när det som sagt funkar så bra.
 
Ok- dum fråga kommer här: vad är den egentliga skillnaden på barf och färskfoder?:angel:
 
Ok- dum fråga kommer här: vad är den egentliga skillnaden på barf och färskfoder?:angel:

Enkelt förklarat:
Färskfoder = färdigblandat, oftast med någon enstaka animalisk källa och därför tillsatta vitaminer.
Barf = Du blandar själv och genom att se till att hunden får i sig olika sorters kött, bra kalcium samt inälvor så får hunden i sig alla vitaminer m.m. som den behöver.

Färskfoder kommer som sagt var i mald form. Barfar du så kan du antingen köpa korvar med malt kött, eller tex slänga fram en hel kalvskalle om det känns roligare ;) Barf är även lättare att individanpassa pga att du själv styr över ingredienserna och variationsmöjligheterna begränsas bara av vad du själv lyckas få tag på.
 
Vi har provat Royal canin, Eukanuba, Carrier (såg att dom har ett spannmålsfritt foder,men det har vi inte provat) och Pro plan. Har även provat färskfoder på korv,minns dock ej märke,men har för mig korven var blå och silvrig?,köpt på arken zoo,men den ratade han totalt iaf. La i en liten klick i skålen,och trodde han skulle kasta sig över den,men han bara luktade,rynkade på näsan (bokstavligen) sen gick han.

BARF orkar vi helt enkelt inte hålla på med. Nu äter han som sagt med bra aptit,fint musklad och glansig i pälsen,så vi fortsätter på det vi ger nu. Dock funderade jag på något som hette något med app.... som inte ska ha något spannmål i sig,och om det var 75% kött i,men vi vet inte om vi vågar byta nu när det som sagt funkar så bra.

Färskfodret på korv var nog Vom og hundemat, ett färskfoder som en del hundar inte tycker om och många inte fungerar helt bra på. Det är ju inte så att alla färskfoder passar alla hundar bara för att det är just ett färskfoder. Även där kan man få testa sig fram för att hitta något bra. Mina hundar tex, de har inte alls fungerat på Vom og hundemat, men två vänners hundar äter det utan några direkta problem.

Fodret du hört talas om är nog appalaws. Kika närmare på det, samt på tex Standardt, Acana, Orijen och Taste of the wild om du är intresserad av att byta till något foder med bättre ingredienser. Varken Royal Canin, Eukanuba, Carrier eller Purina Pro Plan kan ses som bra foder om man tänker att ett bra foder ska innehålla mycket animalier och så lite "onödigt skräp" som möjligt.

Gör så, ta en titt på innehållsförteckningen (inte hur många % protein hit eller dit ett foder innehåller, utan vad det faktiskt är för ingredienser) och fundera sedan på vilket som låter mest som ett hundfoder. Många torrfoder innehåller främst majs och andra spannmål samt något pyttelitet från något djur. En del torrfoder innehåller en liten del spannmål och kanske bara en eller två sorter, och sedan massor av animalier. Det sistnämnda kommer troligtvis fungera bättre för hunden. Sedan kan det också vara så, om man har en hund som är känslig i magen, att den är det just för att den inte tål det enda foder man tror att den klarar av att äta. Det kan vara "det enda fodret den kan äta" som är själva orsaken till att hunden faktiskt har känslig mage.
 
Är Orijen och Acana bra och gott?;). Vår kille äter ju Bozita Robur men utan entusiasm- men som jag förstår det så svälter ju nte en hund sig själv så kanske gillar han det nte men äter när han blir alltför hungrig... Orijen och Acana vet jag att jag får tag i här. Idag bär det definitivt iväg till foderaffären för att kolla lite.
Red Chili, tusen tack!
 
Är Orijen och Acana bra och gott?;). Vår kille äter ju Bozita Robur men utan entusiasm- men som jag förstår det så svälter ju nte en hund sig själv så kanske gillar han det nte men äter när han blir alltför hungrig... Orijen och Acana vet jag att jag får tag i här. Idag bär det definitivt iväg till foderaffären för att kolla lite.
Red Chili, tusen tack!

Bättre än många andra torrfoder iaf, men i mina ögon är torrfoder inte perfekt hundmat oavsett ingredienser. Jag vill inte ge något som hunden "bara klarar sig på" eller något som är "ok", jag känner mig skyldig att ge min hund det bästa tänkbara och det är aldrig torrfoder.
 
Orijen är bra. Min hund har faktiskt gått från färskfoder till torrfoder, och han äter (halleluja!) Orijen ganska glatt till och med... Nu är min en matvägrare av stora mått (han svälter definitivt sig själv, äter han inte regelbundet och ofta så ballar hans hungerkänslor ur och hans matvägran drar iväg i en ond spiral), och han har aldrig riktigt fungerat på färskfoder. Dessutom är det besvärligt att ge till en hund som kanske inte äter på ett par dagar - tina upp och slänga, tina upp och slänga, osv. :banghead:

Han har fått Orijen i ~ett halvår nu, och han får ungefär vart fjärde eller femte mål färskfoder istället. Numera äter han alltid sitt färskfodermål med glädje, och blir för det mesta glad när han får torrfodret också. Jag vill definitivt inte bara ge så steril och ensidig mat som torrfoder är, enbart. Så det är viktigt för mig att han får rå mat också, om det är färskfoder eller något fynd från köttdisken är detsamma dock. Men vägrar han äta så vägrar han äta, så är det ju bara, så det här är det som fungerat för oss.

(I vårt fall verkar det som - har jag insett nu när jag gått över till rätt mycket torrfoder - att Monster får halsbränna/magont om han ska leva på färskfoder. Lite bakvänt, men there you have it. Och jag ger hellre torrfoder än magmedicin regelbundet. ;))
 
Blev lite nyfiken på färskfoder nu när jag kikade i tråden, går det att ge det helt rått eller ska det tillagas på något sätt? hur räknar man ut hur mycket och av vad man ska ge eller går ni på känsla som ger det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp