Sv: Matolja

Okej.som extra fett då eller?
har jag fattat rätt? :angel:
 
Sv: Matolja

Har hört att det även är bra för matsmältningen och pälsen (majsolja).
 
Sv: Matolja

Vad är det för skillnad på majolja, raps, mat o s v... både användningen att ge det och näringsmässigt...
 
Sv: Matolja

Är oxå jätte nyfiken. Dessutom: Om man köper matolja : skiljer sig det/dvs är det sämre än om man köper Kraffts soja olja tex? Blir ruinerad ;) Vilken sorts matolja - precis som folk här oxå frågar, är isåfall bäst i hull-stimulerande samanhang? tack!
 
Sv: Matolja

Efter vad jag har hört så är det ingen skillnad att ge mat-, raps-, eller majsolja vad gäller hullet. Däremot är majsoljan bäst för att få pälsen blank. har själv en häst som väldigt lätt faller ur och blir "sliten" både i hullet och pälsen när hon sätter/fäller päls. Då ger jag både b-vitamin och majsolja, funkar jättebra! Hon blir jätteblank och välmående! :banana:
 
Sv: Matolja

Tänkte bara fråga hur mycket olja ni brukar ge. Jag förstår ju att det är olika från häst till häst.
Jag har funderat på att ge detta till min pålle eftersom hon har svårt för att hålla hullet. Rekommenderas det eller?
 
Sv: Matolja

810110 skrev:
Tänkte bara fråga hur mycket olja ni brukar ge. Jag förstår ju att det är olika från häst till häst.
Jag har funderat på att ge detta till min pålle eftersom hon har svårt för att hålla hullet. Rekommenderas det eller?


1-2 dl brukar vara normalt. Och ja - det är bra för hullet.
 
Sv: Matolja

MoonFlight skrev:
Vad är det för skillnad på majsolja, raps, mat o s v... både användningen att ge det och näringsmässigt...

De olika oljorna har lite olika balans mellan de olika fetterna.
Om man ska ha den typ av fett som "häst oljorna"(tex krafft) innehåller = fleromättade fettsyror så är det majsolja som har högst andel av denna sortens fett.
Det finns ingen forskning som säger att den ena oljan är bättre än den andra men man bruka säga att majsoljan är smakligast för hästen.
Alla "häst oljor" som du kan köpa har en mycket hög andel fleromättade fetter och i tex havre och korn finns det också mycket fleromättade fetter. Jag tror att denna typ av fett är den som hästarna bäst och lättast kan tillgodogöra sig (min egen teori).

Man kan ge 1-3dl/dag utan att det påverkar hästen negativt(lös i magen) , om man ger så mycket som 3 dl bör man dela det på minst 2 givor för att inte hästen ska bli dålig i magen. Maxgian av fett är 75g/100kg kroppsvikt och giva (tänk på att allt foder har ett visst fett innehåll och man ska räkna ihop allt för att kolla att man inte överskrider maxgivan).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Matolja

Som energitillskott är alla oljorna likvärdiga.
Vad som kan vara intressant i vissa fall är omega3 fettsyror som anses ha antiinflammatoriska egenskaper o i en del försök har visat sig lindrat symtomen hos eksemhästar.
Omega3 är fleromättade fettsyror men tex majsolja som har hög halt av fleromättat fett ligger lägre där än tex rapsolja.
Mest omega3 o bäst sammansättning av dessa har marina oljor o därefter linfröolja.
PL
 
Sv: Matolja

mirjada skrev:
De olika oljorna har lite olika balans mellan de olika fetterna.
Om man ska ha den typ av fett som "häst oljorna"(tex krafft) innehåller = fleromättade fettsyror så är det majsolja som har högst andel av denna sortens fett.
Det finns ingen forskning som säger att den ena oljan är bättre än den andra men man bruka säga att majsoljan är smakligast för hästen.
Alla "häst oljor" som du kan köpa har en mycket hög andel fleromättade fetter och i tex havre och korn finns det också mycket fleromättade fetter.


Ett otroligt informativt och noggrant svar på en fråga som ställts. Tusen tack! Önskar att alla svarade så noggrant och hjälpsamt! tack :D (Och förlåt att jag lagt mig i själva tråden som från början inte var min - men tror vi ville veta exakt samma sak :D
 
Sv: Matolja

Kan jag bara lägga till matolja (1 dl) i en förut "komplett" foderstat? Eller bör man räkna om? Tänkte bara använda det ett tag
i höst och vinter i så fall.
Vill gärna bättra på glansen och kanske också hullet en aningens nu när jag insett att matolja (el. liknande) är rätt bra.

(Hästen är inte dåligt i hullet på något vis, det är inte därför, då hade jag ändrat i foderstaten.)
 
Sv: Matolja

Har nyligen hört att oljan lägger sig som en hinna och blockerar / försvårar upptag av näring i tarmen. Är det någon som vet om det stämmer?
 
Sv: Matolja

Nej det stämmer inte. Däremot får man inte ge så mycket olja att den forsätter ner till grovtarmen, där sätter den nämligen fart på tarmen o ger lös mage o dåligt näringsupptag.
PL
 
Sv: Matolja

Så om man ger ca 1- 2 dl/ dag så bör man vara på den säkra sidan ( till en stoor häst på ca 700 kg)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hoppas kunna få lite hjälp här. Vår hovslagare har blivit sjuk och kan inte komma på någon vecka😒 Nu under natten har det kommit...
Svar
13
· Visningar
1 900
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
2 002
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp