Matolja på maten

L

lenizen

Vet. var hos mig för någon dag sedan och sade att jag kunde slå på matolja på maten till pållen, mitt problem är att jag inte minns hur mycket han sa.
Någon som vet på ett ungefär?? (Det är en vbl-tjej)

Ska ringa honom på tisdag men tänkte om det är någon som har någon riktlinje, eller man kanske ger lika till alla hästar? :confused:
 
Slänger bara i en "skvätt" lite på måfå, morgon och kväll.
 
Ska man ge olja ska man börja med väldigt lite i taget. Hästar har naturligt inte något sätt att bryta ner fett på då det inte ingår i deras naturliga föda, gräs. Vi människor och de flesta andra djur har en gallblåsa varifrån galla pytsas ut efter behov men hästar har ingen gallblåsa så hos dem "droppar" det ytterst lite kontinuerligt ut i tarmen och därför behövs långsam tillvänjning och max 10% av kraftfodergivans vikt får vara ren olja tror jag det var hon sa. Kan återkomma med den siffran.

Varför skulle du ge olja? :)
 
Hon har en tendens till att gå ner i vikt nu när hon är konvalecent pga av sina urusla bakben... :(
 
Granngården säljer olja via Krafft och där står det rekommendationer. Jag vet inte vad du fodrar med, men bra grovfoder eller bra bete och så finns många andra proteinfoder, lucern etc att ge. Krafft kan man ringa o få hjälp av oxå. De rekommenderar ju självklart sina egna produkter!! Men deras lucern mix o hackat strå tycker jag är bra till hästar som behöver hjälp hålla hullet fint.
 
VIKTIGT!
Max 1 dl vid varje utfodringstillfälle! Hästens kropp klarar inte av att bryta ner mer än så...
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 849
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen bestämde jag mig för att helst inte logga in här på ett tag, och särskilt inte skriva något här på några månader. Detta då...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Luff
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 867
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 943
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp