• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nehalennia
  • Startdatum Startdatum
N

Nehalennia

Jag är ganska ny inom travet och lär mig just nu att köra. En sak som slår mig är att dessa hästar (två) har dålig matlust. Är detta vanligt och vad beror det i så fall på? Särskilt dagen efter ett lopp eller snabbjobb äter de knappt alls. En tanke slog mig (men det gjorde inte ont) att det kanske blir som en slags bakis effekt. Människan blir ju bakis på grund av vätskebrist och mår dåligt dagen efter. Hästen svettas ju mycket och förlorar på så vis mycket vätska. Kan dessa grejer jämföras? Nej, jag är inte dum i huvudet utan bara nyfiken på vad ni tror om min knasiga teori!!! :crazy:

Sv: Matlust

Nehalennia skrev:
Jag är ganska ny inom travet och lär mig just nu att köra. En sak som slår mig är att dessa hästar (två) har dålig matlust. Är detta vanligt och vad beror det i så fall på? Särskilt dagen efter ett lopp eller snabbjobb äter de knappt alls. En tanke slog mig (men det gjorde inte ont) att det kanske blir som en slags bakis effekt. Människan blir ju bakis på grund av vätskebrist och mår dåligt dagen efter. Hästen svettas ju mycket och förlorar på så vis mycket vätska. Kan dessa grejer jämföras? Nej, jag är inte dum i huvudet utan bara nyfiken på vad ni tror om min knasiga teori!!! :crazy:

Äter dom bra i vanliga fall? Innan start kan vara stress, men den brukar släppa efter loppet... Vad ger du dom för foder?

Din teori angående vätskebrist låter inte alls knasig utan intressant. ;) Väntar med spänning på svar från någon expert :idea:

Jag tror inte det är vanligt att hästar inte äter dagen efter ett lopp men det förekommer, speciellt på hästar som har lätt för att stressa upp sig.

Jag tror inte att problemet beror på vätskebrist men om du vill utesluta det så försök få i hästen vatten med vanligt koksalt i. (Ca en "filmburk" salt till 10 liter vatten) Hästar förlorar nämligen inte bara vatten när den svettas utan även salt som reglerar vätskenivån i kropppen. Se även till att hästen var vanligt vatten att dricka. Detta ska egentligen alla hästar ha jämt men absolut viktigast är det på sommaren när hästen gått snabbjobb, lopp eller dyligt när den svettats mycket. Fråga ex. en distansryttare. Dom vet hur viktigt det är.

Jag tycker det är lättare att få i hästen vätskeersättning istället för salt.

Hästar som precis gått löp.och blivit duchade(avskrittade) och sedan släpps in i boxen,har ofta en benägenhet att kasta sig över halm,ibland även spån.Och sluka allt som finns att äta.

Men det är mycket vanligt att när de kommer hem i sin egen box,så vill de inte äta kraftfodret.

Jag har oxå funderat på detta,men endast kommit fram till att det nog mera beror på att de efter maximal kraftansträngning tappar matlusten.

Jag tror inte det beror på vätskebrist,då väldigt många av dessa runt starten får s.k. electrolyter,som skall ersätta förlorade salter.

Bara lite egna funderingar,från en ickeexpert :)

Vätskersättning = elekrolyter = salt som är blandat i vatten

ammi18 skrev:
Vätskersättning = elekrolyter = salt som är blandat i vatten

Självklart....men i svettersättningen/vätskeersättningen har man även bla fruktsocker och därför har just mina hästar föredragit detta istället för enbart salt. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror du har rätt....men teorin angående vätskebristen var inte helt knasig.

Till Trådskaparen: Fortsätt "tänka till" och lägg gärna ut fler funderingar här (det är brist på nya trådar ibland)

rent teoretiskt så SKA hästarna äta efter lopp...ju fortare dom äter ju fortare återhämtar dom sig.....hästar som äter dåligt efter lopp tror jag inte mår så himla bra faktiskt...det gäller att försöka lära dom att äta "allt"..jag har haft en del såna som krånglar med maten och det är inte alls så kul....visserligen kan dom vara sådär som löpshästar men det är inge kul att göra iordning o lasta för att åka iväg att tävla....min gamle kunde äta var och närsomhelst...ca 1 timme efter lopp så gjorde jag iordning en blandning av kli/melass/havre o elektrolyter..han SPARKADE i boxen så sugen var han...och då kunde hästar komma in o ut på gången, lopp vara på gång precis utanför stallet...det brydda han sig inte om bara han fick MAT.......så ska dom vara tycker jag och då var han aldrig behandlad heller i hela sitt liv.....att fylla på så fort som möjligt efter ansträngning tror jag är nyttigt....

Mitt problem är ju åt andra hållet som du vet.....tjockisen äter gärna, ofta och mycket.
Däremot skulle jag vilja se att hon drack mer.
Tips mottages tacksamt.(möjlighet att välja hink istället för kopp har hon redan)

Senast ändrad av en moderator:

du kan ju ha betfor eller melass i hinken, eller salta lite på maten som hon äter så att hon blir mera törstig....

Våra hästar får betfor två gånger om dagen,bara 1 hekto morgon,och 1hekto på kvällen.
Betfor verkar annars vara underskattat bland travfolk?

Skall oxå erkänna att de får 1/2 hekto ca,efter värmningen,med m.k.t. vatten i,det brukar vara uppskattat,har jag fått tips av en hoppryttare :) :bump:

Tycker det hjälper till att tillföra vätska på det viset.

Självklart kan det hos en del hästar bero på vätskebrist,så jag dementerar härmed att det alltid skulle bero på maximal kraftansträngning.

Det finns ju säkert olika orsaker på olika hästar :idea:

Vad kul att så många kom med idéer om detta! :) Dessa hästar äter dagligen ett kilo betfor plus havre, salt, mineraler, soja och andra vitaminer.
Lät smart det där med lite betfor efter värmningen. :bow: Det kanske förebygger att det blir så stor ansträngning (och brist på kraftfoder) på en gång. Ofta får de ju endast tillgång till hö i transporten efter frukosten... Sen inget mer kraftfoder förrän de kommer hem. Dessa hästar är tyvärr ganske nervösa av sig och stressar mycket redan i transporten på väg dit. Några bra tips för hur man kan minska stressen i samband med lopp???

förbered dom väl för att orka i loppen, kör lugna jobb men kanske lite längre istället...ha bra lugna kuskar på hästarna...åk gärna in till banan och kör jobben så dom inte blir trötta...skritta upp på banan och gör så i ett halvvarv iallafall...låt hästen bestämma lite hur den vill ha det...det brukar lugna ner dom , men det kan ta ett tag...

För att kunna prestera optimalt så bör en travhäst få en mindre mängd hö och kraftfoder ca 4 timmar innan start. Då hinner blodsockernivån stabiliseras och sockerupptaget från blodet till muskler och leverceller ökas. Ger man för mycket kraftfoder för tätt inpå tävling kan däremot hästen tappa orken lagom till start.

ammi18 skrev:
För att kunna prestera optimalt så bör en travhäst få en mindre mängd hö och kraftfoder ca 4 timmar innan start. Då hinner blodsockernivån stabiliseras och sockerupptaget från blodet till muskler och leverceller ökas. Ger man för mycket kraftfoder för tätt inpå tävling kan däremot hästen tappa orken lagom till start.

Nu tänkte jag "svamla" lite men det var någon amerikansk-studie på hästar som hade ätit hö innan start som presterade bättre?!?! Minns inte mer än så...

Men logiskt sätt vill inte jag ut o springa precis när jag käkat :D
Men.. något sött kanske, det ger en ju enerigi, men bara korvarig visserligen.. hmm

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 522
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 972
Senast: TinyWiny
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat