Matkostnader?

Aionee

Trådstartare
Lägger den här på senior eftersom ni troligtvis har mer koll på sånt här med familj osv än vi ungdomar, hoppas det är okej!

Vad brukar era matkostnader gå på varje månad? Eller uppskattningsvis, en familjs?

Vi är en familj på 6 personer (2 vuxna, 4 barn, 12år, 15, 17 och 19) och vi har nu börjat med en budget. Men jag känner att jag har noll koll på hur "normala" matkostnader ser ut. Är det verkligen rimligt att mat och hushållskostnader (typ schampoo, toalettpapper, tvål osv) går på en 14-15 tusen i månaden i en familj med 6 medlemmar?

Egentligen vill jag bara ha ett hum om hur "normala" familjer ser ut. Och jag säger normala eftersom jag inte anser mig själv som ätstörd normal, och det påverkar hela familjen. :o

Runt 4000 skulle jag tro, till två vuxna. Det är all mat hemma och matlådor till mig. Sambon köper dock lunch ute vardagar och det är inte medräknat där.

Lägger den här på senior eftersom ni troligtvis har mer koll på sånt här med familj osv än vi ungdomar, hoppas det är okej!

Vad brukar era matkostnader gå på varje månad? Eller uppskattningsvis, en familjs?

Vi är en familj på 6 personer (2 vuxna, 4 barn, 12år, 15, 17 och 19) och vi har nu börjat med en budget. Men jag känner att jag har noll koll på hur "normala" matkostnader ser ut. Är det verkligen rimligt att mat och hushållskostnader (typ schampoo, toalettpapper, tvål osv) går på en 14-15 tusen i månaden i en familj med 6 medlemmar?

Egentligen vill jag bara ha ett hum om hur "normala" familjer ser ut. Och jag säger normala eftersom jag inte anser mig själv som ätstörd normal, och det påverkar hela familjen. :o

Runt 8-10 för livsmedel. Med hygienprodukter och hushåll säkert 12 i månaden. Vi är också 6 st (2 vuxna + barn 3, 11, 15 och 17).

5-10 tusen (2 vuxna, en 10-åring). Vi skulle kunna hålla oss under 5 tusen om vi verkligen ansträngde oss, men det vill vi inte :p

Två vuxna, inga barn. 4000-4500 ca. Ibland är det någon hämtpizza och några alvedon inslängt i den summan också. (Och nej, jag super inte...:-)

Vi låg på ca 8000 i månaden innan barnet, sen har vi fått snåla lite eftersom jag inte jobbar så mycket extra. Så nu ligger vi nog på mellan 5-6000 per månad för 2 vuxna och en 2-åring, då räknar jag inte kattmat, blöjor osv i den summa.

Två vuxna i vårt hushåll, vi har ett matkonto som fylls på med 4000:- varje månad, och det tar oftast slut.. Vi äter ute (take away) rätt ofta på det också, skulle definitivt kunna hålla nere utgifterna om vi ansträngde oss! :)

Vi låg på ca 8000 i månaden innan barnet, sen har vi fått snåla lite eftersom jag inte jobbar så mycket extra. Så nu ligger vi nog på mellan 5-6000 per månad för 2 vuxna och en 2-åring, då räknar jag inte kattmat, blöjor osv i den summa.

Av nyfikenhet måste jag fråga; vad köper man för kvalitet och kvantitet av mat som kostar 4000 kr per person och månad? Eller är restaurangbesök och dylikt inräknat där? :)

3 000 kr för två vuxna. Då äter vi hämtmat/utelunch ibland, men för det mesta är det mat från grunden. Köper endast svenskt kött och när säsongen tillåter det, även svenska grönsaker. Skulle säkert gå att få ner kostnaden om vi åt mer grytor, soppor och vegetariskt.

Jag tycker 1500 kr/mån per vuxen är lite av en bekvämlighetsgräns. Kan väl tänka mig att 1000-2000 kr/mån är rimligt för barn också beroende på ålder och sånt. Småbarn kostar i blöjor och tonåringar i mat...

Nu är jag ingen familj, utan bara jag och vovven. Hunden kan få några tuggben, märgben, blodpudding och lever på min matkostnad, men det handlar kanske om en eller ett par hundralappar i månaden. Har ingen jättekoll på vad jag handlar för, men brukar handla ca en gång i veckan och då kostar det mellan 400-600 kr. Ibland kan det bli dyrare om mycket tar slut samtidigt ( schampo, toapapper, tvättmedel, hårspray mm, men normalt sett runt 500 kr tror jag känns rimligt för mig.

Eftersom jag mellan varven kan vara lite lat och handla halvfabrikat och även en del onödigt ( älskar jordgubbar, räkor mm som får kosta hur mycket det vill, bara jag får äta när andan faller på), så skulle jag kunna komma betydligt billigare undan om jag var tvungen.

Räknar inte restaurangbesök/snabbmat i detta. Köper kanske ett par pizzor i månaden utöver min vanliga mat och äter kanske ute vid några tillfällen per år. Några glassar och någon dricka slinker nog ner under sommaren. Det räknas på nöjeskontot även om det är mat hos mig.

Av nyfikenhet måste jag fråga; vad köper man för kvalitet och kvantitet av mat som kostar 4000 kr per person och månad? Eller är restaurangbesök och dylikt inräknat där? :)

Haha, nä restaurang gick på en egen nota då, och den var också rätt hög.

Vi gjorde väl de vanliga felen, handlade flera gånger i veckan, jämförde aldrig priser och köpte sällan storpack.
Sen var svensk oxfilé en favorit och vi hade gärna 5-6 olika sorters ostar hemma, samt färska vindruvor varje dag och jordgubbar nån gång i veckan. Ren lyxkonsumption alltså, för vi hade råd. Vid nåt tillfälle stod en tjej och sålde färska körsbär utanför affären, minns inte vad de kostade men vi köpte en hel låda och de gick på ca 600 kr. Det tyckte vi var helt rimligt :)

Vi äter egentligen sämre nuför tiden när vi inte har råd att äta jordgubbar och körsbär varannan dag, då blir det mer lösgodis tyvärr.

Undrar jag med.

Det är inte kvalitet som kostar, halvfabrikat och skräpmat är dyrt.

Grönsaker, ris, pasta, bönor och rotfrukter är billigt. Det mesta köps i säsong. Kött köps på extrapris eller i större kvantitet. Bröd kan man baka själv - då vet man vad det innehåller.

Jag borde eg klara mig på runt 1500 i månaden men jag köper en del lite lyxigare ostar och annat som drar iväg summan ;) så jag ligger snarare runt 2000

http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/

Vi är två vuxna och ett barn o lägger 3500 ungefär på mat, inkl lite hämtmat, bröd från bageriet, godis etc också.

Vi är två vuxna och handlar för ca 7000-8000 kr/mån, exkl mannens lunch som han köper varje dag samt mat på något uteställe någon gång i månaden. Vi båda tycker att det är viktigt med bra råvaror samt att vi köper allt som går ekologiskt.

Vi båda tycker att det är viktigt med bra råvaror samt att vi köper allt som går ekologiskt.
Fast bra råvaror behöver inte betyda att de är de dyraste väl? Det är mer ett val om vilka typer av råvaror man använder.

det är en himla skillnad mellan att köpa ekologiskt kokkött och ekologisk oxfilé :)

Värt att nämna för oss är att vi åker till affären flera gånger per dag för att köpa mat. Vilket självklart är en stor pengartjuv! Men ja... alltid är det något man glömt, någon som vill ha något, maten duger inte osv. ;)

Jag är förvisso ensamboende, men jag brukar försöka hålla mig runt 1000. Någon gång har det dock sprungit iväg till 3000. Jag tycker det är mycket enklare att hålla nere kostnaden om jag storhandlar en gång i veckan, än handlar varje dag. Det brukar alltid slinka ner saker som egentligen inte behövs då...

I övrigt lagar jag mat varje dag och gör matlådor, köper aldrig takeaway eller färdigmat. Ofta bakar jag eget bröd/fika istället för att köpa i butik. Inbillar mig att det håller ner kostnaderna en del.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 677
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 125
Senast: Liten
·
Övr. Hund Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år. För, tja en 6-7 år sen...
Svar
17
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka