Matkostnad barnfamilj

Madde_padde

Trådstartare
hur mycket tycker ni är rimligt att lägga på mat i ett hushåll? Var hamnar ni?

Tycker att vi ligger högt två vuxna ett barn 20 månader har på Ica kortet snittat 5000 per månad för mat. Då köper vi dock en hel del kött utöver det direkt från bonden så har lamm och nöt exkluderat vilket blir ytterligare 1000 kr per månad.

Ett barn och två vuxna. Vi lägger 5000 typ som plan sen blir det alltid 2-3000 till..
Alldeles för mycket tycker jag egentligen. Skärpning på det, men eftersom vi har råd så är det svårt att motivera sig att dra ner på det.

5000 kr, två vuxna, två barn på; 5 resp 3 år. Alla mycket matglada.
Allt kött är eko. och summan är inkl hushållets förbrukningsvaror som toapapper, tvål etc.
Fungerar skapligt men går vi upp i lön nästa år så tror jag att vi kommer öka på matkontot med en tusenlapp för att kunna välja ännu mer EKO.

Kanske runt 7000 kr per månad. Vill helst inte veta :p

Vi är 2 vuxna, två större barn på 11 och 9 år och en liten på 2 år.

Då ingår alla hushållsprylar och en viss del av djurens mat. Resterande beställs från annat håll och går på djurkontot.

hur mycket tycker ni är rimligt att lägga på mat i ett hushåll? Var hamnar ni?

Tycker att vi ligger högt två vuxna ett barn 20 månader har på Ica kortet snittat 5000 per månad för mat. Då köper vi dock en hel del kött utöver det direkt från bonden så har lamm och nöt exkluderat vilket blir ytterligare 1000 kr per månad.
Vi ligger på 5000 eller mer, lite beroende på.
2 vuxna + tonåring. Samt X antal fika/matgäster per månad.
Då ingår hygienartiklar men ej shampo osv. Ej djurfoder.
För oss är bra mat viktigt. Prio är svenskt och närodlat, därefter eko.
En av oss äter ofta ute på dagtid, så där blir det ju ytterligare någon tusenlapp.

När jag är själv hemma är kostnaden helt annorlunda!
Då kan jag leva på en spottstyver. Det är dyrt med familjeliv! ;)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: Efwa
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 585
Senast: honung
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Relationer Min sambo tycks sakna all vett och logik vad gäller ekonomi. Han har bara en liten ynklig inkomst från sin pension men slösar med den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 717
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar