Mätintyget stämmer ej - vad gäller?

mumin

Trådstartare
En fråga av ren nyfikenhet.. I motsats till de nu så vanliga diskussionerna om "för stora" ponnyer så har jag motsatt "problem" - min ponny når inte upp till sin slutmätningshöjd ens om han står på tå!
Min ponny är slutmätt sen många år och är enligt mätintyget 143 cm. Eftersom jag var överårig redan när jag köpte honom och vi alltid har tävlat bland stora hästar har jag inte funderat över hur stor han är, även om jag tyckt att han är liten jämfört med min andra som på pappret är lika hög.
I veckan mätte min tränare honom för skojs skull och han var inte i närheten av några 143 cm - han nådde inte ens upp till d-ponnygränsen! Dock var underlaget inte helt fast, så det kan ju diffa lite. Eftersom jag blev nyfiken mätte jag honom dagen efter i stallgången med tumstock och vattenpass och fick honom då till ca 140,5 cm, men i detta mått ska tilläggas att han var skodd och broddad.
Alltså, hade det varit en "riktig" mmätning så man hade räknat bort skorna och sett till att man hade en helt avslappnad häst osv så hade han ju blivit c-ponny utan några som helst "oschysta" metoder, även om en amatörmätning inte är så exakt.

Tidigare har det ju varit "mätt är mätt" men det gäller ju inte nu på överhöjdarna, men vad gäller då för motsatsen? Rent hypotetiskt då eftersom jag är överårig men frågvis :p om jag hade varit ponnyryttare - hade min häst fortfarande blivit tvungen att tävla mot d-ponnyer fast att han inte är så stor?

Hur funkar det? Hade man kunnat få göra en ny slutmätning?

Nån som vet hur det funkar och kan stilla min nyfikenhet? :idea:

Sv: Mätintyget stämmer ej - vad gäller?

Oj, vet faktiskt inte!

Men vi mätte ned min förstaponny från c till b-ponny för typ 100 år sedan. Dock var han inte slutmätt, utan då mätte vi årsvis.

Enda anledningen till att han gick som c-ponny var att min äldre syster skulle kunna tävla honom ett år.
Han var i själva verket 129cm, så när vi mätte honom första gången så var det på vippen att han fick bli c-ponny.
När mätmannen lade på käppen först så var det 132cm, sen tog han upp protokollet och då hade ponnyn slappnat av såpass att han sjunkit ihop lite.
:D
Mätmannen hojtade; jävlar, han krymper! Nu måste vi mäta av!
Han blev 130,2 på den mätningen...

Men annars TROR jag att enda anledningen till en ommätning är om någon lägger in en protest gentemot en för stor ponny. Har nämligen aldrig hört talas om att någon protesterar för att konkurrenterna är för små...
:rofl:

Om du får svar på din fråga på annat håll får du lägga upp det här, är också nyfiken!

Liknande trådar

H
Hoppning En ponny som står i vårt stall mätte jag i morse eftersom jag tycker att han ser väldigt stor ut. Han är slutmätt till 140 cm, alltså...
2
Svar
36
· Visningar
5 267
Senast: Judelaw
·
8
Hoppning Hur är det med slutmätningar för ponnyer? Hur många föräldrar har rent samvete för att familjens ponny verkligen tävlar i rätt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 208
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar