En D-ponny hoppar bland C-ponnyerna.

Sv: En D-ponny hoppar bland C-ponnyerna.

Jag skulle kalla det avundsjuka från din sida. Handlar det om några futtiga centimetrar, så är det knappast mankhöjden som gör att hästen vinner så stort, utan att det är en bra häst och en duktig ryttare på ryggen. Snarare skulle jag vilja påstå att det är svårare att rida snabbt med korta vägar på en större häst än på en liten, har tävlat mellanstor B-ponny och maxad C, och B-ponnyn kunde göra väldigt mycket snävare svängar, trots att C-ponnyn var jäkligt mycket bättre på att hoppa.

Hur länge sen är det hästen mättes och de fick det måttet som nu står i passet? Min kontrollmättes när hon var åtta år (1995) och skrevs in som 139,7 cm hög. När vi har mätt henne på skoj hemma med tumstock (alltså inte allför seriöst) så får vi henne till ~1,42. Hon ser lika stor ut som stallägarens new forest som är 1,48, men enligt sitt mätintyg är hon inte en D-ponny. Bredvid min D-ponny (1,46, grövre än den andra D-ponnyn) ser hon däremot liten ut. Det är en proffessionell mätman som mätt henne, så jag tar för givet att det gick rätt till, och jag hade blivit mäkta förbannad om någon i mitt stall började komma och "kontrollmäta" min häst. Finns det ett papper är det det som gäller.

Om det nu är en futtig skillnad behöver ju inte ha kategorier heller då.

Det finns en annan andledning än manken.För att avstånd ska stämma så måste man dela in i kategorier.En B-ponny kan tex inte gå på en D-ponnys avstånd.Inte heller en D-ponny på C-ponny avstånd.Som flera andra sagt låter det mera som avundsjuka.

Alla är olika duktiga right?:D

En ponny som står i vårt stall mätte jag i morse eftersom jag tycker att han ser väldigt stor ut. Han är slutmätt till 140 cm, alltså maxad C-ponny.

Jag mätte honom till ca 144-146 i manken och 138 cm i ryggen. Han har en älgmanke.

Han vinner vartenda tävling han startar, men han hoppar bland C-ponnyerna. De andra ponnyerna har verkligen inte en chans, eftersom han vinner med över 10 sek varje gång.

Senast ändrad:

Om du vill att rätt ska vara rätt så anmäler du till ridsportförbundet så mäts den om.

Jag tycker faktiskt att det är kass att uppmuntra till fusk och peka på att TS är avundsjuk. Det må vara så att TS är avundsjuk, men ponnyn tävlar kanske i fel kategori och det ska ändras i så fall

Buke är nog faktiskt en otrolig sida. För att man tycker att RÄTT ska vara RÄTT så blir man bara påhoppad och kallas för advundsjuk? Varför ska jag vara advundsjuk när jag inte ens tävlar på samma nivå som henne?

Enligt ridsportens LAG är en C-PONNY mellan 130.1-140.0 INTE mellan 140.1-148.0!!!!

Jag tror folk mest reagerar på att du tog dig friheten att traska in och mäta ponnyn. Det hade jag inte uppskattat om någon gjorde med min.

Men om du faktiskt tror att den är för stor kanske du ska följa rådet cirkus gett?

Buke är nog faktiskt en otrolig sida. För att man tycker att RÄTT ska vara RÄTT så blir man bara påhoppad och kallas för advundsjuk? Varför ska jag vara advundsjuk när jag inte ens tävlar på samma nivå som henne?

Enligt ridsportens LAG är en C-PONNY mellan 130.1-140.0 INTE mellan 140.1-148.0!!!!

Jag tror snarare det är såhär; folk irriterar/reagerar nog på:
1. att du orkar bry dig :p
2. att du anser/tror att det är därför ponnyn vinner med 10 sek. Uppenbarligen är det inte en kass ponny. :)

Jag tror snarare det är såhär; folk irriterar/reagerar nog på:
1. att du orkar bry dig :p
2. att du anser/tror att det är därför ponnyn vinner med 10 sek. Uppenbarligen är det inte en kass ponny. :)

Det som blir rätt intressant tycker jag är att när man kollar på storhäst hoppning är det oftast "småttingarna" kring 160cm som sätter dom snabbaste omhoppningstiderna. Då hoppar de mot hästar som är 15-20 cm högre.

Att vara d-ponny bland c-ponnyerna borde väl också bli ett problem. Ryttaren lär ju ta tillbaka en del för att få plats när det är relaterade avstånd och kombinationer. Om det nu inte är en D-ponny med mini-ben ;)

Om det nu är så att Ponnyn är så mycket större, så visst borde du kanske ta det lite snyggt med ägarna, inte lalla in hela artelleriet från SvRF.
Visst har man läst om små C- ponnysar som blivit kontrollmätta på tävling och blivit uppkategoriserade, dessa ponyysar har fått problem sedan att räcka till över oxrar med mera då de blir både större och längre. Men så är ju spelreglerna.

Sen finns det de små som kan klara vad som helst! Titta bara på Edwina Alexanders häst Itot du Chateu, 158cm i manken men hoppar ta mig f*n hus! Allt handlar om hur hästen är i huvudet. Den här ponnyn du talar om kanske har en riktigt vinnarskalle och verkligen ger järnet jämnt, den kanske inte kräver så mycket ridning från ryttarens sida utan hoppar lite som de blir bra, ryttare och häst kanske har ett bra samarbete på banan som gör att de verkligen presterar max!
Det kan den även göra om den blir upp puttad till D ponny...

Jag mätte honom till ca 144-146 i manken och 138 cm i ryggen. Han har en älgmanke.

Han vinner vartenda tävling han startar, men han hoppar bland C-ponnyerna. De andra ponnyerna har verkligen inte en chans, eftersom han vinner med över 10 sek varje gång.

Finns det verkligen inte man kan göra för att få över honom till rätt kategori?
Jag menar, det skiljer ju faktiskt 4-6 cm FRÅN C-ponnygränsen. Han är ganska gammal, så han är ju inte klinikmätt och jag vet inte hur hårda de var med slutmätningen för ca 6 år sedan.

Det var precis lika hårt för 6 år sedan vid mätning..

Har du gjort rätt vid din mätning??

Dvs är ponnyn nyskodd? Har du mätt på rätt ställe på manken? Har du dragit av för skor alt sulor?? Var ponnyn spänd? Är golvet jämt?

Många parametrar påverkar mätning

Jag kan inte riktigt hitta vart jag har skrivit att jag inte hade lov att mäta hästen? Det var liksom ägarna som bad mig göra det.

Jag kan inte riktigt hitta vart jag har skrivit att jag inte hade lov att mäta hästen? Det var liksom ägarna som bad mig göra det.
En ponny som står i vårt stall mätte jag i morse eftersom jag tycker att han ser väldigt stor ut. Han är slutmätt till 140 cm, alltså maxad C-ponny.
Jag hade inte tolkat det som ägarna var inblandade från början.

Finns det verkligen inte man kan göra för att få över honom till rätt kategori?
Jag menar, det skiljer ju faktiskt 4-6 cm FRÅN C-ponnygränsen.
Eftersom det var ägarna som bad dig mäta honom så borde dom väl vara insatta i det hela och kunna göra nånting själva?

Rent generellt så har mindre ponnysar snabbare tid i omhoppningarna.. :grin:

Jag hoppas att du inte riktar detta till mig, för jag har aldrig skrivit att du är avundsjuk.

Tvärt om, jag tycker det är FEL att uppmuntra till fusk, dvs rida nermätta ponnyer i fel kategori.

Intressant dock att det är ägarna som bett dig mäta ponnyn, då borde de ju vara medvetna om att den är för stor, vad säger de om den saken ? Vill de ha den till en Kategori D ?

kl*
För det första känns det som att du, TS, ändrar din historia lite nu. Det framgick verkligen inte i texten att ägarna bad dig mäta hästen.
Sedan, som några skrev, mätte du på rätt sätt? När jag mätte min d-ponny hemma var den 153 men på klinik 148. Låt ägarna ta beslutet om sin egen ponny och låt det vara bara.

Liknande trådar

Tävling En fråga av ren nyfikenhet.. I motsats till de nu så vanliga diskussionerna om "för stora" ponnyer så har jag motsatt "problem" - min...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: Xenon
·
C
Hoppning Satt och funderade på en sak... gränsen mellan C- och D-ponny i Sverige går ju vid 140 cm, men 138 utomlands. Om man då har en som är...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: foxtrot
·
Y
Hästvård Har ört att man kan mäta ner hästar så dom kan gå som ponny. Min förra häst var ca 149-150 cm mkh fick då höra av alla att jag borde...
Svar
17
· Visningar
3 396
Hoppning Ponnyn ifråga ägs av en tjej som rider för samma klubb som jag. Ponnyn köptes som 4-5 åring tror jag, och tävlades fram till den...
Svar
6
· Visningar
1 494
Senast: Fjordlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka