Matildahavre?

RIA

Trådstartare
jag vill veta mer om matildahavre, fick inte så mycket respons i min andra tråd, men visserligen handlade den inte enbart om matildahavre.

fick veta där att det är ett högfettshavre, vad innebär det om man jämför med "vanlig" havre?

om man har en häst som går på 2 kg havre om dagen, är matildan så pass bättre att man kan ge mindre då, tex 1,5 kg havre?
eller ska man tänka att matildahavre är precis vanlig havre?

tacksam för snabba svar, ska nämligen åka och titta på havren senare idag om det fanns möjlighet!

Sv: Matildahavre?

Det lättaste är att du söker och jämför näringsvärden.

Krafft har t ex Matildahavre i sitt sortiment.

Vi märkte avsevärd skillnad när vi började fodra med Matilda, vi kunde gå ner i giva. Helt ovetenskapligt tror jag att det högre priset kontra mindre giva ungefär jämnade ut sig i totalkostnad jämfört med Groddens egen havre.

Köper man välrensad fin "vanlig" havre direkt från bonden tror jag man sparar på det jämfört med att använda Matilda. Vi bytte för Groddens var svart och dammig förra året, och har fortsatt med Matilda av bara farten.

Senast ändrad:

Ja, du kan ge mindre av Matildan. Jag använder bara den havren, tycker den är kanon. Tyvärr ger den mindre avkastning till bonden än vad vanlig havre gör (därav dyrare pris) så vissa bönder vill inte odla den längre. Hoppas den kommer finnas kvar på marknaden!

vilka värden bör det finnas i havren? dom hade analys så ska kolla på den å se om värderna är bra. vad brukar havre ha för värde i genomsnitt?

känner mig helt borta vad det gäller analyser så tänkte att det är bättre att fråga er!

Här är värdena på Kraffts Matildahavre, som du ser ger de inga exakta värden, men dessa värden kan du nog räkna med, ta ett medelvärde här. Havren av en speciell sort varierar inte särskilt mycket från år till år i näringsvärde. Det som skiljer från år till år är hektolitervikten, den måste man ha koll på från parti till parti.

Energi 11-12 MJ Vatten 13 %

Råprotein 10-11 % Smältbart Rp 80-90 g

Råfett 8-10 % Växttråd 9-11 %

Kalcium 0,1 % Fosfor 0,3 %

Magnesium 0,1 %

Om ska jämföra rakt av utan analyser så brukar man säga att 1 kilo Matilda motsvarar 1,3 kilo vanlig havre. Då handlar det ju om vikt och är mycket ungefärligt efter som "vanlig" havre kan variera en del i kavlitet.

*KN*

Ursäkta trådkapningen, men är Matildahavren den havren som inte ger stissiga hästar? Märker man överhuvutaget någon skillnad mellan havresorterna?

*KN*

Ursäkta trådkapningen, men är Matildahavren den havren som inte ger stissiga hästar? Märker man överhuvutaget någon skillnad mellan havresorterna?

Vet inte om det gäller Matildahavren, men annars anses det i alla fall vara så med olika sorter av svarthavre, mindre stissiga hästar alltså!

kl...

Matilda havren har visat i vetenskapliga undersökningar ge mer mjölksyra vid träning/tävling. Detta sannolikt på grund av den höga fetthalten
Johanna

kl...

Matilda havren har visat i vetenskapliga undersökningar ge mer mjölksyra vid träning/tävling. Detta sannolikt på grund av den höga fetthalten
Johanna

Här har jag gått och inbillat mig att högre fetthalt betyder mindre mjölksyra. Man lär sig något nytt varje dag...

Har för mig att det finns ett arbete gjort på detta, tror den går att finna på hippocampus, ska kolla senare i kväll!

Jeg vet, det ringer lite fel. Men det var forskarna kom fram till.
Sen har ju aldrig forskare fel...

Det är inte denna studien?

http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhast.pdf

Slutsatser:
Användande av högfettshavre:
· kan påverka vissa ridegenskaper hos hästar t ex lydnad
· tycks inte påverka hästarnas framåtbjudning negativt
· tycks inte påverka ridegenskaper hos alla hästar
· tycks påverka vissa hästar, t ex ston, mer andra hästar
· är ett enkelt sätt att tillföra fett i foderstaten och därmed kan högpresterande hästar få
en god energiförsörjning

Nej, alltså. Nu har jag läst rapporten. Så här står det:

"Genom förskjutning av näringsämnena mot ett ökat fettinnehåll finns det fördelar som pekar på att djuren inte behöver utnyttja sina glykogendepåer i samma utsträckning vid utfodring av vanliga sorter av havre eller korn. Djuren kommer helt enkelt i större utsträckning att utnyttja fettet som substrat i aerobt muskelarbete och därmed kan toppar med mjölksyra i muskel och blod undvikas. Dock varierar resultaten mycket mellan olika studier. Hästens frånvaro av
gallblåsa ställer krav på att fettet skall vara väl fördelat i fodret, så att inte fett passerar tunntarmen till grovtarmen. Fett i grovtarmen orsakar försämrad grovtarmsjäsning." (Mina fetstilsmarkeringar)

Som jag tolkar rapporten har man inte i just den rapporten kommit fram till något om hur fett påverkar mjölksyran.

Underbart, då har jag i alla fall läst mig till min inaktuella okunskap :D

F ö kan jag helt ovetenskapligt tillägga att vid försök att ge havrekänsligt fullblod Matildahavre uppvisade han bara timmarna efter givan en svaghet för rysk steppdans och joddlande... :D

kl...

Johanna

Du måste ha läst rapporten bakofram! Hög fetthalt i foderstaten ger som regel hästar som är mindre känsliga för mjölksyra.

"Horses fed high fat diets also appear to have greater muscle glycogen utilisation during anaerobic (sprint) activity, whereas in aerobic (sub maximal, long duration) activity there was muscle glycogen sparing (Oldham et al, 1990).
This means that horses fed high fat diets are able to spare the muscle glycogen stores until maximum exertion is required, thus extending endurance. Fats largely provide the energy for the aerobic part of competition. Fats cannot fuel anaerobic (maximum exertion) activity, but using fats for all work at less than maximum intensity means that muscle glycogen stores are at maximum amounts to fuel the sprint work. Why is this important? – lactic acid is produced when glycogen and starches are broken down for energy at maximum exertion. Lactic acid is not produced when fats are broken down for energy during aerobic work. Therefore, using fats for energy during most of the competition actually spares muscle glycogen stores and reduces the production of lactic acid. This extends endurance and reduces or delays muscle fatigue and loss of performance.

As a result of these effects high fat diets have been shown in many trials to enhance both aerobic and anaerobic performance and to delay muscle fatigue. Pagan et al, 1987 confirmed that a high fat diet fed to horses appeared to be better than either a high starch or a high protein diet for both high speed and moderate speed exercise."

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka