Matgalning

Ciindy

Trådstartare
Hämtade valp för 2 månader sedan som var totalt matgalen. Bröt sig in i fodertunnor, hoppade ner i diskmaskinen, har varit inne i kylen osv. Detta har antagligen utvecklats efter att valparna haft en ganska tuff uppväxt enligt mitt sätt och se det. Om man hade vetat innan...

Nu är han betydligt lugnare med maten och bryter sig inte längre in för att få tag på mat. Men någonstans sitter det fortfarande en typ av panik till att få mat. 1½ dl foder slukas av en 8 kg valp på ganska precis 5 sekunder. Ingen tid att tugga, lyfta näsan, dricka vatten utan han är som en dammsugare. Kulorna sväljs dessutom hela och gärna 5-6 stycken samtidigt :eek: Om jag jämnför med min 14 kg som får 2½ dl foder, för honom tar det iallafall 2-3 minuter att äta upp maten.

Går det att göra någonting för att lugna ner honom när han äter? Känns inte hälsosamt för 5 öre att han sväljer 1½ dl mat på så kort tid. Som det är nu ger jag all mat väl uppblött för att det inte ska toksvälla i magen på honom. Har provat att strö ut maten på stora ytor men då blir han väldigt stressad och totalt okontaktbar ett bra tag framöver, inte optimalt!

Går det att göra något eller är det bara att acceptera?
Han har ju blivit avsevärt bättre på 2 månader, kanske han lugnat sig än mer om 2 månader till?

Sv: Matgalning

Det finns matskålar som är har utbuktningar i skålen, som gör att maten sprids ut i skålen och gör det svårt för hunden att få i sig all mat på en gång.

Jag har ett tvärtomproblem, jag får inte min valp att äta så mycket som hon "egentligen" ska, men hon växer bra och är i bra hull, väger 11 kilo idag som 12 veckor gammal.

men hon växer bra och är i bra hull, väger 11 kilo idag som 12 veckor gammal.

Fast då har du väl inget problem? Tar du ditt "så mycket som hon ska ha" efter foderpåsens rekommendationer? Kom ihåg att det enbart är rekommendationer, inget annat.

Till TS:
Min unga dåre var heltokig när hon skulle få mat förut. Hon åt fort, hostade upp, försökte kasta i sig allt ändå osv... För mig fungerade det att ge mat i "jobbiga matskålar", typ med rundad botten och liknande, samt att lära henne att hon inte fick äta förrän hon fick ett "varsågod".

Vissa tycker att man inte ska lära dem att äta på "varsågod" om de är matgalna för att man då "gör en grej av det", men för mig fungerade det alltså fint. Jag såg då till att INTE låta henne äta innan hon lugnat ner sig. Först när hon stod lugn och tittade på mig så fick hon äta. Det, i kombination med "jobbig" skål gjorde att hon faktiskt började äta lugnare.

Det enda tipset jag har för att få hunden lugn när den ska äta är ställ inte fram skålen till den. Antingen sätter du dig på golvet tillsammans med hunden och sedan tar du en matbit från skålen och ger hunden. Låt den inte äta själv ur sin skål allså. Ge den en bit i taget, om det är torrfoder ge den kula efter kula. Gör detta några gånger, testa sedan att låta hunden äta ur skålen och se om den lugnat sig när den ska äta.

Och att använda "varsågod- kommando " tror jag faktist är bättre än att bara låta hunden äta. För ställer man bara ner en skål till hunden så tänker den instinktivt på "ät innan någon annan tar det". Men lär man hunden varsågod-kommandot så blir det markerat mer som "maten är min ägares så länge den inte säger varsågod. När ägaren säger varsågod är maten min och då kan jag äta i lugn och ro".

Nej, det har jag nog inte.. men man blir ju bekymrad som förstagångsägare när hunden inte äter efter rekommendationer ;)

Men nu har jag ju haft henne i ett par veckor och sett att hon mår bra ändå:)

Nej, det har jag nog inte.. men man blir ju bekymrad som förstagångsägare när hunden inte äter efter rekommendationer ;)

Men nu har jag ju haft henne i ett par veckor och sett att hon mår bra ändå:)

Då kan jag säga att mina brukar äta ungefär hälften av rekommendationerna på påsarna. De VILL nog gärna äta mer, men får inte, för då skulle de bli rent feta... Ingen frisk hund svälter ihjäl sig själv ;)

Min åt enligt tresekundersregeln tidigare, han får numera nästan aldrig mat i skål.
Antingen fyller jag en godispåse med frukosten, går ut, spätter ut maten vart efter jag går, vänder går tillbaka samma stig.
Jag säger inte ens "sök" eller liknande, utan att hitta föda blir liksom hundens bekymmer.
Alt. att jag gömmer maten på olika ställen i källaren. Är jag lat öppnar jag dörren och kastar ut maten på gräsmattan.

Tack för alla tips. Varsågod kommando har jag redan på honom och fungerar klockrent, kan lämna rummet utan att han rör maten.

Det som känns värst nu är att han får lite stress & panik när han inte får i sig maten på 3 röda. Brer jag ut den så blir han iprincip hypnoserad och går inte att få kontakt med långt efter att maten är uppäten för att han bara letar mer och mer. Och att mata honom med en kula åt gången känns inte heller riktigt optimalt då han fortfarande sväljer de hela och gör att det sväller extra mycket i magen. Tydligen kan mat som sväller i magen ge både magomvridning och andra magsjukdommar.

Har provat ge honom mat från en äggkartong vilket borde motsvara de speciella skålarna. Då blev det skrik och panik igen. Han åt ju självklart långsammare men stressen var i höjd med taket.

Får försöka prova mig fram ännu mer och förhoppningsvis ändrar han sig tills han är äldre.

Om du är rädd för magomvridning, att han ska sätta i halsen osv, så ge maten uppblötad.

Sen när det gäller matfixering så vet i tusan om det växer bort. Nu verkar ju din mest rädd för att inte få mat, men jag har också en matfixerad hund som öppnar dörrar och skäl om hon kan. Jag har liksom lås på skafferiet... Hon är 7 år nu, det blir inte bättre.

Jag hade nog övat på att låta honom leta och jobba för sin mat, på så sätt får han nog ett lugnare förhållande till mat på sikt, lär sig att det tar tid.

men just det där med att ge en kula itaget är itne för att man ska hjälpa hunden att äta sakta utan det har en bakgrund som jag inte riktigt vet men den tekniken använder sig många hundexperter av när hundarna kastar i sig maten, och kör man detta några veckor så börjar faktist de flesta hundar att äta sakta och lugnt. Och såklart, har du mat som ska blötläggas först så får du ju göra det, och sedan ge det till hunden. Blir kladdigt men ja de får man stå ut med :P

Jag har en hund som snart fyller 11 år och som fortfarande slukar maten på några sekunder. Han får maten helt torr, om jag blöter den trycker han ner alltihop ännu snabbare och håller på att sätta i halsen.

Om du inte har en skål med utbuktningar har jag även sett folk som lagt ned en medelstor boll i skålen, gärna med lite tyngd i så de inte knuffar ur den så lätt, sen får hunden skuffa runt kulan/bollen för att kunna få i sig maten, vilket tar lite tid.

En annan ide kan ju vara att ha flera matskålar som du sprider ut över rummet, och portionera ut maten mellan skålarna, då får hunden gå runt och kan bara äta lite i taget. Har du fler än en hund kan det ju dock vara nödvändigt att stänga ute den hunden ur rummet så valpen får äta ifred.

Hur ser omständigheterna ut när hunden får mat? Står du brevid och tittar på eller går du och gör något annat? Kan tänka mig att vissa hundar kanske blir stressade om man står och tittar på medan de äter, eller kanske ens vistas i samma rum och att de då får känslan av att det är bäst att äta fort innan någon tar bort maten.

Du kan ge hunden fri tillgång på varmlufspoppade pop-corn. Att ha fri tillgång till "mat" borde lugna honom.

Äter hundarna samtidigt? I så fall kan det väl vara värt att sära på dem när det är matdags. Blotta närvaron av en annan hund kan ju göra att det går fortare pga ren konkurrens. Takterna från valplådan kanske sitter i? Jag har två riktigt matglada hundar och jag märker en klar skillnad i tempot när de äter samtidigt och när de äter ensamma.

Min labbe har varit matgalen hela sitt liv, och det beror inte på någon taskig uppväxt. Jag tyckte att problemen var värst upp till 5 år ålder, sedan har det gått i vågor och nu vid 11 års ålder så äter han snabbt, men inte panikartat. Så det finns hopp ;)

Jag tycker egentligen inte att det är något problem att han äter snabbt, men däremot har stressen kring maten varit jobbig. Så det är främst det jag har siktat på att minska. Jag upplever absolut en ökad stress av att hunden inte har tillgång till sin mat direkt, så det är jag försiktig med. I så fall får hunden åtminstone en del av sin mat i skålen, och resten utspritt. Jag har också lite rutiner kring maten så att han alltid får mat efter första morgonpromenaden (även om det är olika tid) och är vi hemma så blir det alltid mat igen kl 21. Det lugnar lite, han vet att det blir ingen mat på andra tider. Vidare så äter han sin mat i en skål med rund botten och så mycket vatten att bitarna simmar runt. Då blir de lite halkiga och svårare att äta så fort, och säkert gör volymen att mättnadskänslan ökar.

Hundarna får mat på olika ställen. Valpen inomhus och äldre hunden utomhus så någon konkurrans så är det nog inte tal om. Att ha fri tillgång mat känns lite svårt när jag har en till hund som också vill ha mat, men om de skulle ha i varsin skål i varsit rum skulle de säkert gå bra. Jag går till ett annat rum när han ska äta men hinner ju oftast inte ens ut genom dörren innan maten är slukad.

Men ska prova med flera matskålar, det lät faktiskt som en bra idé. Samma sak med och sätta en sten eller boll i matskålen.

Nu ger jag honom foder 3 gånger per dag + en liten grönsaksmiddag = 4 gånger per dag. Funderar om det skulle vara bättre att ge mer sällan så han blir lite mättare vid varje måltid. Men då hinner han också bli hungrigare tills nästa mål mat.

Annars kan du ju ge honom en morot när han får mat, så får han lite mer bukfylla, blir mättare och kanske lugnare? (Och inte ens han borde kunna svälja en hel morot utan att ta det lite lugnt och faktiskt tugga)

Funderar om det skulle vara bättre att ge mer sällan så han blir lite mättare vid varje måltid.

Det tror jag inte alls kommer att hjälpa. Snarare att du bör göra tvärtom.. Ge oftare så att han inte hinner bli så speciellt jättehungrig och därmed inte har ett behov av att kasta i sig maten.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 981
Senast: Takire
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 047
Senast: Unafraid
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat