Matfixerad katt

Oregano

Trådstartare
Jag har en devon rex hemma på ca 6 månader som är otroligt go och mysig för det mesta. Däremot blir jag helt vansinnigt trött på hennes besatthet av mat. :eek: Har aldrig sett något liknande och därför var det heller inget jag tänkte på att fråga om innan jag köpte katten... Så här i efterhand har jag dock förstått att devons kan vara riktiga matvrak.

Jag vill absolut inte ha katter på köksbänken eller i närheten av min mat. Men med den här lilla damen räcker det med att vända sig om för att sätta in något i diskmaskinen, så är hon uppe och letar efter mat. Jag tycker helt ärligt att det är jättejobbigt. :crazy:

Vi har ingen möjlighet att stänga till köket, utan enda sättet är att stänga in katten i något av sovrummen, men det känns inte särskilt snällt. Hon jamar och jamar och vill naturligvis komma ut.

Vi har varit väldigt konsekventa med henne och hon vet väldigt väl vilka regler som gäller, men det verkar som att hon helt enkelt inte kan tygla sig sjäv. Hon bara måste ha mat om det finns. Det spelar ingen roll om hon nyss ätit en jätteportion av sin egen mat eller inte.

Finns det någon här som har erfarenhet av devons eller matfixerade katter? Går det öht att jobba bort? Kan det bli bättre med åren? Vill ha alla råd jag kan få...
 
Sv: Matfixerad katt

Det kan ha betydelse vilken sorts foder katten får. Får den torrfoder är det möjligt att den aldrig blir riktigt mätt på den mängden som är lagom för att katten inte ska bli tjock. Blötmat brukar vara bättre för den innehåller mycket vatten så katten kan äta sig ordentligt mätt utan att i de flesta fall bli tjock.
 
Sv: Matfixerad katt

Det lustiga är att det enda hon inte äter är just torrfoder. Annars går precis allt ner! Hon får mjuk mat 3-4 ggr per dag och det är stora portioner, så hungrig borde hon egentligen inte vara.
 
Sv: Matfixerad katt

På vilket sätt tillrättavisar ni katten?

Har du kollat att allt är ok med katten så brukar sprayflaska fungera bra för att tillrättavisa. Har en katt som var likadan, men som slutade direkt efter att vi inhandlat en sprayflaska...Räckte med två försök av henne att sno mat från bänken, vilket resulterade i en dusch, och sedan dess har hon aldrig haft tanken att hoppa upp.
 
Sv: Matfixerad katt

Vad bra att hon äter blötmat!

Är hon överviktig? Det skulle kunna vara en fix idé från hennes sida oxå. Att hon tror att hon aldrig ska få mat igen. Jag hade ökat hennes portioner så hon fick lov att äta så mycket hon ville. Efter ett tag lär hon sig att det alltid kommer mer och lugnar ner sig.
 
Sv: Matfixerad katt

För mig låter det som hon får för lite mat. En växande kattunge behöver ha obegränsad tillgång till mat, antar att Devon rex inte är något undantag.
 
Sv: Matfixerad katt

Hon är inte överviktig utan ser ut precis som en halvårs kattunge ska göra. Jag törs ärligt talat inte ge henne obegränsat med mat, hon skulle ju äta ihjäl sig. Men jag ska prova att ge henne typ dubbelt så mycket mat imorgon, så får vi se vad hon säger...
 
Sv: Matfixerad katt

Prova en vecka och se vad som händer.

Mina små var precis likadana när jag fick dem. De kunde trycka i sig mer än en 600 grams Mjau-burk om dan i början men nu har de lugnat sig betydligt och äter normala mängder.
 
Sv: Matfixerad katt

Hon har ätit en stor burk Mjau på två dagar ungefär. Idag har hon fått matskålen proppfull med mat och hon slickade som vanligt rent den, men det gick trögt på slutet. ;) Naturligtvis var hon inte riktigt lika ivrig att stjäla mat efter det, men hon var ändå uppe på köksbänken och letade så att lämna mat obevakad går verkligen inte.

Ska prova att ge henne mycket mat ett tag, men frågan är ju om det är någon långsiktig lösning. Att banta en sån här katt om hon blir överviktig känns inte som det roligaste man kan göra.
 
Sv: Matfixerad katt

På vilket sätt tillrättavisar ni katten?

Har du kollat att allt är ok med katten så brukar sprayflaska fungera bra för att tillrättavisa. Har en katt som var likadan, men som slutade direkt efter att vi inhandlat en sprayflaska...Räckte med två försök av henne att sno mat från bänken, vilket resulterade i en dusch, och sedan dess har hon aldrig haft tanken att hoppa upp.

Vi säger fyyy eller neeeej väldigt bestämt och lyfter ner henne. Ibland hoppar hon ner själv när hon blir påkommen, men definitivt inte om hon hittat något ätbart. Vattensprutan har vi också provat, men efter ett par gånger vet hon mycket väl att det är sprutan som sprutar vatten och dessutom är hon inte rädd för vatten. Hon sitter gärna med i duschen när man duschar! :idea:
 
Sv: Matfixerad katt

Hon har ätit en stor burk Mjau på två dagar ungefär. Idag har hon fått matskålen proppfull med mat och hon slickade som vanligt rent den, men det gick trögt på slutet. ;) Naturligtvis var hon inte riktigt lika ivrig att stjäla mat efter det, men hon var ändå uppe på köksbänken och letade så att lämna mat obevakad går verkligen inte.

Ska prova att ge henne mycket mat ett tag, men frågan är ju om det är någon långsiktig lösning. Att banta en sån här katt om hon blir överviktig känns inte som det roligaste man kan göra.


Det tar ett tag för dem att vänja sig vid att de inte behöver länsa faten varje gång. Troligtvis är det ingen fara med övervikt så länge hon växer och äter blötmat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 220
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 819
Senast: Amk
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp