material till "nh-park""

M

maadddeeee

Hej!

Jag och min häst Hymra vill nu ha hjälp med lite ideer!
vi sku bygga en NH-park , alltså ett ställe där vi kan ställa dit en massa "läskiga saker".
En vippbro, En bro, en pall, och en passage med drapperi att gå igenom har jag redan bestämt mig för att göra. Skall även göra en smal bro med räcken så det blir lite av den instängda och trånga känslan.
Och så kommer det naturligtvis vara pressening i massvis där.
Men sen har vi kört fast, vad kan man mer ha för saker?
En grind skulle man kunna ställa dit, fast grindar öppnar vi och stänger hela tiden :/

Kom gärna med massvis av tips! jag har ingen fantasti kvar :D
bilder upskattas också!

Sv: material till "nh-park""

Vi brukar lägga ut sådant här i våran paddock. Tycker du fått med det mesta.
Du kan oxå göra en ring av stenar och sedan ska pållen stå stilla i ringen medans du går ett varv.

Gräva ner en pressening och hälla vatten i. Vill man göra det lite läskigare kan man lägga dit plastbadankor. Dom är jättefarliga!

Bygga en brygga av pallar där du ska rida nära och kliva av och sedan leda hästen till andra änden och kliva på.

Bygga ett L av bommar som du ska backa igenom.

Kasta bollar i en hink.

Plocka ner en trasa från en bom och lägga den på en annan bom.

Jag har varit med på åtskilliga brukstävlingar där vi fick göra sådant här. Det var roligt och lärorikt både för häst och ryttare. :D

En typ av underlag du skulle kunna använda istället för presenningar är sån där "bubbelplast". Vet inte riktigt vad det heter egentligen men det brukar täcka saker i paket som man beställer hem. Den är täckt av bubblor som smäller när man trycker på den. Min pålle har tränat på att gå över sådant, då smäller det till när de trampar på den men det är väldigt bra träning det också :)
Dock kan de bli väldigt :eek: i början, men övning ger färdighet!

En slags passage man kan göra är att ställa två hinder bredvid varandra uppsatta på hög höjd, sedan lägga ett stort skynke eller liknande över, så det blir som en tunnel liksom. Väldigt bra toleransträning!

Vi brukar lägga ut sådant här i våran paddock. Tycker du fått med det mesta.
Du kan oxå göra en ring av stenar och sedan ska pållen stå stilla i ringen medans du går ett varv.

Gräva ner en pressening och hälla vatten i. Vill man göra det lite läskigare kan man lägga dit plastbadankor. Dom är jättefarliga!

Bygga en brygga av pallar där du ska rida nära och kliva av och sedan leda hästen till andra änden och kliva på.

Bygga ett L av bommar som du ska backa igenom.

Kasta bollar i en hink.

Plocka ner en trasa från en bom och lägga den på en annan bom.

Jag har varit med på åtskilliga brukstävlingar där vi fick göra sådant här. Det var roligt och lärorikt både för häst och ryttare. :D

tack! badankorna var en jätte bra ide! perfekt att lägg i diket med vatten som vi brukar gå över! Förstår inte riktigt vad du menar med bryggan, kan du förklara lite bättre, är lite trögfattad :rofl:

Använd bildäck (alltså utan fälg) och träna hästen att kliva i däcken med fram och bakben. Lägg dom som i en liten hinderbana.
Vi har även ett stort traktordäck som hästen skall kunna stå med alla fyra ben i samtidigt. Det är svårt. Men det går ;)

En typ av underlag du skulle kunna använda istället för presenningar är sån där "bubbelplast". Vet inte riktigt vad det heter egentligen men det brukar täcka saker i paket som man beställer hem. Den är täckt av bubblor som smäller när man trycker på den. Min pålle har tränat på att gå över sådant, då smäller det till när de trampar på den men det är väldigt bra träning det också :)
Dock kan de bli väldigt :eek: i början, men övning ger färdighet!

En slags passage man kan göra är att ställa två hinder bredvid varandra uppsatta på hög höjd, sedan lägga ett stort skynke eller liknande över, så det blir som en tunnel liksom. Väldigt bra toleransträning!

åhhh bubbelplast vore ju super!:D
Vet du vart man kan få tag i sån plast?:)
okej hur lång bör tunneln vara?:D

Använd bildäck (alltså utan fälg) och träna hästen att kliva i däcken med fram och bakben. Lägg dom som i en liten hinderbana.
Vi har även ett stort traktordäck som hästen skall kunna stå med alla fyra ben i samtidigt. Det är svårt. Men det går ;)

åh, bildäck har ju pappa, han lagar bilar hela dagarna!:D
och traktor däck har ju grannen vid stallet massor av:D
hmm hur menar du som en bana?:) har du ngn bild?:D

Min plast fick jag genom att jag beställde hem en sadel som låg inplastat i sådant. Men säkert i någon affär, kanske från en möbelfirma? De brukar ju plasta in ex kuddar till soffor å liknande.

Du kan börja med en tunnel lika lång som ett hinder är brett från hinderstöd till hinderstöd. I början kan du hänga en presenning på båda bommarna, alltså så att de hänger ned på sidorna men bildar inget "tak". När hästen sedan känner sig trygg med detta kan du lägga en ytterligare presenning över båda bommarna tillsammans som då bildar "taket". Tunneln bör vara ganska bred till en början ;)

Min plast fick jag genom att jag beställde hem en sadel som låg inplastat i sådant. Men säkert i någon affär, kanske från en möbelfirma? De brukar ju plasta in ex kuddar till soffor å liknande.

Du kan börja med en tunnel lika lång som ett hinder är brett från hinderstöd till hinderstöd. I början kan du hänga en presenning på båda bommarna, alltså så att de hänger ned på sidorna men bildar inget "tak". När hästen sedan känner sig trygg med detta kan du lägga en ytterligare presenning över båda bommarna tillsammans som då bildar "taket". Tunneln bör vara ganska bred till en början ;)
okej:) så det ska alltså vara skynke på både sidor och uppe som tak?:)
och ska skynket på sidorna isådannafall hänga ända ner till marken? det blir väl mörkare och läskigare då va?:)
Tänkte testa en massa imorn, hon är en väldigt lugn häst och reagerar knappt på ngt så vi får se hur hon reagerar:D
Dock så tkr hon björnar och orman är väldigt läskiga :o
xD

Jo med bryggan menade jag att man ska bygga upp med lastpallar så högt att man kan kliva av hästen och sedan gå och sätta sej på hästen från bryggan.

Det är inte så lätt. Första gångerna jag gjorde det vände pållen sin rumpa utåt så vi stod öga mot öga och glodde på varandra!:angel:

Hoppas du förstod vad jag menade med bryggan, annars får du återkomma.

Jo med bryggan menade jag att man ska bygga upp med lastpallar så högt att man kan kliva av hästen och sedan gå och sätta sej på hästen från bryggan.

Det är inte så lätt. Första gångerna jag gjorde det vände pållen sin rumpa utåt så vi stod öga mot öga och glodde på varandra!:angel:

Hoppas du förstod vad jag menade med bryggan, annars får du återkomma.

tror jag förstod nu!:D asbra träning ju ifall man skulle åka av i skogen:D
även fast jag kmr upp på henne barbacka, men man vet ju inte, jag kan ju ha skadat mig:)
Gjorde detta med en annan meeeega häst förut, fast det var en stor jättehög snöhög istället för en brygga, han förstod inte alls vad jag menade och gjorde precis som din häst, men sen så hoppade han också upp i snöhögen .___.
och den var riktigt hög alltså:o
snacka om att jag blev paff :)

en till sak jag tänkte på bubbelplast, min häst har broddar, då fassnar väl hon i plasten?:/

Har tyvärr ingen bild... men ställ upp hinderstöd med bommar som inramning.
Vi brukar göra som labyrinter. Placera sedan däcken i "labyrinten" med jämna mellanrum (ganska tätt)

Låt hästen ta sig igenom banan på egen hand. Dvs du går bredvid.
Tyvärr har vi plockat bort våra NH hinder för tillfället men till våren kommer de fram igen. Det är ju sååå kul :D

Å vad roligt, det skulle jag också vilja bygga!!!

Här kommer lite idéér, några är redan nämnda.

Gymboll:
TN_081130_118_copy1024.JPG

Saker att dra efter hästen, detta är en fender till en båt:
TN_090424_311_copy1024.JPG

Stort traktordäck med "golv":
TN_080503_028-copy1024.JPG

Vanligt bildäck med "golv":
TN_090829_019_copy1024.JPG

Vippbro:
TN_080601_007_copy1024.JPG

Sedan kan man ha tunnor, koner och rockringar.
Tycker rockringar är bra att använda när hästen ska lära sig att ställa sig i saker.
Och sedan stockar, som man kan hoppa eller gå sideways över.

Uppdatera gärna hur det går och bilder när det börjar bli klart!

Gud så roligt!! dom måste ha helt underbart kul båda två..
Blir nog till å gnugga mina geniknölar när snön har försvunnit..

Men en tunnel borde man ju nästa kunna göra i snö nu ju :rofl:

Ja ursh snön... påminn mig inte...
Jag har så sent som idag plumsat runt i snön och tränat häst och elev... Jag som flyttade från norrland för att komma undan det vita helvetet...

Mne visst ser det roligt ut på videon. Jag hoppas kunna ha en sådan hinderpark i framtiden. *önskar*

Tycker rockringar är bra att använda när hästen ska lära sig att ställa sig i saker.

åhh vad duktiga ni är!:D
hmm ja att dra saker var ju en smart ide!
Mahahha blir att fylla en cocacola flaska med ris;)

Hinder parken byggs nog upp sen efter snön, så nu kan jag endast träna i hagen och är tvungen att släpa fram och tillbaka grejer, men jag har testat lite saker, som jag kan skulle kunan ha till parken.
(Det ska då se lite mer profsigt och inte häng i höbalsnören som det gjorde när jag testade det xD)
Men testade att hänga upp ett sånt dära plastdrapperia som man använde när man var liten. Klippte kortare dock eftersom min häst fastnar med hennes långa man. Jätte bra träningssak, då den enligt många hästar är livsfarlig och s är den ju inte så bred heller:)
Det kommer nog med i parken, sen hängde jag även upp pressening, var också bra. gick över pressening, en lätt sak som jag tkr alltid ska vara med:D
och så tog jag med en gymboll, dock så sparka hon inte på den, utan jag studasede den och använde hon som bollplank :D
bra träning:) och så testade vi väl lite till kommer inte ihåg allt...
Men jätte bra förslag! Skall testa dde så snart som möjligt
Hur byggde du vippbron?:)

ojusste har bilder på det
drapperiet utan häst:
http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=443059995&directlink=1
drapperiet med häst:
http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=443060241&directlink=1
hängande pressening:
http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=443059697&directlink=1
presseningerad häst:
http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=443059438&directlink=1

Här har du en findsk kille (tror jag?) som har otroligt mycket spännande och inspirerande saker!
Se och dräggla! DEN hinderparken skulle jag döda för!

http://www.youtube.com/user/TheKoikkaloikka

Åhhhh ge mig den hinderparken:O
blir att visa stallägaren och pappa filmen (a
Någon som har något tipspå hur man bugger den dära runda saken dem ska hoppa igenom?
Eller har tipps på mått, material eller liknande?:)
Den verkar nästan lättast av detta att bygga:O

Gud så roligt!! dom måste ha helt underbart kul båda två..
Blir nog till å gnugga mina geniknölar när snön har försvunnit..

Men en tunnel borde man ju nästa kunna göra i snö nu ju :rofl:

hahah ja bara att ta en snö skyffel och gräva!;):rofl:

Här kommer lite idéér, några är redan nämnda.

Gymboll:
TN_081130_118_copy1024.JPG

Saker att dra efter hästen, detta är en fender till en båt:
TN_090424_311_copy1024.JPG

Stort traktordäck med "golv":
TN_080503_028-copy1024.JPG

Vanligt bildäck med "golv":
TN_090829_019_copy1024.JPG

Vippbro:
TN_080601_007_copy1024.JPG

En till fråga föresten, hur byggde du bildäcket och traktordäcken med lock?:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka